Utbildningsnytt

Nr 8, november 2018

An English version follows below

 

Läs brevet i din webbläsare

Tipsa en kollega om brevet

DEKANEN HAR ORDET

 

Vilken bra lärardag vi hade i Flemingsberg! Temat ”Bedömning och Examination” känns väldigt relevant och det verkar som om många håller med mig om det, eftersom deltagandet var rekordstort. Varmt tack till alla som planerat och deltagit under dagen!

Arbetet med att höja rättssäkerheten vid våra examinationer fortgår som planerat. En grupp under styrelsen, som leds av lärarledamot Johanna Zilliacus arbetar nu med en översyn av regler och anvisningar för examination. Gruppen har skickat ut ett första förslag på remiss till bl.a. utbildningsansvariga på programmen och institutionerna samt till studentkårerna.

Annika Östman Wernerson

Planen är att fatta beslut i styrelsen innan årsskiftet. Det är viktigt att vi arbetar proaktivt för att förhindra fusk och plagiat.

Tandhygienistprogrammet ska bli 3-årigt och KI har i dagarna skickat in ansökan om examenstillstånd till UKÄ. Det har varit ett omfattande arbete som många på Institutionen för odontologi bidragit till. Särskilt tack till programdirektor Annsofie Johannsen som lett arbetet.

Allt talar även för att vi ska arbeta med en ansökan om examenstillstånd för en ny 6-årig läkarutbildning. Det kommer bli ett omfattande arbete. Professor Sari Ponzer har lett arbetet med att ta fram en förstudie och nu avser US att initiera ett projekt för att ta fram en ny utbildningsplan och nya kursplaner. Projektet ska ledas av styrelsen, det ska ske i nära samverkan med vårt nuvarande läkarprogram och arbetet ska kontinuerligt förankras i fakultetsnämnden. Vi söker nu en projektledare för detta, vg se intresseanmälan.

KI:s vision 2030 är nu beslutad av konsistoriet: ” Vi driver utvecklingen av kunskap om livet och verkar för en bättre hälsa för alla". Nu pågår arbetet med Strategi 2030 i snabb takt.

Som blivande vicerektor för utbildning är jag engagerad i arbetet med de övergripande målen för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Förutom arbetet med övergripande mål tas en värdegrund fram, liksom insatsområden för våra strategiska vägval; det globala universitetet, det hållbara universitetet och det samverkande universitetet. Strategin ska beslutas av konsistoriet i slutet av februari.
Mer om arbetet med strategin.

Avslutningsvis är det glädjande att ta del av resultaten för ansökningarna till högskolan inför VT2019. Vi på KI har generellt fortsatt höga söktryck på våra program och KI:s läkarprogram är det näst mest sökta programmet i landet, högst ligger juristprogrammet på Stockholms universitet.
Läs även Rektors blogg om KI:s höga söktryck.

Bästa hälsningar
Annika Östman Wernerson
Dekan för utbildning

Om du har synpunkter, mejla mig gärna!

NYHETER

 

Dekaner för institutionsgrupperna utsedda

Rektor Ole Petter Ottersen har efter samråd med prefekterna fattat beslut om tillsättning av dekanuppdrag för de tre institutionsgrupperna. Dekanerna Maria Eriksdotter, Anna Martling och Christer Höög tillträder sina uppdrag i KI:s nya ledningsorgansiation januari 2019.

Mer om dekanernas uppdrag och KI:s nya ledningsorganisation

 

Utlysning av resebidrag inom KI:s samarbete med Mayo Clinic

KI och Mayo Clinic har, sen flera år, ett samarbete inom forskning, utbildning, administration och innovation.

Ansök senast 16 november

 

Rektor delade ut stipendier till internationella mastersstudenter

För sjunde året i rad delades KI:s global master’s scholarship ut till internationella studenter som läser KI:s masterprogram. I år var det nio studenter av 1 500 sökande som fick ta emot stipendiet värt 180 000 till 360 000 kronor. Rektor Ole Petter Ottersen delade ut stipendierna vid en ceremoni i Aula Medica den 25 oktober. Mer om stipendierna

Se film med stipendiaterna om varför de valt att studera på KI.

