Utbildningsnytt

Nr 9, december 2018

An English version follows below

 

Läs brevet i din webbläsare

Tipsa en kollega om brevet

DEKANEN HAR ORDET

 

Det närmar sig nu slutet av min mandatperiod som dekan för utbildning och ordförande för Styrelsen för utbildning. Jag har därför haft anledning att fundera och reflektera över de här 4 åren. Först och främst har det varit väldigt roligt och jag har lärt mig otroligt mycket! Styrelsen för utbildning har under åren utvecklats till ett mycket bra team och vi har haft ett fantastiskt stöd av alla kompetenta handläggare på universitetsförvaltningen. Vi började med att sjösätta en ny utbildningsorganisation som har inneburit ett tydligare utbildningsansvar på institutionerna.

Annika Östman Wernerson

Andra exempel på saker vi har drivit och genomfört är forskningsanknytningsmedel för ledningsuppdrag, ökade resurser för pedagogiskt utvecklingsarbete och ett nytt kvalitetssystem inom utbildning. Vi har också infört nya digitala pedagogiska verktyg och initierat en enhet för undervisning och lärande samt bidragit till att driva igenom ett karriärspår och höjda krav på pedagogisk kompetens för lärartjänster. Detta hade inte varit möjligt utan en bra dialog inom styrelsen, med institutioner, program, studenter och med de andra styrelserna. Stort TACK till er alla och ett särskilt tack till de som nu avslutar sina uppdrag inom styrelsen för utbildning; prodekan Gunnar Nilsson och styrelseledamöterna Anna Kiessling, Maria Bradley och Ann Langius Eklöf samt studentrepresentanterna Iris Peña Arriarán, Felix von Renteln, Abdullah Saleh och Leo Ziegel.

Nu kan vi också blicka framåt – och 2019 blir verkligen ett spännande år! Vi har en ny organisation på KI och vår nya strategi håller på att ta form. Det finns samtidigt många saker kvar att arbeta med; vi måste t ex rekrytera lärare baserat på utbildningens behov, fortsätta att digitalisera vår utbildning och utveckla samverkan inom Region Stockholm, dvs med landstinget och kommuner. Att utveckla specialistsjuksköterskeprogrammen och att ta fram ett nytt läkarprogram står också högt på agendan.

Jag ser verkligen fram emot mitt nya uppdrag som vicerektor. Att ingå i fakultetsnämnden skapar förutsättningar för att bidra till en ännu bättre samverkan mellan forskning och utbildning på grundnivå, avancerad nivå och på forskarnivå – och det kan göras i en tydligare linjeorganisation nära institutionerna. Vidare hoppas jag kunna bidra till att den nya kommittén för utbildning också ska utvecklas till ett bra team och till en stark kraft som för utbildningen framåt. Varmt välkomna!
Här kan ni se vilka de nya ledamöterna är

Och, tycker ni som jag - att det ”pratas mer utbildning på KI nu”? Låt oss se till att det pratas ännu mer och att ännu fler blir engagerade i utbildningsfrågor framöver!

Slutligen vill jag önska er alla en härlig julledighet – God Jul och Gott Nytt År!

Bästa hälsningar
Annika Östman Wernerson
Dekan för utbildning

 

NYHETER

 

Förlängning av forskningsmedel för GUA och PD-uppdrag

Rektor har beslutat att för 2019 avsätta 8,6 mnkr för finansiering av forskningsmedel för personer med ledningsuppdrag för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Detta är en fortsättning på den satsning som gjorts tidigare av rektor, där cirka 8 mnkr per år förbrukats under perioden 2016-2018, genom tilldelning av medel till grundutbildningsansvariga på institution (GUA) och programdirektorer (PD) för egen forskning, med syfte att stärka utbildningens forskningsanknytning. Medlen ses som ett viktigt incitament för befattningshavarna att kunna fortsätta sin forskning och meritering.
Mer om forskningsmedlen

 

Nu finns anvisningar för studentinflytande vid KI

KI fick i somras kritik av Universitetskanslersämbetet avseende studentinflytandet, d.v.s. studenternas rätt att delta i beslut och beredning som rör utbildning eller studenternas situation. För att underlätta regelefterlevnaden har KI tagit fram Anvisningar för studentinflytande som gäller från 1 januari 2019.
Anvisningar för studentinflytande vid KI

