Vi har ett resultat! Eller rättare sagt driftsättningsdatum för IDAC!
Styrgruppen tog beslut den 5 april om att driftsätta IDAC 30 maj – 2 juni, under vissa förutsättningar. Dessa är att ITA känner sig redo och fått allt det sista med förvaltning och drift på plats, att de sista testerna godkänns och att vi har fått upp produktionsmiljön senast 30 april. Den 3 maj bekräftar vi beslutet om att köra driftsättningen. Projektet och dess medlemmar siktar för fullt på 30 maj – 2 juni och allt vårt fokus ligger på att lyckas med detta. Utifrån testerna har vi passerat 60% godkända checklistor och ytterligare 10% är påbörjade.
Checklistetesterna är tester där vi går från ax till limpa, från att en person blir anställd, antagen eller anknuten i respektive källsystem, till att de har fått konto, epost och de grundläggande behörigheter de ska ha. Vidare testas olika förändringar, placeringsbeslut och inte minst avslut och att konto stängs när det ska, inklusive automatisk stängning av studentkonton. Detta är självklart kontinuerligt testat under hela utvecklingsperioden men nu är det de sista officiella testerna under testledare Tina som genomförs.
Under denna och nästa vecka kommer utskick till AC med listor på de som ska vara UBW-administratörer och IDAC-administratörer. Regelverket säger att vi behöver AC:s godkännande för att man ska bli administratör i UBW anknutna och IDAC. Vi behöver bekräftelse från AC att namnen på listorna är godkända. Det finns självklart också möjlighet att lägga till personer i sina listor eller ta bort de som har slutat. Framöver kan man ansöka via IDAC om behörighet för att bli admin som kommer passera AC för godkännande.
|