Generaldirektör Cecilia Tisell skickar en hälsning med ett viktigt budskap

Tipsa en vän!

 

Öppna nyhetsbrevet i din webbläsare

Lärarbrev
2021 | Februari

Fyra elever sitter mitt emot varandra och pratar i skolmiljö

Till dig som är lärare i hem- och konsumentkunskap i grundskolan eller i samhällskunskap på gymnasiet

Hej!

 

Jag vill börja med att tacka dig för din viktiga insats i arbetet med att lära våra unga att hantera sin privatekonomi. Jag vet att det är en del av allt som ni ska undervisa i, men kunskap i privatekonomi är avgörande för steget in i vuxenlivet.

Onödig skuldsättning är ett begrepp som vi pratar om allt oftare. Det handlar om att delbetala köp fast man egentligen har råd att betala hela summan direkt. Eller att lockas handla sådant som man inte behöver för pengar man inte har. 

Och visst blir vi lockade med reklam som blir allt mer högljudd och påträngande. Köp märkesväskan nu, delbetala i 36 månader. Semestra nu, betala i höst, kan det heta. Med långa avbetalningstider, ända upp till fem år, och månadskostnader på bara några hundralappar vill butikskedjorna få oss att handla för lånade pengar. Den offensiva reklamen förmedlar intrycket att det är förmånligt med låga månadskostnader och långa avbetalningstider. I själva verket riskerar vi att i åratal behöva dras med betalningar för elektronikprylar, resor, kläder och möbler som sedan länge förbrukats, gått sönder eller blivit omoderna.  

Finansinspektionen pekar i sin senaste kartläggning på att små kort- och kontokrediter samt fakturaköp har ökat mycket kraftigt de senaste tio åren. Trots att de flesta lånen är på små summor får många låntagare problem att betala. Det är 4,5 procent av nya låntagare som får ett inkassokrav under lånets första månader vilket är en indikation på svag återbetalningsförmåga. För låntagare under 25 år är andelen hela 8 procent. 

Den här utvecklingen är mycket bekymmersam. Det finns uppenbara risker med att framförallt unga lockas in i skuldsättning. Lyckas du inte betala dina fakturor i tid kan det leda till stora konsekvenser, som till exempel svårigheter att få bostad och teckna mobilabonnemang. Det är sämsta tänkbara start på livet som vuxen.

På Konsumentverket har vi verktyg för att stoppa kreditreklam som inte är återhållsam. Tyvärr saknar vi verktyg för att hindra konsumenter från att fatta ogenomtänkta beslut med svåra ekonomiska konsekvenser. Kanske har ni, som möter unga konsumenter, möjlighet att rusta dem inför mötet med frestande erbjudanden om avbetalningar och krediter.

Min uppfattning är att arbetet mot överskuldsättning börjar i hemmet och i skolan. Det här är ingen lätt uppgift för skolan, men mycket viktig. Eftersom inte alla elever får kunskap i att hantera sin privatekonomi hemifrån är det en uppgift som kan vara avgörande för hur enskilda elevers framtid utvecklar sig. Kopplingen mellan dålig ekonomi och ohälsa är känd, liksom att både vanor och ovanor många gånger går i arv, från generation till generation.

Jag skulle vilja slå ett slag för det skolmaterial som Konsumentverket har tagit fram om privatekonomi respektive samverkansprojektet Koll på cashen. Det är min starka förhoppning och önskan att ni vill visa era elever riskerna med delbetalning och att det faktiskt är ett lån man tar. Ett lån som måste betalas tillbaka med tillkommande kostnader. Den kunskapen är viktig för att våra unga ska förstå och kunna navigera bland olika erbjudanden, utan att falla i frestande kredit- och avbetalningsfällor.

 

Bästa hälsningar

Cecilia Tisell
Generaldirektör Konsumentverket
och Konsumentombudsman

Aktuellt skolmaterial

Lektionsbanken
20 färdiga lektioner om privatekonomi med lärar- och elevinstruktioner.
 
Koll på Cashen
Filmavsnitt med uppgifter om privatekonomi för gymnasieelever.
 
Koll på pengarna 2020
Konsumentverkets årliga magasin om privatekonomi som även finns tillgänglig på flera språk och som lättläst.
 
Skuldkollen
Filmer och lektioner från Kronofogden om pengar och skulder för högstadiet och gymnasiet.
 
Trygga din ekonomi
En e-utbildning för vuxna om privatekonomi utvecklat av Finansinspektionen tillsammans med nätverket Gilla din ekonomi.

Frågor, funderingar eller förslag?

Kontakta Anita Forsnäsgård som är samordnare för skolfrågor på Konsumentverket via skolasamordnare@konsumentverket.se

LinkedIn Facebook Twitter

Konsumentverket, Tage Erlandergatan 8A, SE-651 02 Karlstad

Telefon: +46 (0)771 - 42 33 00
E-post: skolasamordnare@konsumentverket.se

Klicka här för att sluta prenumerera på nyhetsbrevet

Do not click this link

Skickat med Paloma