 

Nya rutiner för kvalitetssäkrad antagning av nya doktorander

Styrelsen för forskarutbildning har nu fastställt en antagningsprocess bestående av fyra steg. Detta görs i syfte att kvalitetssäkra antagningen inom ramen för den nya antagningsordningen.

KI:s antagningsprocess till forskarutbildning:

1.Inrättande av doktorandplats: Doktorandprojekt, handledning och forskarutbildningsmiljö bedöms. En ansökan om grönt ljus läggs som bilaga.
2.Utlysning av doktorandplatsen. Bedömning av de sökandes behörighet, förmåga och lämplighet.
3.Beslut om antagning
4.Upprättande av individuell studieplan (ISP). Ett ISP-seminarium hålls.
 

Mer information om antagningsprocessen för utbildning på forskarnivå

 

Stöd för utformande av bedömningsmetoder

Behöver du som är lärare hjälp med att utforma metoder för bedömning i dina kurser?
Nu finns nytt material som stöd - Designing Assessments - i Canvas.

Du är även välkommen att bidra med fler tips och idéer relaterat till bedömning i undervisning. Kontakt: ann-kristin.sandberg@ki.se och carina.bois@ki.se.

 

Nyheter från Universitetskanslerämbetet (UKÄ)

Uppföljning av pedagogisk utveckling

Yttrande om en sexårig läkarutbildning

UKÄ har fått regeringsuppdraget att följa upp det pedagogiska utvecklingsarbetet på universitet och högskolor. Det handlar om att ge en nationell bild och bidra med kunskap om lärosätenas arbete.

Läs mer om uppdraget

UKÄ har lämnat remissvar till förslaget om en sexårig utbildning till läkarexamen och ställer sig positiv till förslaget att utöka läkarutbildningen.

Läs mer om yttrandet

Vill du få fler nyheter från UKÄ? Du kan prenumerera på deras nyhetsbrev – anmäl dig här: uka.se

 

Till prenumeranter av "Utbildningsnytt" som inte är KI-anställda

Karolinska Institutet behandlar dina kontaktuppgifter för att vi ska kunna skicka nyhetsbrevet "Utbildningsnytt" till dig. Vi ser till att dina personuppgifter (namn och mailadress) alltid är skyddade hos oss, och att behandlingen följer gällande dataskyddsregler.

Mer om KI:s hantering av personuppgifter

Om du inte längre vill fortsätta att få "Utbildningsnytt" kan du klicka på länken längst ned i nyhetsbrevet – ”Klicka här för att avregistrera din adress” (se nedan).

 

PEDAGOGISKA PUBLIKATIONER OCH AVHANDLINGAR FRÅN KI

Readmission and mortality in patients treated by interprofessional student teams at a training ward compared with patients receiving usual care: a retrospective cohort study. Hallin K, Gordon M, Sköldenberg O, Henriksson P, Kiessling A.

How do medical and nursing students experience emotional challenges during clinical placements? Weurlander M, Lönn A, Seeberger A, Broberger E, Hult H, Wernerson A.

Contradictions in clinical teachers' engagement in educational development: an activity theory analysis. Elmberger A, Björck E, Liljedahl M, Nieminen J, Bolander Laksov K.

Investigating psychometric properties and dimensional structure of an educational environment measure (DREEM) using Mokken scale analysis – a pragmatic approach. Palmgren P.J, Brodin U, Nilsson G.H, Watson R, Stenfors T.

Twelve tips for conducting qualitative research interviews. McGrath C, Palmgren P.J, Liljedahl M.

Conditions for interprofessional education for students in primary healthcare: a qualitative study. Tran C, Kaila P, Salminen H.

Beredningsgruppen för pedagogisk utveckling står för urvalet av publikationer. Skicka gärna förslag till philip.malmgren@ki.se.

SAMLAT PEDAGOGISKT OCH ADMINISTRATIVT STÖD

 

Medarbetarportalen för KI:s lärare, samlat pedagogiskt och adminsitrativt stöd för lärare, handledare och administratörer
Pedagogiska kurser och workshops
Kurser för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning
Kurser om IKT-pedagogiska verktyg - Lär dig filma, skapa en podd, optimera din Powerpoint-presentation för skärminspelning med mera.
 

