Reformeringen av Arbetsförmedlingen ska ske ordnat. Ett viktigt steg i reformarbetet togs den första november då Arbetsförmedlingen överlämnade sin stora analysrapport till regeringen. Rapporten grundas i ett uppdrag att förbereda för och bistå med att analysera vissa förutsättningar inför reformeringen av myndigheten. Det är en gedigen text vi fått tillbaka från Arbetsförmedlingen, som både ger bra underlag till beslut och lyfter viktiga frågor som måste undersökas vidare. Rapporten ska nu analyseras och diskuteras grundligt i samråd med Centerpartiet och Liberalerna. Därefter kommer regeringen att återkomma om de vidare stegen i det reformerade systemet i enlighet med ambitionen i överenskommelsen i januariavtalet.
Överenskommelsen innebär att statens nuvarande uppdrag inom arbetsmarknadspolitiken ligger fast, men att utförandet ändras. Arbetsförmedlingen ska fortsatt ansvara för myndighetsutövning. Myndigheten ska bedöma arbetssökandes behov av stöd och vid behov besluta om anvisning till lämpliga arbetsmarknadsinsatser. Men arbetet för att matcha och rusta arbetssökande för de lediga jobben kommer i allt väsentligt att utföras av andra aktörer. Ett system med fristående aktörer som erbjuder tjänster ska därför skapas i hela landet.
För mig är det viktigt att ramarna för den fortsatta reformen är tydliga. En sådan är att säkra service till arbetssökande och arbetsgivare i hela landet. Staten har genom Arbetsförmedlingen ansvaret för att arbetslösa som har behov av stöd för att komma i arbete ska få detta, oavsett var i landet man bor. Utgångspunkten är att fristående aktörer ska finnas tillgängliga överallt. Men Arbetsförmedlingen behöver temporärt fortsätta erbjuda tjänster i egen regi fram till dess att fristående aktörer har etablerat sig i hela landet i enlighet med reformen.
Nu går regeringen också till botten med frågan om huruvida kommuner kan bli leverantörer i det nya systemet. Flera kommuner har uttryckt intresse för detta. Men innan ett politiskt beslut kan fattas i denna fråga behöver de juridiska förutsättningarna undersökas. Igår beslutade därför regeringen att ge Mats Rundström i uppdrag att som regeringens särskilda utredare analysera och bedöma rättsläget kring frågan om kommunerna kan agera leverantörer åt Arbetsförmedlingen. Mats Rundström har arbetat både inom Regeringskansliet och inom utredningsväsendet med framför allt lagstiftning på det kommunala området och offentlig upphandling.
Mats Rundström får i uppdrag att analysera och bedöma om det är tillåtet inom ramen för nuvarande regelverk för kommuner att dels vara leverantörer av arbetsmarknadspolitiska insatser i valfrihetssystem, dels på annat sätt än genom att delta i ett valfrihetssystem tillhandahålla arbetsmarknadspolitiska insatser under en avgränsad tid om tillhandahållande av arbetsmarknadspolitiska tjänster bedöms vara otillräckligt. En utgångspunkt är att ansvarsfördelningen mellan staten och kommunerna är oförändrad. Kommuners eventuella medverkan är frivillig och sker på uppdrag av och med och ersättning från Arbetsförmedlingen.
Utredningen kommer bidra med en viktig pusselbit till utformningen av det nya systemet. Men det är angeläget att också säkerställa den viktiga roll som kommunerna redan idag spelar. Kommuner har en stor betydelse för människors väg ur arbetslöshet. Det gäller inte minst för unga, nyanlända och långtidsarbetslösa - målgrupper som ofta har behov av stöd både från Arbetsförmedlingen och kommunen. Samverkan på lokal nivå behöver fungera både i stödet till den enskilda och på strategisk nivå. Staten behöver säkerställa en tydlig motpart för detta gemensamma åtagande.
Regeringen återkommer med fortsatt styrning av reformen. Jag har även bjudit in arbetsmarknadens parter och viktiga intresseorganisationer till samtal om myndighetens framtida utformning.
Eva Nordmark
Arbetsmarknadsminister
Reformering av Arbetsförmedlingen
|