Fråga till läraren:
"Vilka förmågor upplever du att eleverna fick träna (sett ur läroplanen)?"
Svar:
"Lyssna och ta in information. Summera /sammanfatta och dra slutsats. Orsak och konsekvens."
"Följa instruktioner. Språkbruk: ord och begrepp, nyanser i språket, att läsa mellan raderna."
"Formulera sig - tala-samtala analysera skrift och bilder anpassa språket efter olika syften."
"Att lyssna, dra slutsatser och ställa frågor. Några tränade även på att argumentera för sin åsikt."
"De övade på berättarstruktur, vara kritisk till information och analysera den."
Fråga till läraren:
"Något annat du vill framföra till författaren?"
Svar:
"Det känns som ett ovanligt trevligt sätt att arbeta med läsförståelse av allehanda sätt. Eleverna måste ju koncentrera sig på läsningen eftersom att de verkligen vill lösa gåtan! När de skriver själva så gäller det ju än mer att lägga ut villospår, vilket i sin tur gör så att eleverna brer på sin egenskrivna text. Det var roligt med alla karaktärer."
"Väldigt kul och engagerande. Vore kul om du ville göra igen med min klass."
"De tyckte att det var roligt och spännande. Mycket bra skådespeleri! Vi såg verkligen bovarna framför oss!"
|