Utbildningsnytt

Nr 3, april 2019

An English version follows below

 

Läs brevet i din webbläsare

Tipsa en kollega om brevet

NYHETER

 

Studenter i fokus på konferens om globala målen

Hur de globala målen för hållbar utveckling integreras i högre utbildning och vikten av att studenter engageras i detta arbete var frågor som diskuterades livligt på konferensen ”Rethinking Higher Education – Inspired by the Sustainable Development Goals”.
Konferensen, som ägde rum i Aula Medica lördagen den 30 mars, lockade över 500 deltagare. KI var huvudarrangör med Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola och Kungl. Vetenskapsakademien som samarbetspartners. Huvudtalare var Helen Clark, tidigare chef för UNDP, och Michael Marmot, chef för Institute of Health Equity i London, och KI:s rektor Ole Petter Ottersen.

Rapport och bilder från konferensen

 

Sök medel från Rosanders donation senast den 1 maj

Som lärare vid KI har du möjlighet att ansöka om medel för utveckling av läkarutbildningen från Karin och Nils Rosanders donation. Sista ansökningsdag är 1 maj.

Till ansökan

 

Internationella dagen mot homo-, trans- och bifobi (IDAHOT) 17/5 

IDAHOT instiftades 2004 för att uppmärksamma våld och diskriminering som hbtqia-personer utsätts för runt om i världen. KI uppmärksammar dagen 17 maj genom ett öppet lunchseminarium om hbtqia och hälsa på biblioteket (KIB), Campus Solna kl 11.30-12.30. Föreläsare är Richard Bränström, docent i folkhälsovetenskap vid institutionen för klinisk neurovetenskap. Richards forskning fokuserar på hur sociala, psykologiska och samhälleliga faktorer påverkar hälsan hos homosexuella, bisexuella och transpersoner. Föreläsningen hålls på engelska. Vi bjuder på lunchwrap.

Mer information och anmälan (senast 10 maj)

 

Kurser inom pedagogik höstterminen 2019

Nu finns information om höstens kurser i pedagogik som du som är lärare kan söka.

Se mer på: Enheten för undervisning och lärande

 

Pris för internationalisering på hemmaplan

För tredje året i rad delar Sveriges medicinska fakulteter ut Pris för internationalisering av högre utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Mottagare av årets pris är Ewa-Lena Bratt, Louise Freytag och Camilla Eide vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet. De ansvarar för en kurs i omvårdnad i komplexa situationer under sjuksköterskeprogrammet.

Läs mer om årets pristagare och motiveringen.

 

Fortsatt högt söktryck till KI:s globala mastersprogram

Inför höstterminen 2019 har det inkommit omkring 5000 ansökningar till KI:s tio globala mastersprogram. Global Hälsa och Folkhälsovetenskap -inriktining Folkhälsoepidemioloigi är de mest populära programmen, sett till förstahandsansökningar. Nigeria, Bangladesh och Storbritannien är de länder med mest söktryck till KI:s globala mastersprogram.

 

Internationalisering inom utbildning på KI blickar framåt efter handlingsplanen

den 2 april samlades ansvariga vid utbildningsprogrammen till ett öppet möte om den nyligen avslutade handlingsplanen för internationalisering (länk) och det fortsatta arbetet utifrån internationaliseringsutredningen och vår egen kommande Strategi 2030. Arbetet med handlingsplanen har gett goda resultat och lett till att det fortsatta arbetet med internationalisering måste ske mer integrerat i utbildningen. Initiativtagare till mötet var Lars Henningsohn och Jonas Sundbäck, utsedda av kommitteen för utbildning att driva internationalisering. Studenter deltog också och pekade bland annat på vikten av att integrera svenska och internationella studenter så att alla kan få ta del av det internationella universitet som KI är.

Mer om resultaten av handlingsplanen

 

Lärardagen 2 oktober - save the date!

KI:s lärardag kommer i år att hållas den 2 oktober. Mer information om tema och program kommer senare.

 

PEDAGOGISKA PUBLIKATIONER OCH AVHANDLINGAR FRÅN KI

Medical doctors’ specialty choice: in relation to personality, cultural capital and social background. Thesis. Olsson, Caroline

The clinical learning environment. Nordquist J, Hall J, Caverzagie K, Snell L, Chan MK, Thoma B, Razack S, Philibert I.

Framing IPE. Exploring meanings of interprofessional education within an academic health professions institution. Sundberg K, Reeves S, Josephson A, Nordquist J.

Stress among medical students during clinical courses: a longitudinal study using contextual activity sampling system. Bexelius T, Lachmann H, Järnbert-Pettersson H, Kalén S, Möller R, Ponzer S.

Implementing clinical education of medical students in hospital communities: experiences of healthcare professionals. Alsiö Å, Wennström B, Landström B, Silén C.

Does reality meet expectations? An analysis of medical students' expectations and perceived learning during mandatory research projects. Möller R, Shoshan M.

SAMLAT PEDAGOGISKT OCH ADMINISTRATIVT STÖD

 

Medarbetarportalen för KI:s lärare, samlat pedagogiskt och adminsitrativt stöd för lärare, handledare och administratörer
Pedagogiska kurser och workshops
Kurser för lärare och handledare i verksamhetsförlagd utbildning
Kurser om IKT-pedagogiska verktyg - Lär dig filma, skapa en podd, optimera din Powerpoint-presentation för skärminspelning med mera.
 

