Välkommen till Länsstyrelsens nyhetsbrev Samhällsplanering i Norrbotten!
Samhällsomvandlingen i Norrbotten innebär nya och större utmaningar, och inte minst krav på beredskap. Stora företagsetableringar och expansioner pågår och planeras i regionen. Just nu händer mycket inom samhällsbyggnadsområdet, och vi vill hålla er uppdaterade om nationella och regionala nyheter. Nyhetsbrevet kommer att ges ut 4 gånger per år.
I vårt första nyhetsbrev någonsin vill vi särskilt flagga för dialogmötena om strandskydd i några av länets kommuner samt vår informationsdag i mars som riktar sig till länets kommuners handläggare och politiker.
Redaktörsgruppen för samhällplanering i Norrbotten
|
Dialogmöte om strandskydd med kommunerna
|
Foto: Fredrik Ludvigsson/Johnér
|
Länsstyrelsen bjuder in till dialog om strandskydd där frågor och information kring kommunalt beslutade strandskyddsdispenser står i fokus. I mån av tid även kommer vi även att diskutera strandskyddet i planer och andra tillhörande frågor.
Mötena riktar sig till tjänstepersoner och politiker som hanterar och beslutar om strandskyddsärenden.
|
|
|
|
|
|
Aktuellt inom samhällsbyggnad på informationsdag i Luleå
|
28 mars är det dags för Länsstyrelsens årliga informationsdag om samhällbyggnad. Samhällsomvandlingen i Norrbotten innebär nya och större utmaningar och inte minst krav på beredskap. Stora företagsetableringar och expansioner pågår och planeras. Det händer mycket i länet just nu!
|
|
|
|
|
|
Utbildningssatningen PBL och Kulturvärden
|
Utbildningen riktar sig till tjänstepersoner och politiker som hanterar ärenden enligt Plan- och byggnadslagen (PBL) och ger tillfälle till fördjupning inom politikområdet gestaltad livsmiljö.
Under 2023 planeras ett tillfälle för Pajala och Överkalix kommuner samt ett uppsamlingsheat för samtliga kommuner. Håll utkik efter mer information i kalendern på Länsstyrelsens webbplats.
|
Vår ambition gällande handläggningstider
|
|
|
|
Länsstyrelsens handläggningstider för att hantera olika ärenden är delvis
reglerad, medan det för andra ärenden inte finns någon fastställd tid. För att skapa förutsägbarhet i processerna vill vi tydliggöra hur tidsaspekten brukar se ut, även för de tider som inte regleras i lag.
|
|
|
|
Undersökning om betydande miljöpåverkan
Undersökningssamråd
Handläggningstid: 3 veckor
Undersökningssamråd för planer som ska handläggas med utökat förfarande bör ske separat
Avgränsningssamråd
Handläggningstid: 3 veckor
Undersökningssamråd i kombination med avgränsningssamråd
Handläggningstid: 3 veckor
|
Samråd om detaljplan
Standardförfarande
Handläggningstid: 2-3 veckor
Standardförfarande i kombination med undersökningssamråd
Handläggningstid: Minst 4 veckor
Utökat förfarande
Handläggningstid: Minst 3 veckor - kan förlängas vid behov.
Om planen antas medföra betydande miljöpåverkan, dvs detaljplaner med miljökonsekvensbeskrivning (MKB), bör samrådstiden vara minst 30 dagar.
|
Granskning
Standardförfarande
Handläggningstid: 2 veckor
Utökat förfarande
Handläggningstid: Minst 3 veckor
Om planen antas medföra betydande miljöpåverkan, dvs detaljplaner med MKB, bör samrådstiden vara minst 30 dagar.
|
Tillsyn
Beslut gällande överprövning av detaljplan
Handläggningstid: Inom 3 veckor från mottaget beslut om antagande
Beslut om upphävande
Inom 2 månader från att beslut fattats om överprövning. Tiden får överskridas om längre tid är nödvändig med hänsyn till ärendets omfattning eller andra särskilda omständigheter. Det kan till exempel gälla samverkan med andra myndigheter eller om det behövs kompletterande underlag från kommunen. Möjligheten att överskrida tidsfristen bör användas restriktivt. (jfr prop. 2016/17:151 sid. 36–37)
|
Planeringsbesked
Handläggningstid: Inom 6 veckor efter att komplett begäran inkommit.
