Det senaste numret av tidskriften Kött & Chark har ett starkt fokus på grillsäsongen som den gångna helgen startade på riktigt allvar. Vi har bland annat varit i Brasilien och gjort ett nedslag hos en verklig expert som har koll på det mesta kring grillen. I augusti arrangeras årets SM i Grill & BBQ i Växjö. Ett av de deltagande lagen kommer att vara Magic Creek BBQ, medlemmarna Andreas Söderholm berättar hur han förbereder sig för tävlingen.
Fortsätt läsa ”Kött & Chark – nytt nummer ute nu!”Rökiga grillnyheter från ICA
Inför årets grillsäsong lanserar ICA fem olika nyheter där fokus ligger på svenskt kött och rökiga smaker.
Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter, inom kycklingsortimentet handlar det om en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) och ett grillspett. Båda är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, och som kombinerar spiskummin, vitlök, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.
Fortsätt läsa ”Rökiga grillnyheter från ICA”Nytt system för bättre inspektioner
Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett avtal med belgiska Engilico kring lösningar för kvalitets- och produktkontroll inom livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Engilico har specialiserat sig på in-line förseglingsinspektioner med systemet SealScope, som är en patenterad in-linelösning för 100 procent täthetsinspektion och som övervakar förseglingsprocessen.
Fortsätt läsa ”Nytt system för bättre inspektioner”Ursprungsmärkt kött på restaurang åter i fokus
Ursprungsmärkning av kött på restaurang har blivit aktuellt igen, detta efter att regeringen nu valt att gå vidare med frågan.
Regeringen har gett Livsmedelsverket i uppdrag att ta fram föreskrifter om att restauranger och storhushåll ska informera konsumenter om ursprungsland för kött.
Fortsätt läsa ”Ursprungsmärkt kött på restaurang åter i fokus”Kryddföretagen Kockens och Culinar blir ett
Kryddföretaget Kockens AB kommer från och med i höst att gå upp i Culinar Sverige AB.
Det är styrelsen i koncernen Sveriges Stärkelseproducenter Förening som tagit beslutet om att fusionera Kockens AB med Culinar Sverige AB. Det innebär att Kockens AB upphör som bolag och att all utveckling och satsning av varumärkena Kockens och Lailas från och med i höst att ske i Culinar Sverige AB. Målsättningen med förändringen är att skapa en enklare struktur och samla all kompetens och på så vis ytterligare förfina och förbättra företagets kunderbjudande och service inom industri, dagligvaruhandel, restaurang och storhushåll.
Fortsätt läsa ”Kryddföretagen Kockens och Culinar blir ett”Nya förpackningar ger flow för klimatet
Kött- och charkföretaget Nyhléns Hugosons går över till klimatsmarta Flowpack-förpackningar på alla färsprodukter. Förändring ska minska plastförbrukningen med mer än 70 procent, eller cirka 65 ton plast per år.
Fortsätt läsa ”Nya förpackningar ger flow för klimatet”Småland fick sin egen korvfestival
Nyligen genomfördes Smålands första Korvfestival, arrangerade gjorde Hagshultskossorna som driver Sveriges enda kopensionat cirka sex mil söder om Jönköping. Ulrica Björnhag, hur blev festivalen?
Fortsätt läsa ”Småland fick sin egen korvfestival”Scan Sverige strukturerar om
Scan Sverige AB genomför, efter att ha tagits över av Lantmännen, nu även en strategisk omstrukturering.
Förändringen syftar till att stärka handlingskraften, öka flexibiliteten samt att uppnå ett effektivare resursutnyttjande utifrån Scan Sveriges mål om en ökad och mer hållbar svensk livsmedelsproduktion.
Fortsätt läsa ”Scan Sverige strukturerar om ”Kött & Chark – nytt nummer ute nu!
I nummer 4 av tidskriften Kött & Chark ligger fokus i hög grad på korv, detta av svenska folket så älskade livsmedel som aldrig tycks tappa i popularitet.
Fortsätt läsa ”Kött & Chark – nytt nummer ute nu!”Ny kampanj ska lyfta grisköttet
Sveriges Grisföretagare lanserar en kampanj för att lyfta fördelarna med griskött.
Kampanjen som går under konceptet Swedish Pork har sin utgångspunkt i att mat ska vara hälsosamt, klimatsmart, gott och samtidigt ekonomiskt rimligt att köpa.
Fortsätt läsa ”Ny kampanj ska lyfta grisköttet”