KALENDARIUM: KONFERENSER, FÖRELÄSNINGAR, SEMINARIER

Lärardagen 2 oktober

ANVÄNDBARA LÄNKAR

 
KI i medierna
Universitetskanslersämbetet (UKÄ)
Universitets- och högskolerådet (UHR)
Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF)
CKU JoBSH, utbildning för studenter inför VFU

Utbildningsnytt är ett nyhetsbrev som riktar sig till alla som är verksamma inom KI:s utbildningsverksamhet. Vill du kontakta redaktören? Maila: utbildningsnyheter@ki.se

 

Klicka här för att prenumerera

 

Klicka här för att avregistrera din adress

Higher Education News

No 3, April 2019

 

Read the newsletter in your browser

Tell a colleague about this newsletter

NEWS

 

Students in focus at conference on global goals

How the UN’s Global Goals for Sustainable Development are to be integrated into higher education and the importance of engaging students in these efforts were the topics of lively debate at the recent conference “Rethinking Higher Education – Inspired by the Sustainable Development Goals”. The conference, which was held in Aula Medica on Saturday 30 March, attracted over 500 participants. It was organised by KI, with Gothenburg University, Chalmers University of Technology and the Royal Swedish Academy of Sciences as partners.

More about the conference

 

Apply for funds from Rosander's donation by May 1st

As a teacher at KI you have the opportunity to apply for funding for the development of medical education from Karin and Nils Rosander's donation. The deadline for applications is May 1.

Application (In Swedish)

 

Open seminar: International Day Against Homophobia, Transphobia and Biphobia (IDAHOT) 17 May

IDAHOT was created in 2004 to draw the attention to the violence and discrimination experienced by lesbian, gay, bisexuals, transgender, intersex people and all other people with diverse sexual orientations, gender identities or expressions, and sex characteristics. KI pays attention to the day by arranging an open lunch seminar on LGBTQIA and health at the University Library, Campus Solna. Speaker is Richard Bränström, researcher in health psychology at the Department of Clinical Neuroscience. Richard’s research focuses on how social, psychological and contextual factors influence the health of lesbian, gay, bisexual, and transgender individuals. The seminar starts att 11.30 and will be held in English. Complementary lunch wrap will be served.

More information and registration (last day 10 May)

 

Prize awarded for internationalisation at home

For the third year in a row, Sweden's medical faculties have awarded the Prize for internationalisation of higher education at the undergraduate and advanced levels. Winner 2019 is Ewa-Lena Bratt, Louise Freytag and Camilla Eide who are responsible for a course in nursing in complex situations in the Study Programme in Nursing at the Sahlgrenska Academy, University of Gothenburg.

Read more about this year's award winner and the prize. (In Swedish)

 

Many international students applied to KI Global Masters programs

Around 5000 students applied to KI:s 10 global Masters programs for autumn 19-intake. Global Health and Public Health- track Public Health epidemiology are the most popular programs, when it comes to Prio 1 applications. Most applications come from students from Nigeria, Bangladesh and Great Britain.

 

Internationalisation of education at KI is looking ahead after implementing the action plan

Lars Henningsohn and Jonas Sundbäck, appointed by the Committee for Higher Education to focus on Internationalisation of education, gathered responsible at the study programmes to an open meeting 2 April to discuss the recently completed Action plan for internationalisation, the continued work based on the national internationalisation report and our own coming Strategy 2030. Implementating the action plan has given good results and the continuous work will have to focus more towards integrating internationalisation. Students also participated and they pointed out, among other things, the importance of integrating Swedish and international students so that everyone can feel they are part of an international university.

More about the results of the Action plan

 

Save the date - Teachers' Day "lärardagen" 2 October

This years Teachers' Day will be held the 2 October. Save the date!

 

PEDAGOGICAL PUBLICATIONS AND THESES FROM KI

Medical doctors’ specialty choice: in relation to personality, cultural capital and social background. Thesis. Olsson, Caroline

The clinical learning environment. Nordquist J, Hall J, Caverzagie K, Snell L, Chan MK, Thoma B, Razack S, Philibert I.

Framing IPE. Exploring meanings of interprofessional education within an academic health professions institution. Sundberg K, Reeves S, Josephson A, Nordquist J.

Stress among medical students during clinical courses: a longitudinal study using contextual activity sampling system. Bexelius T, Lachmann H, Järnbert-Pettersson H, Kalén S, Möller R, Ponzer S.

Implementing clinical education of medical students in hospital communities: experiences of healthcare professionals. Alsiö Å, Wennström B, Landström B, Silén C.

Does reality meet expectations? An analysis of medical students' expectations and perceived learning during mandatory research projects. Möller R, Shoshan M.

SUPPORT IN TEACHING AND ADMINISTRATION

 

Staff Portal for KI Teachers, information and support for teachers and administrative officers at KI
Teaching and learning courses​
 

CALENDAR: SEMINARS AND CONFERENCES

Theachers' Day, "Lärardagen" 2 October

USEFUL LINKS

 
Swedish Higher Education Authority (UKÄ)
Swedish Council for Higher Education (UHR)
The Association of Swedish Higher Education (SUHF)

Higher Education News is a newsletter for personnel in KI's higher education organisation.
Contact the editor: utbildningsnyheter@ki.se

Karolinska Institutet

SE-171 77 Stockholm
Tel: +46 8 524 800 00

 
 
Karolinska Institutet

Click here to subscribe

 

Click here to unsubscribe

Postman