Bristfälliga reklammarkeringar är det genomgående intrycket när Konsumentverket tittat närmare på 50 influencers inlägg på Instagram.
Marknadsföringslagen förbjuder dold marknadsföring och det ställs höga krav på tydlighet i sociala medier där personliga åsikter blandas med kommersiella inslag.
– Influencer marketing är en metod som ställer krav på ansvarstagande från branschen. Här finns det en hel del kvar att göra är vår bedömning, säger Maja Rogemyr, jurist på Konsumentverket.
När marknader uppvisar bristande konsumentskydd, är kunskap desto viktigare och därför har Konsumentverket nyligen medverkat i utbildningsprogrammet “Källkoll” på URplay. Programmet riktar sig till ungdomar och handlar om källkritik på nätet. Vår jurist Charlotte Söderlund medverkade i avsnittet “Vem betalar inläggen i ditt flöde?” där hon svarade på frågor om smygreklam och vad som gäller för exempelvis sponsrade inlägg. Avsnittet kan användas i din undervisning när ni pratar om marknadsföring i sociala medier.
|