IDAC i drift

Nyheter från IDAC-projektet

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nu är IDAC och UBW Anknutna driftsatt!

I helgen gjorde vi en driftsättning av IDAC och UBW Anknutna som ersätter KIMKAT.

Det kommer självklart vara en period av inkörning både av supporten, förvaltningen och systemet. Projektgruppen sitter standby i 2 veckor nu tillsammans med förvaltning och support och hanterar alla ärenden som kommer in. Ni som upplever problem kontakta IT-supporten/student IT-supporten som vanligt!

Vi har under helgens arbete identifierat konton som vi inte hittar identiteter på i källsystemen (Primula, UBW Anknutna, Ladok). Då detta bryter mot regelverken så har vi varit tvungna att inaktivera dessa.

Om du eller någon av dina kollegor är drabbad, kontakta IT-supporten så hjälper vi till.

 

Driftsättningen var ett omfattande arbete som påbörjades i torsdags kl 9 och avslutades på söndagskvällen vid 01.00-tiden. Det var stundtals ett nervpirrande arbete, och ibland lite långsamt när man väntar på genereringar, analyser och beräkningar. Vi har haft en del tekniska gupp men inget olösbart. Mer detaljer hittar du under driftsättningsnyheten.

Men, med alla de förberedelser som gjorts så gick det bra till slut.Tack alla för ert tålamod och trägna väntan på IDAC och UBW Anknutna!

I samband med nedläggningen av KIMKAT har en plan för vilken gammal information som ska arkiveras och hur tagits fram tillsammans med Diariet.

Projektledare Pernilla Hulth med team

 

 

Hur kommer jag som admin åt systemen?

Länkar till systemens inloggning finns i menyn digitala verktygMedarbetarportalens startsida

Du hittar info om systemen på deras sidor:
UBW Anknutna på Medarbetarportalen
IDAC på Medarbetarportalen

Är du IDAC Admin respektive UBW Anknutna Admin, har vi lagt upp dina behörigheter enligt listan som vi fått från din Administrativa chef. Vi meddelar dig separat när du har åtkomst och kan gå in och verifiera information som finns i de nya systemen och börja använda dem.

Glöm inte att den information som finns i IDAC hämtas från Primula för anställda, organisation och chef, UBW Anknutna för anknutna och Ladok för studenter. Är informationen felaktig i IDAC är det i aktuellt källsystem du behöver ändra.

Saknar du behörighet till systemen, hör av dig till din AC som behöver godkänna din behörighet. En tjänst för detta kommer att finnas i IDAC för digital attest.

 

Inaktiva konton

Efter första dagens drift av IDAC och UBW Anknutna har vi inte upplevt några tekniska problem. Däremot har vi hanterat konsekvenser av inaktiverade konton. De flesta konton som är inaktiverade beror på att regelverk följs nu eller att vi inte har kunnat matcha KIID mot någon person i ett existerande källsystem vid driftsättningen. Ett gäng verkar har blivit fel i migreringen mellan gamla KIMKAT och UBW Anknutna. Det är däremot rejält oturligt. Det ber vi verkligen om ursäkt för! Är de upplagda i KIMKAT som anknutna efter den anknytningsstoppe 14 maj så har de inte kommit med filen över däremot.

Har ni medarbetare som kanske tror att lösenordet har gått ut, dvs inte kan logga in, men att det funkade i förra veckan så kan det vara ett inaktiverat konto. Vi har tillfälliga workarounds för dessa så deras konton, epost och behörigheter, fungerar. Vi behöver få dessa anmälda via IT-supporten med KIID och namn så vi kan göra en felsökning och hjälpa till. Be respektive person kontakta IT-supporten direkt så ni inte behöver vara mellanhänder.

Lösenordsaktivering och IDAC Administratörer aktiveras under tisdagen (4 juni).

 

Utbildning och supportverkstad

Du som ska vara eller är admin för IDAC och UBW-anknutna ska ha fått inbjudan till utbildning i de nya systemen. All info om utbildningstillfällen och supportverkstäder samt utbildningsmaterial på KI Play mm kommer löpande att läggas ut på länkarna nedan.
Instruktionsfilmer UBW Anknutna
Instruktionsfilmer IDAC
Utbildning i UBW Anknutna och i IDAC

 

Anknytningar som går ut

I samband med migreringarna av anknutna från KIMKAT till UBW Anknutna så har vi, för att vara på säkra sidan, förlängt anknutna som hade slutdatum mellan 14 maj – 14 juni 2019 ett år framåt i samband med inläsningen till UBW Anknutna. Vi vill att ni går igenom era anknutna och säkerställer att det är rätt datum som finns i UBW Anknutna. Har de fått ett datum som inte är rätt, ändra i UBW Anknutna så kommer det att bli rätt i IDAC och på deras KIID/konto. Titta gärna på övrig information på era Anknutna. Datakvaliteten i KIMKAT var inte alltid på topp. Glöm inte att deras konto nu inaktiveras dagen efter slutdatum. Graceperioden som fanns för anställda och anknutna på 30 dagar är nu borta.

