Nyheter från IDAC-projektet

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Projektuppdatering från Pernilla Hulth

Vi har ett resultat! Eller rättare sagt driftsättningsdatum för IDAC!

Styrgruppen tog beslut den 5 april om att driftsätta IDAC 30 maj – 2 juni, under vissa förutsättningar. Dessa är att ITA känner sig redo och fått allt det sista med förvaltning och drift på plats, att de sista testerna godkänns och att vi har fått upp produktionsmiljön senast 30 april. Den 3 maj bekräftar vi beslutet om att köra driftsättningen. Projektet och dess medlemmar siktar för fullt på 30 maj – 2 juni och allt vårt fokus ligger på att lyckas med detta. Utifrån testerna har vi passerat 60% godkända checklistor och ytterligare 10% är påbörjade.

Checklistetesterna är tester där vi går från ax till limpa, från att en person blir anställd, antagen eller anknuten i respektive källsystem, till att de har fått konto, epost och de grundläggande behörigheter de ska ha. Vidare testas olika förändringar, placeringsbeslut och inte minst avslut och att konto stängs när det ska, inklusive automatisk stängning av studentkonton. Detta är självklart kontinuerligt testat under hela utvecklingsperioden men nu är det de sista officiella testerna under testledare Tina som genomförs.

Under denna och nästa vecka kommer utskick till AC med listor på de som ska vara UBW-administratörer och IDAC-administratörer. Regelverket säger att vi behöver AC:s godkännande för att man ska bli administratör i UBW anknutna och IDAC. Vi behöver bekräftelse från AC att namnen på listorna är godkända. Det finns självklart också möjlighet att lägga till personer i sina listor eller ta bort de som har slutat. Framöver kan man ansöka via IDAC om behörighet för att bli admin som kommer passera AC för godkännande.

En enkät kommer också om behovet av utbildning och vilken typ av utbildning ni behöver så att Amal kan planera detta. I samband med driftsättningen erbjuds supportverkstäder, även efter sommaren. Vidare kommer rutinbeskrivningar och korta instruktionsfilmer att finnas till er hjälp.

Tack också ni som har hört av er med organisationsförändringar och ställt frågor! Påminner om enkäten med lite bakgrund för hur ni jobbar och hur mycket tid ni lägger ned på vissa administrativa uppgifter idag. Den är viktig ur ett uppföljningsperspektiv för projektets effektmål. Vidare är det bara att fortsätta städa lite till.

Glad nyhet och som förhoppningsvis kan underlätta för dagens KIMKAT-administratörer är möjligheten för anställda och anknutna att byta ett glömt lösenord via Office365, se nedan.

Har ni frågor tveka inte att höra av er!
Nu kör vi!! Glad påsk!

Projektledare Pernilla Hulth med team

Hjälp oss att bli bättre!


Nu har du bara några dagar kvar att svara på vår enkät om hur mycket arbetstid du lägger i KIMKAT idag! Frågorna handlar om några administrativa uppgifter och tar bara några minuter. Underlaget ska användas för att följa upp våra effektmål inom projektet.
Fyll i enkäten i KI Survey

 

Städa inför driftsättningen

Redan nu är det bra om du städar i källsystem du ansvarar för.
Säkerställ datumen på anställda - Är det fel på datumen i Primula påverkar det en persons identitet och konto i IDAC och i alla system. Gå igenom era anställda, organisation och chefer och gör en kvalitetscheck i Primula under perioden 15 februari – 15 april Förlänger ni inte i tid stängs kontot av. Läs mer om vad som händer när någon slutar på KI.
Uppdatera Chef - Är inte chef uppdaterad på organisation så kommer det skickas till överliggande nivå.
Organisationsinformation - Är inte organisation rätt kommer det inte synas rätt på webben.
Spara information från KIMKAT - Planera för att dra ut information från KIMKAT som inte kommer att migreras.
Informationen uppdateras löpande på sidan "Så går driftsättningen av IDAC till"
 

 

Är DU admin för IDAC- eller UBW anknutna?

Vi kommer att verifiera vilka som ska vara eller är admin för IDAC och UBW-anknutna. Detta sker via administrativa chefer på KI. Separat utskick om detta till AC går ut från projektgruppen.

 

Byt eller bli påmind om ditt lösenord

Med Office 365 kan du själv återställa ditt lösenord - om du har en smartphone.

Detta gäller medarbetare men ännu inte studenter.

Läs på Medarbetarportalen om hur du återställer ditt lösenord

 
 

IT-avgiften Q2

IT-avgift för Q2 kommer att genereras i KIMKAT och skickas ut enligt gällande rutin 21 maj och gäller för april, maj och juni. IT-avgift kommer att börja genereras tidigast i augusti från IDAC. Då kommer även juli månad in.

Har du frågor om den kommande rutinen för IT-avgift kontakta Amal Velic.

 
 

KI-katalogen läggs ned

I samband med införandet av IDAC och nedläggningen av KIMKAT kommer även personalkatalogen KI Katalogen att läggas ner.

Du kan leta efter personer på https://ki.se/people. Telefonnummer kan du slå upp i telefonsystemet CMG Web.

 
 

Det här mejlet är ett utskick från projektorganisationen som ansvarar för införandet av IDAC vid Karolinska Institutet. Du får utskicket för att du arbetar inom HR på KI, är KIMKAT-administratör eller arbetar som administrativ chef.

Avregistrera din adress

 

Postman