Hållbar konsumtion september 2021

Tipsa en vän!

 

Öppna mejlutskicket i din webbläsare

Hållbar konsumtion
2021 | September

Miljöargument i marknadsföring ökar kraftigt

En ny kartläggning som Konsumentverket låtit göra visar inte bara på en kraftig ökning av miljöargument i marknadsföring, argumenten saknar dessutom ofta detaljerad information.

Hållbarhet och hållbar är begreppen som företag använder sig mest av i marknadsföring. För konsumenten är det ofta svårt eller rent av omöjligt att förstå varför en vara exempelvis är miljövänlig, enligt författarna bakom rapporten.

Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket, betonar i ett pressmeddelande att det är oacceptabelt att företag använder vaga miljöpåståenden som miljövänlig eller hållbar i sin marknadsföring. Företagen måste kunna styrka att påståendena är sanna och förklara på vilka sätt deras produkter är miljövänliga eller hållbara, säger hon.

Miljöpåståenden i marknadsföring är en prioriterad fråga för Konsumentverket och kartläggningen är en viktig del i myndighetens omvärldsbevakning.

Till pressmeddelandet
 

Handla ekologiska livsmedel – vad hindrar oss?

Konsumentverket har låtit utföra en enkätstudie som visar att prisskillnaden mellan ekologiska och konventionella livsmedel är för stor, enligt konsumenter. Trots det är den grundläggande attityden till ekologiska livsmedel positiv, men när billigare alternativ finns är det prisskillnaden som styr innehållet i matkassen.

Män, pensionärer och utlandsfödda överlag, är mer ifrågasättande till miljömärkningar och nyttan av ekologiska livsmedel. Ska andelen ekologiska livsmedel öka i konsumenternas matkassar tyder undersökningen på att:

Prisskillnaden mellan ekologiska och konventionellt producerade livsmedel behöver minska
Utbudet av ekologiska alternativ måste öka
Det krävs ökad kunskap bland konsumenter om vad olika miljömärkningar innebär
Större tillit behövs till märkningarna och till nyttan av ekologiska livsmedel
Till undersökningen
 

Unga vuxna om miljömässigt hållbar konsumtion

Allt fler i åldersgruppen 18–25 år lyfter det individuella ansvaret för att bidra till ett mer hållbart samhälle. Samtidigt upplever fler yngre än äldre konsumenter priset som ett hinder för att handla miljömässigt hållbart. Det framgår i en ny sammanställning som Konsumentverket presenterar.

Under senare år har en förändring skett i attityder och beteende kring konsumtion bland unga vuxna. Exempelvis uppskattas varannan konsument i åldersgruppen ha valt minst en begagnad produkt framför en nyproducerad, det senaste året.

Sammanställningen beskriver olika aspekter som kännetecknar 18–25 åringars konsumtion och lyfter samhällsförändringar som inverkar på åldersgruppens attityder och köpmönster. Miljömässigt hållbar konsumtion är en av de kännetecknande aspekterna som presenteras i sammanställningen.

Mer om sammanställningen
 

Textilsmart på Hallå konsument

Nu kan konsumenter fördjupa sina kunskaper om textil och miljö på Hallå konsuments webbplats. Informationen kommer från den tidigare kampanjsatsningen Textilsmart, som koordinerats av Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen och Konsumentverket.

På webbplatsen uppmanas konsumenter att förlänga livslängden på sina plagg, där de kan läsa om klädernas många produktionssteg och vilken klimatpåverkan varje steg har. Flera artiklar beskriver också för- och nackdelar med olika typer av material.

Textil och miljö på Hallå konsument

Det här mejlutskicket kommer till dig som har registrerat din e-postadress hos oss för att ha koll på Konsumentverkets arbete inom miljömässigt hållbar konsumtion.

LinkedIn Facebook Twitter

Konsumentverket, Tage Erlandergatan 8A, SE-651 02 Karlstad

Telefon: +46 (0)771 - 42 33 00
E-post: konsumentverket@konsumentverket.se

Klicka här för att sluta prenumerera på mejlutskicket

Do not click this link

Skickat med Paloma