An English version follows below
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nu är vi igång med arbetet i den nya kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Vi har startat med att gå igenom vilka frågor som är viktiga att arbeta med och kommit överens om hur vi ska dela upp ansvaret för olika delområden inom kommittén. Det känns som vi kommit igång på ett bra sätt.
|
|
|
|
|
En riktigt rolig nyhet är att KI nyligen har fått examensrätt för ett nytt 3-årigt tandhygienistprogram. Stort grattis till Annsofi Johannsen och medarbetare som arbetat hårt med att ta fram underlaget inför ansökan! Institutionen för odontologi kan även vara stolta över att nu ha rankats som nummer ett i världen inom odontologi – imponerande.
Regeringen väntas inom kort besluta om ett nytt sexårigt läkarprogram, men projektet för att ta fram en utbildningsplan och ansökan om examensrätt är redan igång. Anna Kiessling har utsetts till projektledare och en projektplan har beslutats av kommittén. Målet är att skapa förutsättningar för ett läkarprogram som håller mycket hög kvalitet och fyller de krav som ställs på en läkarutbildning som ska leda direkt till läkarlegitimation. Vi önskar Anna lycka till! Det är ett stort och utmanande arbete som kräver att många engagerar sig och är villiga att samarbeta över ämnes - och institutionsgränser.
Som bekant så har ansvaret för de flesta utbildningsprogrammen delegerats till ett antal institutioner. Kommittén har dock kvar ansvaret för läkarprogrammet och biomedicinprogrammen eftersom det inte finns en institution som ger huvuddelen av programmens kurser. Kommittén har efter intresseanmälningar nyligen utsett programnämndsordföranden och programdirektorer för dessa program och vi har nu även utsett lärarledamöter i programnämnderna. Vi önskar dem alla lycka till med sina nya uppdrag!
|
|
Från och med VT 2019 har vi nya regler för examination. Reglerna ska ge goda förutsättningar för examinatorer och kursansvariga för en rättssäker handläggning av examinationsfrågor. Institutionerna ansvarar för att informera tentamensvakterna om regler och anvisningar som gäller vid examinationen. En webbaserad grundutbildning för tentamensvakter planeras framöver.
Slutligen vill jag tacka alla som arbetat med återrapporteringar av utbildningsuppdragen. Sammanställning är nu påbörjad och kommittén kommer att arbeta vidare med materialet som även utgör ett mycket viktigt underlag för UKÄ:s kommande granskning av vårt kvalitetssäkringsarbete.
Har du har synpunkter på kommitténs arbete eller har andra idéer? I så fall – mejla mig gärna!
Bästa hälsningar
Annika Östman Wernerson
Vicerektor och ordförande i kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå
|
|
|
|
Nominera till pedagogiska priset senast 11 april
|
Nu är det dags att nominera lärare till KI:s pedagogiska pris. Du kan nominera enskilda lärare, lärarlag eller administrativ personal som gjort goda pedagogiska insatser och utvecklings- eller förnyelsearbete inom KI:s utbildningar.
Mer om priset och hur du nominerar
|
Sök till pedagogiska akademin senast 29 april
|
KI:s pedagogiska akademi söker nya ledamöter. Pedagogiska akademin består av lärare som visat skicklighet utöver det vanliga inom undervisning och lärande vid KI. Det är en belöning och ett erkännande för excellenta insatser inom utbildningen på KI.
Välkommen med din ansökan senast den 29 april.
|
Digitala examinationer ger nya möjligheter
|
Nyheter från Universitetskanslersämbetet (UKÄ)
|
Hög etablering på arbetsmarknaden efter kompletterande utbildning
|
Enligt en ny rapport från UKÄ var 70 procent av de personer med utländsk högskoleutbildning som fullföljt en kompletterande utbildning etablerade på arbetsmarknaden efter ett år.
Vårdutbildningarna hade en hög grad av matchning mellan utbildning och yrke. Hela 88 procent av de som var etablerade efter en kompletterande sjuksköterskeutbildning arbetade som sjuksköterskor.
