Aktuellt från IT-avdelningen
|
An English version follows below
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En intensiv höst är snart till ända och julledigheter väntar. I detta nyhetsbrev sammanfattar vi kort händelser från årets sista månader och blickar framåt mot ett händelserikt 2023 med ett flertal omfattande projekt och nyheter.
Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med dig i verksamheten - tveka inte att höra av dig till din kundasvarige vid frågor.
God jul och gott nytt år!
Kundrelationer hos ITA
|
NYHETER OCH PÅGÅENDE PROJEKT HOS ITA
|
Ny beställningsportal för IT-avdelningens tjänster
Arbetet med en ny beställningsportal med syfte att samla och förenkla beställningar av
IT-avdelningens utbud av tjänster går vidare.
Pilottestning har pågått hos ett antal institutioner under hösten för att säkerställa en förbättrad användarupplevelse.
Lansering av den nya beställningsportalen beräknas ske under Q1 2023.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tjänstedagen 2022 och nytt forum under 2023
Under två dagar i december bjöd ITA in till Tjänstedagen, ett tillfälle att träffa Tjänsteansvariga och Kundansvariga och höra mer om ITA:s samlade tjänsteutbud, ställa frågor och samtala om verksamhetens IT-behov. Vi vill tacka alla som deltog och hörde av sig med funderingar!
Under 2023 kommer ITA att arbeta vidare på ett nytt forum för IT-frågor, med målet att erbjuda återkommande tillfällen för samtal och dialog om IT och digitialisering av KI:s verksamhet. Har du några idéer eller förslag kring formen - hör gärna av dig till din kundansvarige hos Kundrelationer!
Ta del av presentationerna från Tjänstedagen
|
|
|
|
|
|
|
Microsoft Azure - piloter sökes
Azure är en molnplattform med hundratals produkter och molntjänster, där ITA under 2023 kommer undersöka vilka möjligheter som finns för KI:s verksamhet och hur behoven ser ut.
Är din institution intresserad av att delta i pilotprojekt under senare del av 2023? Kontakta i sådant fall Mikael Carp.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Digitaliseringsportföljen
Under året har ett omfattande arbete gjorts för att implementera Digitaliseringsportföljen, som samlar KI:s IT-relaterade system i en gemensam modell för styrning och samverkan. Syftet är att säkerställa tydliga och effektiva samverkansformer mellan förvaltningen, kärnverksamheten och IT-avdelningen.
Läs mer om Digitaliseringsportföljen
|
|
|
|
|
|
Power-BI för uppföljning
Det pågår ett utvecklingsarbete med uppföljning med hjälp av rapporter i Power-BI, som ITA kommer distribuera till AC:s under nästa år.
Detta ger institutioner möjlighet att på ett enkelt sätt ta del av aktuell data kring till exempel användning av lagring, antalet anslutna klienter, med mera. Mer information kommer vid lansering.
Power-BI i M365
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Året i siffror: IT-support
Antal ärenden i självserviceportalen: 28 008
Antal telefonärenden: 10 084
Antal besök i deskar: 1124
|
|
|
Året i siffror: mejl på KI
Skickade mejl hos KI en genomsnittlig månad: 3,5 - 4 000 000
Mejl stoppade på grund av misstänkt spam/phishing en genomsnittlig månad:
11 000 000
|
|
|
|
|
|
|
Detta nyhetsbrev skickas från Kundrelationer hos ITA till AC:s och kommunikatörer / redaktörer på KI:s institutioner. Informationen får gärna spridas vidare i egna kanaler till medarbetare.
|
|
|
|
The year is coming to an end
An intense autumn is almost over, and Christmas holidays await. This newsletter briefly summarises events from the last months of the year and looks ahead to an eventful 2023 with several extensive projects and news.
We look forward to continued cooperation with you - do not hesitate to contact your Customer relations Manager if you have any questions.
Merry Christmas and a Happy New Year!
Customer relations at the IT Office
|
NEWS AND PROJECTS FROM THE IT OFFICE
|
|
|
|
New ordering portal for services from the IT Office
The work with a new ordering portal to collect and simplify orders of The IT Office's range of services continues.
Pilot testing has taken place at some institutions during the autumn to ensure an improved user experience.
The new ordering portal is expected to launch during Q1 2023.
|
|
|
|
|
"Tjänstedagen 2022" and a new forum coming in 2023
For two days in December, ITA invited to "Tjänstedagen", an opportunity to meet Service Managers and Customer relation Managers and hear more about ITA's combined service offering, ask questions and discuss your IT needs. We thank everyone who participated and got in touch with their thoughts!
In 2023, ITA will continue to work on a new forum for IT matters to offer recurring opportunities for conversation and dialogue about IT and the digitalization of KI's operations. If you have any ideas or suggestions regarding the form - don't hesitate to get in touch with your Customer Relations Manager at Customer Relations!
You can find the presentations here
|
Microsoft Azure - pilotes wanted
Azure is a cloud platform with hundreds of products and cloud services, where ITA in 2023 will investigate what opportunities exist for KI's operations and what the needs might look like.
Would your institution be interested in participating in pilot projects in the latter part of 2023? In such case, contact Mikael Carp.
|
|
|
|
|
|
Digitalization portfolio
During the year, extensive work was done to implement the Digitization portfolio, which gathers KI's IT-related systems in a standard model for governance and collaboration. The purpose is to ensure clear and effective forms of cooperation between the administration, the core operations and the IT Office.
More on the Digitalization portfolio
|
|
|
|
|
|
Power-BI for follow-up reports
Development with follow-up reports in Power-BI is underway, which ITA will distribute to Head of Departments during next year.
This will allow your department to quickly access current data regarding, for example, the use of data storage, the number of connected computer clients, and more. More information will be presented at launch.
Power-BI on M365
|
|
|
|
|
|
The year in numbers: IT-support
Nr of tickets on KI Selfservice: 28 008
Nr of tickets by phone: 10 084
Nr of visits to service desks: 1124
|
|
|
The year in numbers: e-mail on KI
Sent e-mails during an average month:
3,5 - 4 000 000
Incoming e-mails stopped due to suspected spam/phishing on an average month:
11 000 000
|
|
|
|
|
|
|
This newsletter is sent from Customer Relations at the IT Office to Head of departments and Communication officers / editors. The information may be forwarded to employees.
|
|
|
|
|
|
|
|