Hållbar konsumtion februari 2022

Tipsa en vän!

 

Öppna mejlutskicket i din webbläsare

Hållbar konsumtion
2022 | Februari

Stora hinder inom hållbar konsumtion

På uppdrag av regeringen har Konsumentverket bland annat identifierat hinder för en hållbar konsumtion, samt tittat på vilka åtgärder som kan förbättra konsumenternas förutsättningar. I rapporten Konsumtion på villovägar, redovisar myndigheten resultaten från uppdraget.

Halva rapporten fokuserar på hinder för miljömässigt hållbar konsumtion. Rapporten visar att de miljömässigt mer hållbara alternativen på marknaden ofta är dyrare, med ett begränsat utbud och som ofta ger ett mindre attraktivt intryck. Även bristande kunskaper och lågt intresse hos konsumenter kan utgöra hinder för att göra val med miljöhänsyn. Samtidigt stimulerar marknadsföringen till konsumtion av ohållbara varor och tjänster.

Konsumentverket konstaterar att det finns flera tänkbara åtgärder för en mer hållbar konsumtion, men åtgärderna har olika effekt och lämplighetsgrad.

Till rapporten: Konsumtion på villovägar
 

Du är inbjuden till webbinariet Konsumtion på villovägar

Den 11 februari klockan 13:15 –14:30 kan du delta på webbinariet om rapporten Konsumtion på villovägar, där Konsumentverket kommer presentera de viktigaste fynden. Det finns fortfarande platser kvar, så passa på att anmäla dig!

För att nå en miljömässigt hållbar konsumtion, räcker det inte att försöka öka konsumenternas motivation och förmåga. Styrning mot utbudssidan, alltså mot företagen som tillverkar och säljer produkterna, bedöms vara effektivast.

Under webbinariet kommer Konsumentverket gå igenom de mest betydande hindren för miljömässigt hållbar konsumtion.

Är du intresserad av att delta mejlar du Maria Lindstedt, utredare på Konsumentverket: maria.lindstedt@konsumentverket.se

Anmälning via mejl
 
Person kliver av tåg

Information om hållbar konsumtion via samhällsaktörer

Hushållen står för 60 procent av den totala konsumtionsbaserade klimatpåverkan i Sverige. På konsumentverket.se har vi samlat information och som kan hjälpa konsumenter att leva mer miljömässigt hållbart.

Tanken är att du som möter konsumenter i ditt yrke ska kunna använda materialet och på olika sätt sprida kunskapen vidare. Vi kan hjälpas åt att minska konsumtionens negativa påverkan på klimatet – tillsammans.

Informationen är uppdelad i tre områden

Hur du kan använda Konsumentverkets information för att sprida kunskap om hållbar konsumtion
Material som du kan sprida om hållbar konsumtion
Hur du får använda Konsumentverkets material

Material om hållbar konsumtion
 

Det här mejlutskicket kommer till dig som har registrerat din e-postadress hos oss för att ha koll på Konsumentverkets arbete inom miljömässigt hållbar konsumtion.

LinkedIn Facebook Twitter

Konsumentverket, Tage Erlandergatan 8A, SE-651 02 Karlstad

Telefon: +46 (0)771 - 42 33 00
E-post: konsumentverket@konsumentverket.se

Klicka här för att sluta prenumerera på mejlutskicket

Do not click this link

Skickat med Paloma