 
 

Examensenkäten 2018:

Majoriteten av KI:s studenter nöjda med sin utbildning

Den stora majoriteten av de studenter som svarat på årets examensenkät rapporterade att de sammantaget var nöjda med sin studietid på KI och instämde i att de skulle rekommendera KI som lärosäte till blivande studenter. Examensenkäteten skickas ut till samtliga studenter på utbildningsprogrammen på grundnivå och avancerad nivå i samband med att de avslutar sin utbildning. Läsårsvis sammanställs resultaten i en rapport på en KI-övergripande nivå som en del av KI:s sammanhållna kvalitetssystem.
Mer om enkäten

 

Utbildning till specialistsjuksköterska diskuteras parallellt med regeringens förslag

 

Regeringens utredare Kenth Nauclér har haft i uppdrag att se över specialistsjuksköterskeutbildningen. I november lämnade han sina förslag till Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning. Att specialistsjuksköterskeutbildningen anpassas till dagens och framtidens hälso- och sjukvård är bra, anser Annika Östman Wernerson, dekan för utbildning vid KI.
– Det här en välkommen utredning som i vissa delar går i samklang med de diskussioner vi har på KI om specialistsjuksköterskeutbildningen, även om vi nu ska titta mer i detalj på de olika förslagen, säger hon.
KI:s arbete kopplat till utredningen

 

Katarina Bjelke KI:s nya universitetsdirektör

Katarina Bjelke blir ny universitetsdirektör vid KI. Hon kommer närmast från tjänsten som universitetsdirektör vid Uppsala universitet och tillträder sin nya tjänst i maj 2019. Hon har ett förflutet vid KI bl. a som chef för forsknings- och forskarutbildningsavdelningen vid universitetsförvaltningen.
Mer om KI:s nya universitetsdirektör

 
 

Högre utbildning och hållbarhetsmålen - konferens på KI i vår:

"Rethinking Higher Education Inspired by the Sustainable Development Goals"

 

Vi har alla en roll att spela i förverkligandet av FN:s Agenda 2030 och dess globala mål för en hållbar utveckling. Hur kan högre utbildning bäst förbereda morgondagens ledare för att möta de globala utmaningarna?
Lördag den 30 mars 2019 hålls en konferens på KI för att diskutera bland annat detta. Arrangörer är KI i samarbete med Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola och Kungl. Vetenskapsakademien.


Målgrupper för konferensen är studenter, lärare, forskare och andra yrkesgrupper som vill göra skillnad i genomförandet av de globala målen. Mer om konferensen i kalendariet.

 

Digitalisering av skrivsalar i Flemingsberg och Solna

 

Skrivsalarna i Neo, campus Flemingsberg och BZ , campus Solna utrustas nu med datorer och annan it-utrustning som möjliggör för digitala examinationer i större skala än tidigare. Utrustningen beräknas vara på plats under början av vårterminen 2019, och en organisation för den fortsatta förvaltningen ska då ta över ansvaret från projektet. Läs mer om projektet på Medarbetarportalen.

 

Stöd i undervisning på engelska

TEAK - Teaching in English at Karolinska Institutet är en kurs i engelska språket i tre nivåer för undervisande personal vid Karolinska Institutet. Kursen ges i tre nivåer och vid tre olika halvdagar på campus Solna. Sök senast 15 mars.
Mer information om anmälan, datum och kursnivåer

 

Till prenumeranter av "Utbildningsnytt" som inte är KI-anställda

Karolinska Institutet behandlar dina kontaktuppgifter för att vi ska kunna skicka nyhetsbrevet "Utbildningsnytt" till dig. Vi ser till att dina personuppgifter (namn och mailadress) alltid är skyddade hos oss, och att behandlingen följer gällande dataskyddsregler.

Mer om KI:s hantering av personuppgifter

Om du inte längre vill fortsätta att få "Utbildningsnytt" kan du klicka på länken längst ned i nyhetsbrevet – ”Klicka här för att avregistrera din adress” (se nedan).

SAMLAT PEDAGOGISKT OCH ADMINISTRATIVT STÖD

 

Medarbetarportalen för KI:s lärare, samlat pedagogiskt och adminsitrativt stöd för lärare, handledare och administratörer
Pedagogiska kurser och workshops
Kurser för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning
Kurser om IKT-pedagogiska verktyg - Lär dig filma, skapa en podd, optimera din Powerpoint-presentation för skärminspelning med mera.
 