Läs UKÄ:s rapport
|
Vill du få fler nyheter från UKÄ? Du kan prenumerera på deras nyhetsbrev – anmäl dig här: uka.se.
|
|
|
|
|
PEDAGOGISKA PUBLIKATIONER OCH AVHANDLINGAR FRÅN KI
|
SAMLAT PEDAGOGISKT OCH ADMINISTRATIVT STÖD
|
KALENDARIUM: KONFERENSER, FÖRELÄSNINGAR, SEMINARIER
|
|
|
|
|
|
|
Utbildningsnytt är ett nyhetsbrev som riktar sig till alla som är verksamma inom KI:s utbildningsverksamhet. Vill du kontakta redaktören? Maila: utbildningsnyheter@ki.se
|
|
|
|
|
|
|
A WORD FROM THE ACADEMIC VICE-PRESIDENT
|
|
|
|
We have now begun our work within the new committee for first and second cycle level education. We have begun by reviewing what matters are important to work with and have agreed on how to divide the responsibility for different sub-areas within the committee. It feels like we have begun well.
|
|
|
|
|
A really good piece of news is that KI was recently granted degree-awarding powers for a new three-year dental hygienist programme. Congratulations to Annsofi Johannsen and her colleagues, who have worked hard to prepare the application documents! The Department of Dental Medicine is now also proudly ranked number one in the world within odontology – an impressive feat.
The government is expected to decide shortly on a new six-year medicine programme, but the project to develop a syllabus and application for degree-awarding powers is already underway. Anna Kiessling has been appointed project manager and a project plan has been decided by the committee. The aim is to create prerequisites for a medicine programme of very high quality that satisfies the requirements for a medicine programme that will lead directly to a licence to practise medicine. We wish Anna good luck! It is an extensive and challenging task that requires many people to involve themselves and who are willing to work together across subject and department boundaries.
As is well known, responsibility for most educational programmes has been delegated to a number of departments. The committee, however, still has responsibility for the medicine and biomedicine programmes because no single department teaches a majority of the courses on the programmes.
|
|
After notifications of interest, the committee has now appointed the chairs and programme directors for the medicine programme and the biomedicine programme. We wish them all good luck with their new assignments!
As of the 2019 spring term, we have new rules concerning examinations. The rules are intended to provide good prerequisites for examiners and course coordinators for legally sound administration of examination-related questions. The departments are responsible for informing the examination invigilators of the rules and instructions that apply at a specific examination. It is planned to have an on-line basic course for examination invigilators some time in the future.
Finally, I would like to thank everyone who has worked with feedback from the education assignments. Compilation has now begun and the committee will continue to work on the material, which also constitutes a very important basis for UKÄ’s upcoming review of our quality assurance effort.
Best regards,
Annika Östman Wernerson
Academic Vice President and chair of the committee for first and second cycle level education
|
|
|
|
Calling nominations for the Pedagogical Prize!
|
KI’s annual pedagogical prize is awarded to individual teachers, teaching teams or administrative employees who have made substantial pedagogical contributions within KI’s courses and programmes. Deadline for nominations is April 11.
More about the prize and the nomination procedure
|
Apply to the KI Pedagogical Academy
|
The KI Pedagogical Academy is now looking for new members. The Pedagogical Academy consists of teachers who demonstrate skills above and beyond those seen in ordinary teaching and learning at KI. It is a reward and recognition for excellent achievements in pedagogy at KI.
We invite you to submit your application - last day is April 29.
|
Digital examinations offer new opportunities
|
News from the Swedish Higher Education Authority (UKÄ)
|
High level of establishment in the labour market after supplementary education
|
According to a new report from UKÄ, 70 per cent of those with qualifications from a foreign university who completed supplementary training had established themselves in the labour market after one year.
Programmes and courses in care had a high degree of matching between education and work. All of 88 per cent of those who had established themselves after supplementary nursing training were employed as nurses.
Read UKÄ’s report
|
|
|
|
Would you like to receive more news from UKÄ? You can subscribe to their newsletter – sign up here: uka.se.
|
|
|
|
|
PEDAGOGICAL PUBLICATIONS AND THESES FROM KI
|
SUPPORT IN TEACHING AND ADMINISTRATION
|
CALENDAR: SEMINARS AND CONFERENCES
|
|
|
|
|
|
|
Higher Education News is a newsletter for personnel in KI's higher education organisation.
Contact the editor: utbildningsnyheter@ki.se
|
SE-171 77 Stockholm
Tel: +46 8 524 800 00
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|