Hållbar konsumtion februari 2021

Tipsa en vän!

 

Öppna mejlutskicket i din webbläsare

Hållbar konsumtion
2021 | februari

Vår nya klimatmedvetna matsedel

Vad ska vi äta i dag? Den frågan är nog vanlig i många hem och det är inte alltid lätt att variera vardagsmaten. Helst ska den ju vara både god, nyttig och inte kosta en förmögenhet. Konsumentverket och Livsmedelsverket har tagit fasta på behovet, och dessutom lagt till klimataspekten. Matsedelns kostnadsberäkningar är framtagna för en fyraveckorsperiod och rätterna kategoriseras efter graden av uppskattat klimatavtryck.

Till matesedeln
 

Hinder för den mer hållbara e-handelskonsumenten

Svenska Miljöinstitutet IVL har på uppdrag av Konsumentverket identifierat och kartlagt olika hinder för konsumenter att förstå och agera på miljöinformation om produkter på nätet. Utifrån hindren analyserar och föreslår IVL en rad åtgärdstyper för att motverka hindren. Resultaten presenteras i rapporten ”Hinder för e-handelskonsumenten att välja miljömässigt hållbara produkter”.

Rapporten är en del i Konsumentverkets regeringsuppdrag att identifiera betydande hinder för väl fungerande marknader och för hållbar konsumtion.

Läs rapporten
 

Ekologisk måste preciseras enligt vägledande dom

Uttryck som ekologisk och eko förekommer flitigt i reklam. Men vad betyder egentligen uttrycken och hur tydliga behöver företag vara när man använder sig av dem i sin marknadsföring?

Patent- och marknadsdomstolen ger vägledning i en ny dom som slår fast att det tydligt ska framgå vad som avses med ekologiskt och eko i marknadsföring av kosmetiska produkter. Förklaringen av uttrycken måste finnas alldeles intill begreppen, något som i juridiska termer kallas ”kvalificering”. Det räcker med andra ord inte att hänvisa konsumenten till mer information någon annanstans.

Det är extra viktigt med tydlighet, skriver domstolen, eftersom många konsumenter uppfattar begreppen ekologisk och eko som något positivt för miljön.

Läs mer om domen
Hårtvätt hos frisör

Det här mejlutskicket kommer till dig som har registrerat din e-postadress hos oss för att ha koll på Konsumentverkets arbete inom hållbar konsumtion.

LinkedIn Facebook Twitter

Konsumentverket, Tage Erlandergatan 8A, SE-651 02 Karlstad

Telefon: +46 (0)771 - 42 33 00
E-post: konsumentverket@konsumentverket.se

Klicka här för att sluta prenumerera på mejlutskicket

Do not click this link

Skickat med Paloma