KALENDARIUM: KONFERENSER, FÖRELÄSNINGAR, SEMINARIER

Pedagogiskt forum: Lärande inom hälso- och sjukvården och Författarmöten i pedagogisk anda, 2 nov - 13 dec
Informationsmöte om utbildning på nya Karolinska universitetssjukhuset, Solna: 6 februari, Huddinge: 11 februari (tid och lokal för mötena meddelas senare)
Rethinking Higher Education Inspired by the Sustainable Development Goals, 30 mars

ANVÄNDBARA LÄNKAR

 

Protokoll​​ från Styrelsen för utbildning

KI i medierna

Universitetskanslersämbetet (UKÄ)

Universitets- och högskolerådet (UHR)

Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF)

CKU JoBSH, utbildning för studenter inför VFU

Utbildningsnytt är ett nyhetsbrev som riktar sig till alla som är verksamma inom KI:s utbildningsverksamhet. Syftet är att informera om beslut i styrelsen för utbildning och frågor som rör utbildningen. Nyhetsbrevet produceras av Kommunikationsavdelningen. Vill du kontakta redaktören? Maila: utbildningsnyheter@ki.se

 

Klicka här för att prenumerera

 

Klicka här för att avregistrera din adress

Higher Education News

No 9, December 2018

 

Read the newsletter in your browser

Tell a colleague about this newsletter

A WORD FROM THE DEAN

 

My time as Dean of Higher Education and chair of the Board of Higher Education is coming to an end. This has given me reason to think and reflect on the past 4 years. First and foremost, it has been great fun and I have learned so much! Over the years, the Board of Higher Education has evolved into a very good team and we have had tremendous support from all our competent administrators at the Central Administration. We began by launching a reorganisation of the education, making the allocation of educational responsibilities within our departments clearer. Our other projects have included research basis funding for managerial work, increased resources for pedagogical development work, and a new quality system within higher education.

Annika Östman Wernerson

We have also introduced new digital learning tools and started a unit for teaching and learning, and helped implement a career track and increased requirements regarding pedagogical skill for teaching positions. This would not have been possible without a good dialogue within the board, with the departments, programmes, students, and other boards at KI. A big THANK YOU to you all and a special thank you to those who are now ending their terms on the Board of Higher Education; Pro-Dean Gunnar Nilsson, board members Anna Kiessling, Maria Bradley and Ann Langius Eklöf and the students Iris Peña Arriarán, Felix von Renteln, Abdullah Saleh and Leo Ziegel.

It is also time to look ahead – and 2019 will be a very exciting year! We have a new organisation at KI and our strategy is taking shape. At the same time, there are a lot of things to work on; we need to recruit teachers based on the needs of our programmes and courses, continue the digitalisation of our teaching, and develop the cooperation within Region Stockholm, i.e. with the county council and municipalities. Developing specialist nurse programmes and a new medical programme are also high up on the agenda.

I really look forward to my new assignment as Deputy Vice-President. Being on the Faculty Board allows you to contribute to even better cooperation between research and education on first, second, and third-cycle level, and this can be done in a clearer line organisation close to the departments. I also hope to help the new Higher Education committee grow into a good team and be a strong driving force in continually improving our education. Welcome!
You can read about our new board members here (in Swedish).

And am I alone in thinking that we are “talking more education at KI these days”? Let’s make sure that we talk even more and that even more people are involved in education matters in the future!

Finally, I want to wish you all good holidays –Merry Christmas and Happy New Year!

Best Regards,
Annika Östman Wernerson
Dean of Higher Education

NEWS


Extension of research funds for GUA and PD assignments

The Vice-Chancellor has resolved to set aside SEK 8.6 million in 2019 for research funds for individuals with leadership assignments for training at the undergraduate and postgraduate levels. This is a continuation of the investment previously made by the Vice-Chancellor, in which approximately SEK 8 million per year was used during the period 2016-2018 through the allocation of funds to those responsible for undergraduate training in the department (GUA) and the programme director (PD) for their own research, with a view to strengthening the programme's link to research. The funds are seen as an important incentive to enable decision-makers to continue their research and qualifications.
More about research funds (in Swedish)

 