KALENDARIUM: KONFERENSER, FÖRELÄSNINGAR, SEMINARIER

Informationsmöte om utbildning på nya Karolinska universitetssjukhuset, Solna: 6 februari, Huddinge: 11 februari (tid och lokal för mötena meddelas senare)
Pedagogiskt forum: Lärande inom hälso- och sjukvården och Författarmöten i pedagogisk anda, 2 nov - 13 dec

ANVÄNDBARA LÄNKAR

 

Protokoll​​ från Styrelsen för utbildning

KI i medierna

Universitetskanslersämbetet (UKÄ)

Universitets- och högskolerådet (UHR)

Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF)

CKU JoBSH, utbildning för studenter inför VFU

Utbildningsnytt är ett nyhetsbrev som riktar sig till alla som är verksamma inom KI:s utbildningsverksamhet. Syftet är att informera om beslut i styrelsen för utbildning och frågor som rör utbildningen. Nyhetsbrevet produceras av Kommunikationsavdelningen. Vill du kontakta redaktören? Maila: utbildningsnyheter@ki.se

 

Klicka här för att prenumerera

 

Klicka här för att avregistrera din adress

Higher Education News

No 8, November 2018

 

Read the newsletter in your browser

Tell a colleague about this newsletter

A WORD FROM THE DEAN

 

What a good teacher’s day we had in Flemingsberg! The theme of “Assessment and Examination” felt very relevant and it seems there are many who agree with me on this, seeing how we had a record attendance. Thank you to everyone who helped plan and participated in the day!

Our work to increase the legal security of our examinations continues as planned. The group under the board, led by Johanna Zilliacus, that is working on a review of examination rules and instructions has sent out a first proposal for comment from PN, UN, GUA, MF, OF and others. The plan is to make a decision before the end of the year. It is important that we work proactively to prevent cheating and plagiarism.

Annika Östman Wernerson


The Dental Hygiene Programme will be extended to three years and KI has recently applied to UKÄ for degree-awarding powers. This has been a major undertaking with contributions by numerous employees at the Department of Dental Medicine. We especially want to thank programme director Annsofie Johannsen who has led the project.

Everything points to us being able to apply for degree-awarding powers for a new six-year study programme in medicine. This will be a huge project. Professor Sari Ponzer has led the work on a pilot study, and the board now intends to launch a project to produce a new programme syllabus and new course syllabuses. The project will be managed by the board in close collaboration with our current study programme in medicine and the work will be regularly discussed with the faculty board. We are now looking for a project manager: Apply here (in Swedish)

KI’s vision 2030 has now been approved by the university board:” We are advancing knowledge about life and strive towards better health for all.” Work on Strategy 2030 is now proceeding at a good pace.

As future deputy vice-president of education, I am involved in the work on the general goals for first and second-cycle education. In addition to the work on overall goals, a set of core values is also being produced, as are areas for our strategic focus; the global university, the sustainable university, and the cooperating university. The strategy will be decided by the university board at the end of February. More about Strategy 2030 (in Swedish)

Finally, it is great to see the admission results for the spring of 2019. KI maintains high application number for its programmes and KI’s medical programme is currently the second most applied for programme in the country, beaten only by law at Stockholm University. For more on the high number of applicants for the coming spring, I recommend the Vice-President’s blog (in Swedish).

Best Regards,
Annika Östman Wernerson
Dean of Higher Education

If you have thoughts or comments, feel free to e-mail me!

NEWS

 

Deans have been appointed for the department groups

After consulting with the heads of department, President Ole Petter Ottersen has made a decision regarding the appointment of Deans for the three department groups. The Deans Maria Eriksdotter, Anna Martling and Christer Höög will assume their positions in KI’s new management organisation in January 2019.

More on the role of the Deans and KI’s new management organisation (in Swedish)

 

Travel awards within the collaboration with the Mayo Clinic

KI and Mayo Clinic have a collaboration platform in research, education, administration and innovation. Travel awards are announced within the collaboration.

Deadline for applications: 16 November

 

Scholarships to international Master’s students

For the seventh year in a row, KI’s Global Master’s Scholarship has been awarded to Master’s students from outside Europe. This year, nine of 1,500 applicants were presented with their scholarship, worth between SEK 180,000 and 360,000. The president Ole Petter Ottersen presented the scholarships at a ceremony held on 25 October in Aula Medica. More about the scholarships

Film with the Master's students about why they chose to study at KI.