 

Återanknytning av kliniska doktorander

Doktorander har hanterats i KIMKAT där man har lagt till organisatorisk enhet. De kliniska doktoranderna, som inte finns anställda via Primula eller taggade som anknutna i KIMKAT måste i framtiden hanteras i UBW Anknutna för att lägga till en organisatorisk enhet på lägre nivå än institution. Dessa var en grupp som inte kom med i migreringen från KIMKAT till UBW Anknutna. Det betyder att dessa måste läggas in i UBW Anknutna nu efter driftsättning. Projektet planerar att göra en migrering av dessa separat under veckan. Deras konto kommer att fungera men det kan se konstigt ut med deras organisatoriska tillhörighet och de finns inte i UBW Anknutna idag men finns i IDAC. Vi återkommer med status på detta senare i veckan.

 

Detta läggs ned

I samband med införandet av IDAC och nedläggningen av KIMKAT läggs personalkatalogen KI Katalogen och Mina sidor ner. Min Profil i IDAC ersätter gamla Mina sidor. IDAC kommer du åt med ditt vanliga KIID och lösenord via länken under Digitala verktyg på
Medarbetarportalens startsida

Du kan leta efter personer på ki.se, men informationen om personal på webben kommer inte att uppdateras förrän ki.se knyts till IDAC tidigast i augusti. Telefonnummer kan du slå upp i telefonsystemet CMG Web.

 
 

Nya regler för stängning av konton

Kontot på KI inkl login och epost inaktiveras dagen efter datumet då anställning/anknytning går ut. Uppgifter sparas ett tag framöver och kontot kan återaktiveras. Nu gäller nya regler för hantering av konton.
Här finns info om stängning av konton

 

Byt eller bli påmind om ditt lösenord

Med Office 365 kan du själv återställa ditt lösenord - om du har en smartphone. Glöm inte att du måste aktivera Multifaktorautentisering innan du kan använda den tjänsten.Detta gäller medarbetare men ännu inte studenter.

Läs på Medarbetarportalen om hur du återställer ditt lösenord

 
 

IT-avgiften Q2

IT-avgift för Q2 har genererats i KIMKAT, skickades ut enligt gällande rutin 21 maj och gäller för april, maj och juni.

IT-avgift kommer att börja genereras tidigast i augusti från IDAC. Då kommer även juli månad in.

Har du frågor om den kommande rutinen för IT-avgift kontakta Amal Velic.

 
 

Rapport från driftsättningen!

Driftsättning av ett identitets- och behörighetssystem är en komplicerad och komplex historia. Vi hade avsatt 4 dagar för detta, och det var tur. Totalt arbetade vi ungefär 50 timmar var, med start kl. 9.00 i torsdags. Vi var klara i söndags kväll vid 01-tiden. Då var allt laddat, beräknat och publicerat!

Det som gjordes var att ladda in alla personer från respektive källsystem, matcha mot existerande KIID och information i KIMKAT/TIM, hantera och analysera de som inte matchar (varför, hur, vad gör vi), lägga på alla behörigheter, skicka ut till AD (för behörigheter och konto), till IKAT för webbservice och inloggning via IDP och aktivera alla nya system och tjänster, totalt ca 18 st som påverkas. Det har verkligen gällt att vi har haft tungan rätt i mun och framförallt få till taktning av dess olika beroenden.

Dataladdning och analyserna är en tidskonsumerande i driftsättningen. Mycket av analyserna sker manuellt genom att jämföra listor på korsan och tvärsan. Vidare har verifieringar av resultat och att flöden och nya tjänster fungera som det ska tagit det mesta av tiden. Vi fick en del tekniska problem som också tog tid. Vi fick dessutom vänta på att halva styrgruppen hade sprungit färdigt sitt Stockholm Maraton innan vi kunde få det definitiva OK på att slutföra sista delarna av driftsättningen. Definitivt ok på att slutföra driftsättningen togs först 14.30 söndag.

Följande personer var deltagande i själva driftsättningen:
Pernilla Hulth (Huvudprojektledare)
Andreas Eriksson (Teknisk projektledare/Arkitekt NIBS/IDAC)
Andreas Larsson (Projektledare UBW Anknutna)
Susanne Torell (FL IT IAM + backup KIMKAT FL)
Amal Velic (FL Verksamhet UBW Anknutna/IDAC
Peter Larsson (Utvecklare IDAC/Omada)
Tina Harberts (Testledare NIBS)
Per Eklund (Utvecklare KIIP Integrationsplattformen)
Linus Karlsson (Utvecklare IDAC/Omada)
Andreas Kjellman (Utvecklare IDAC/MIM)
Oscar Ramsin (Drift, Windows)
Eric Johansson (KI Account, IDP, Nedläggning KIMKAT)
Peter Ossman (KIMKAT avveckling)
Wagas Yousaf (Sysadmin UBW Anknutna)
Christian Falkman (Utvecklare UBW Anknutna)
Lena Nordlöf (UFS/Student)
John Ekare (Utvecklare account.ki.se)
Viktoria Olausson (Kommunikatör, KA)

Tack till styrgrupp för stöd och tro på oss och alla ni runt omkring som har testat tjänster efter driftsättningen. Inte minst ni administratörer som tålmodigt har väntat på att vi ska ta oss hit och leverera ett nytt system.

 
 

Det här mejlet är ett utskick från projektorganisationen som ansvarar för införandet av IDAC vid Karolinska Institutet. Du får utskicket för att du arbetar inom HR på KI, är KIMKAT-administratör eller arbetar som administrativ chef.

Avregistrera din adress

 

Postman