Instructions now available for student input at KI

Last summer, KI was criticised by the Swedish Higher Education Authority in respect of student input, i.e. the right of students to participate in decisions and preparations that concern training or the students’ situation. To facilitate compliance, KI has produced Instructions for Student Input, which will apply as of 1 January 2019.
Instructions for Student Input at KI (in Swedish)

 
 

Degree Survey 2018:

Majority of KI students satisfied with their education

The vast majority of the students who responded to this year's degree survey reported that on the whole they were satisfied with their study time at KI and agreed that they would recommend KI as an educational institution to prospective students. The degree survey is sent out to all first-cycle and second-cycle students when they finish their study programme. Each academic year, the results are compiled in a report which covers the whole of KI and which is part of KI's overall quality management system.
More about the survey (in Swedish)

 

Training to specialist nurse under discussion in parallel with the government proposal

 

Government factfinder Kenth Nauclér was tasked with reviewing specialist nurse training. In November, he submitted his proposal to Helene Hellmark Knutsson, Minister for Higher Education and Research. In the opinion of Annika Östman Wernerson, Dean of Higher Education, adapting specialist nurse training to today's and tomorrow's healthcare needs is a good thing. "We welcome this inquiry, which in certain parts accords with the discussions at KI about specialist nurse training, even though we will now take a closer look at the various proposals," she says.
KI’s work linked to the inquiry (in Swedish)

 

Katarina Bjelke appointed new University Director at KI

Katarina Bjelke is Karolinska Institutet’s new university director from May 2019. She is currently the university director at Uppsala University. Katarina Bjelke was formally the deputy director-general of the research policy unit at the Ministry of Education and Research. Before that she was head of the Division of Research and Doctoral Education at KI.
More about KI's new University Director

 
 

"Rethinking Higher Education Inspired by the Sustainable Development Goals" – conference at KI 2019

 

We all have a role to play in realising the UN’s Agenda 2030 and its Sustainable Development Goals (SDGs). How can higher education best prepare the leaders of tomorrow to meet these global challenges? On Saturday 30 March 2019, a conference will be held at KI to discuss these matters. The conference is organised by KI in collaboration with the University of Gothenburg and the Royal Swedish Academy of Sciences.

This conference is designed to engage students, teachers, researchers and other professionals who want to make a difference in the implementation of the Global Goals.
More information in the KI Calendar.

 

Digitalization of examination rooms in Flemingsberg and Solna

 

The examination rooms at Neo, campus Flemingsberg and BZ, campus Solna, are now being fitted with computers and other IT equipment to enable digital examinations to a greater extent than before. The equipment is scheduled for installation in the beginning of the spring term 2019, when an organization for continued administration will take over responsibility for the project.
Read more about the project (in Swedish)

 

Improve your teaching in English

TEAK - Teaching in English at Karolinska Institutet is a course held in the English language for teaching staff at Karolinska Institutet. The course takes place on Campus Solna. The course is given on three levels at three separate half days. Deadline to apply is 15 March.
More information on registration, dates and levels

 

To newsletter subscribers who are not KI employees

Karolinska Institute processes your contact information so that we can send you the “Higher Education News” newsletter. We ensure that your personal data (name and email address) are always protected, and that the processing of your data complies with the applicable data protection rules.

More about KI's handling of personal data

If you no longer wish to continue receiving “Higher Education News,” you can click on the link at the bottom of the newsletter – “Click here to unsubscribe” (see below).

SUPPORT IN TEACHING AND ADMINISTRATION

 

Staff Portal for KI Teachers, information and support for teachers and administrative officers at KI
Teaching and learning courses​
 

CALENDAR: SEMINARS AND CONFERENCES

Rethinking Higher Education Inspired by the Sustainable Development Goals, 30 March

USEFUL LINKS

 

Minutes from the Board of Higher Education

Swedish Higher Education Authority (UKÄ)

Swedish Council for Higher Education (UHR)

The Association of Swedish Higher Education (SUHF)

Higher Education News is a newsletter for personnel in KI's higher education organisation. Its purpose is to provide information about the decisions of the Board of Higher Education and issues concerning education. This newsletter is produced by the Communications and Public Relations Office, Contact the editor: utbildningsnyheter@ki.se

Karolinska Institutet

SE-171 77 Stockholm
Tel: +46 8 524 800 00

 
 
Karolinska Institutet

Click here to subscribe

 

Click here to unsubscribe

Postman