 

New routines for quality assured admission to doctoral education

The Board of Doctoral Education has now decided on an admission process in four steps. The purpose is to ensure the university’s ability to provide high quality doctoral education within the frame of new admission regulations.

Admission process for doctoral education:

1.Establishment of doctoral position: The research project, supervision and doctoral educational environment is assessed. An application for Green Light is attached.
2.Recruitment: Advertising the doctoral position. Assessment of eligibility, ability and suitability.
3.Decision on admission.
4.Drawing up an individual study plan (ISP). An ISP-seminar is arranged.
 

More information about admission to doctoral education

 

New online resource Designing Assessments

A new online resource Designing Assessments is now available as an open resource in Canvas. This resource is designed to provide guidance and suggestions for teachers who are new to designing assessments and for those who have already gained some experience but may be looking for inspiration in using new forms of assessment. We look forward to adding more KI examples in the near future.

Questions? contact ann-kristin.sandberg@ki.se or carina.bois@ki.se.

 

News from the Swedish Higher Education Authority (UKÄ)

Follow-up of pedagogical development

Statement regarding a six-year medical programme

UKÄ has been commissioned by the Government to follow-up the pedagogical development work at universities and university colleges. The aim is to provide a national overview and contribute knowledge on the work of the higher education institutions.

Read more about the commission (in Swedish)

UKÄ has submitted a consultation response to the proposal for a six-year programme for a Degree of Master of Science in Medicine and takes a positive stance on the suggestion to expand the medical programme.

Read more about the statement (in Swedish)

Would you like to receive more news from UKÄ? You can subscribe to their newsletter – sign up here: uka.se

 

To newsletter subscribers who are not KI employees

Karolinska Institute processes your contact information so that we can send you the “Higher Education News” newsletter. We ensure that your personal data (name and email address) are always protected, and that the processing of your data complies with the applicable data protection rules.

More about KI's handling of personal data

If you no longer wish to continue receiving “Higher Education News,” you can click on the link at the bottom of the newsletter – “Click here to unsubscribe” (see below).

 

PEDAGOGICAL PUBLICATIONS AND THESES FROM KI

Readmission and mortality in patients treated by interprofessional student teams at a training ward compared with patients receiving usual care: a retrospective cohort study. Hallin K, Gordon M, Sköldenberg O, Henriksson P, Kiessling A.

How do medical and nursing students experience emotional challenges during clinical placements? Weurlander M, Lönn A, Seeberger A, Broberger E, Hult H, Wernerson A.

Contradictions in clinical teachers' engagement in educational development: an activity theory analysis. Elmberger A, Björck E, Liljedahl M, Nieminen J, Bolander Laksov K.

Investigating psychometric properties and dimensional structure of an educational environment measure (DREEM) using Mokken scale analysis – a pragmatic approach. Palmgren P.J, Brodin U, Nilsson G.H, Watson R, Stenfors T.

Twelve tips for conducting qualitative research interviews. McGrath C, Palmgren P.J, Liljedahl M.

Conditions for interprofessional education for students in primary healthcare: a qualitative study. Tran C, Kaila P, Salminen H.

The choice of publications is to be made by the drafting committee for teaching and learning. Please send your suggestions to philip.malmgren@ki.se.

SUPPORT IN TEACHING AND ADMINISTRATION

 

Staff Portal for KI Teachers, information and support for teachers and administrative officers at KI
Teaching and learning courses​
 

CALENDAR: SEMINARS AND CONFERENCES

USEFUL LINKS

 

Minutes from the Board of Higher Education

Swedish Higher Education Authority (UKÄ)

Swedish Council for Higher Education (UHR)

The Association of Swedish Higher Education (SUHF)

Higher Education News is a newsletter for personnel in KI's higher education organisation. Its purpose is to provide information about the decisions of the Board of Higher Education and issues concerning education. This newsletter is produced by the Communications and Public Relations Office, Contact the editor: utbildningsnyheter@ki.se

Karolinska Institutet

SE-171 77 Stockholm
Tel: +46 8 524 800 00

 
 
Karolinska Institutet

Click here to subscribe

 

Click here to unsubscribe

Paloma