Nyhetsbrev från Konsumentverket

Tipsa en vän!

 

Öppna nyhetsbrevet i din webbläsare

Lärarbrev
2022 | Maj

Revidering av skolmaterial pågår!

Just nu ser vi över och omarbetar Konsumentverkets skolmaterial. Ny konsumentköplag, ny läroplan och förslag om ett moderniserat konsumentskydd medför att vi behöver uppdatera vårt material. Under tiden arbetet pågår finns vårt skolmaterial tillgängligt som vanligt för att underlätta din undervisning.

Till skolmaterialet på Konsumentverket.se
 

Dark Patterns – hur webbdesign vilseleder

Fyra elever sitter mitt emot varandra och pratar i skolmiljö

Vissa webbutiker använder sig av designknep för att stressa och vilseleda konsumenter på olika sätt. Konsumentverket har ett nytt material om vilseledande webbdesign som du kan använda i din undervisning för att dina elever ska få kunskap om fallgropar på nätet och hur de kan undvikas.

Använd Konsumentverkets film (2 min) som en introduktion för att ta upp webbutikers olika strategier. Du hittar filmen och information om vilseledande webbdesign på Hallå konsuments webbplats.

Om vilseledande webbdesign på Hallå Konsument

Ny konsumentköplag – bättre läge för konsumenten

Från den 1 maj har vi en ny konsumentköplag. En viktig förändring är att den nya lagen ger ett bättre läge för konsumenten att reklamera varor som det är fel på. Nu är det nämligen säljarens ansvar de första två åren efter köpet, att visa att felet inte fanns med från början. Tidigare behövde konsumentens bevisa att felet på en vara var ursprunligt.

– Den här förändringen kommer göra skillnad för många konsumenter. Tidigare har det varit svårt för konsumenten att bevisa att felet fanns där från början om det gått mer än sex månader, säger Magnus Karpe, jurist på Konsumentverket.

Andra nyheter i lagen är att den som tillhandahåller varor med digitala delar till exempel datorer och mobiler, blir skyldig att göra säkerhetsuppdateringar och andra nödvändiga uppdateringar under viss tid. Viktigt att veta för unga konsumenter!

Lär dig mer om den nya konsumentköplagen i Konsumentverkets e-kurs, Konsumentköplagen, avsnitt 5.

E-kurs om Konsumentköplagen

Nytt forskningsprojekt:

Hur motverkar vi att unga hamnar i skuld?

Ungas betalningsproblem ökar, vilket kan leda till överskuldsättning och stora problem redan i unga år.

I forskningsprojektet ”Skuldtyngd - Unga vuxna och skuldens dimensioner", som drivs i samarbete mellan Lunds universitet och Göteborgs universitet, undersöker forskare hur unga hamnar i skuldsättning och vilka konsekvenser det kan få för den enskilde. Syftet med projektet är att bidra med kunskap om hur problematisk skuldsättning bland unga vuxna kan förebyggas.

Konsumentverket medverkar i projektets referensgrupp och förhoppningen är att projektet också ska kunna bidra med kunskap om skolans roll i det förebyggande arbetet.

Projektet pågår under fyra år och publicerar sina resultat löpande.

Om projektet Skuldtyngd - Unga vuxna och skuldens dimensioner
 

Tipsa en kollega!

Vet dina kollegor hur de kan få tips om relevant skolmaterial och nyheter från Konsumentverket? Dela med dig om möjligheten att prenumerera på Konsumentverkets nyhetsbrev. Tipsa genom att skicka vidare nyhetsbrevet och uppmana till prenumeration via länken nedan.

Prenumera på Konsumentverkets nyhetsbrev till skola

Frågor, funderingar eller förslag?

Kontakta Anita Forsnäsgård som är samordnare för skolfrågor på Konsumentverket via skolasamordnare@konsumentverket.se

LinkedIn Facebook Twitter

Konsumentverket, Tage Erlandergatan 8A, SE-651 02 Karlstad

Telefon: +46 (0)771 - 42 33 00
E-post: skolasamordnare@konsumentverket.se

Klicka här för att sluta prenumerera på nyhetsbrevet

Do not click this link

Skickat med Paloma