Hållbar konsumtion april 2021

Tipsa en vän!

 

Öppna mejlutskicket i din webbläsare

Hållbar konsumtion
2021 | April

Konsumentverket tar ställning till miljöpåståenden

Klimatneutral, klimatkompenserad eller netto noll klimatavtryck, är påståenden som märks av allt oftare i marknadsföring. Konsumentverkets bild är att miljöpåståenden som dessa är oprecisa och otydliga, vilket riskerar att vilseleda konsumenten.

Det finns ingen domstolspraxis på området och därför har Konsumentverket valt att beskriva sin syn på rättslägen för nämnda miljöpåståenden, i en marknadsrättslig promemoria.

Till nyheten
 

Nytt uppdrag inom hållbar konsumtion

Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument förser konsumenter med information om miljömässigt hållbar konsumtion och cirkulär ekonomi. Men fler behöver nås av informationen och använda sig av den i sin konsumentvardag.

I ett nytt regeringsuppdrag ska Konsumentverket identifiera aktörer som har goda förutsättningar att vidareförmedla och vidareutveckla informationen. En utvecklad samverkan med andra aktörer kan på så vis utgöra ett komplement till upplysningstjänsten, så att informationen blir mer tillgänglig och användbar för konsumenterna.

Till regeringsuppdraget
 

Textilsmart – från kampanj till resultat

Kampanjen Textilsmart har inspirerat konsumenter till medvetna val kring kläder och andra textilier, för en mer hållbar planet. Syftet var att öka konsumenters kunskap om den miljöpåverkan som kläder och textilier har utmed hela ledet, från produktion och försäljning till återvinning och kassering.

Kampanjen som nu är avlutad, har varit del av ett treårigt regeringsuppdrag under åren 2018 till 2020. Konsumentverket och Kemikalieinspektionen har samarbetat med Naturvårdsverket, som ansvarat för kampanjen.

Mer om resultaten
 

Klimatindex på Bilsvar.se

Webbplatsen Bilsvar.se är tjänsten där konsumenter kan jämföra olika bilmodeller vad gäller ekonomi, teknik, säkerhet och miljö. Den oberoende, kostnadsfria tjänsten drivs av Konsumentverket i samarbete med Energimyndigheten.

Så här års väljer många att köpa bil och Konsumentverket arbetar med att uppmärksamma konsumenter på Bilsvar.se och funktionen Klimatindex. Funktionen är framtagen för att vägleda konsumenten till bilalternativ med mindre klimatpåverkan.

Mer om Klimatindex

Det här mejlutskicket kommer till dig som har registrerat din e-postadress hos oss för att ha koll på Konsumentverkets arbete inom hållbar konsumtion.

LinkedIn Facebook Twitter

Konsumentverket, Tage Erlandergatan 8A, SE-651 02 Karlstad

Telefon: +46 (0)771 - 42 33 00
E-post: konsumentverket@konsumentverket.se

Klicka här för att sluta prenumerera på mejlutskicket

Do not click this link

Skickat med Paloma