|
|
Från och med 1 januari 2023 behöver kommunerna inte skicka in handlingar som vunnit laga kraft i pappersformat till Länsstyrelsen.
|
|
|
|
Ny praxis i urval - detaljplan MKB-projekt
|
Mark- och miljööverdomstolen (MÖD) har bedömt att den nya lydelsen av 4 kap. 34 § i Plan- och bygglagen (PBL), som trädde i kraft den 2 augusti 2021, ska tillämpas i ett överklagat mål om detaljplan, MÖD 2022-10-10, mål nr P 9810-21.
Detta har medfört att andra kriterier än de som kommunen använt ska tillämpas vid bedömningen av om betydande miljöpåverkan föreligger och beslutet att anta planen har därför upphävts. MÖD har även funnit skäl att upphäva planen på grund av brister i illustrationsmaterial som medfört att konsekvenserna av planen inte kan bedömas. Av domskälen framgår att hotellet i målet enligt domstolens bedömning utgjort ett exempel på annat stadsbyggnadsprojekt, på det sätt som avses i 4 kap 34 § andra stycket 2 PBL.
Av förarbetena till bestämmelsen framgår att termen ”stadsbyggnadsprojekt” ersätter uttrycket ett ”annat projekt för sammanhållen bebyggelse”. Ett annat projekt för sammanhållen bebyggelse kan enligt förarbetena bland annat avse:
• |
planering för ändrad bebyggelse eller annan anläggning inom ett område med sammanhållen bebyggelse
| • |
bebyggelse eller anläggning i utkanten av ett sådant område, som medför att detta expanderar.
|
|
|
|
Dessa uttalanden bör även ge vägledning om vad som utgör ett stadsbyggnadsprojekt. Därutöver kan det även finnas andra byggprojekt som omfattas av begreppet (prop 2020/21:174 s. 34).
Av kommissionens vägledningsdokument framgår att begreppet ska tolkas i ljuset av MKB-direktivets breda syfte och tillämpningsområde och att ett ”annat stadsbyggnadsprojekt” exempelvis kan handla om byggprojekt som bostadsbebyggelse, sjukhus, universitet, idrottsarenor, biografer, teatrar, konserthallar och kulturcentrum, dvs. byggprojekt med liknande påverkan på miljön (Interpretation of definitions of project categories of annex I and II of the EIA Directive, s. 49-51).
Vilka kriterier som kommunen ska använda sig av vid bedömningen av om betydande miljöpåverkan föreligger med anledning av att en plan omfattar ett mkb-projekt, framgår av 4 kap 34 § PBL.
Viktigt att notera är också att den nya lydelsen av 4 kap 34 § PBL ska tillämpas även på planer som påbörjats före 2021-08-02 när lydelsen trädde i kraft.
|
|
|
|
Aktuellt inom Boverkets vägledning 2022
Verktyget ESTER 2.0
Ny version av verktyget för att identifiera och jämföra eko- systemtjänster inom ett planområde eller på en tomt före och efter en planerad åtgärd.
Läs mer på Boverkets webbplats
|
|
|
|
Reformer som vunnit laga kraft 2022
• |
Certifierade byggprojekteringsföretag (prop. 2021/22:212, laga kraft 1 aug 2022)
| • |
En effektivisering av byggnadsnämndens tillsyn (prop. 2021/22:149, laga kraft 1 aug 2022
| • |
Ett bättre underlag för åtgärder på bostadsmark- naden (prop. 2021/22:95, laga kraft 1 okt 2022)
| • |
Klimatdeklarationer (prop. 2020/21:144, laga kraft 1 januari 2022)
|
|
Lagändringar som träder i kraft 2023
|
|
|
|