Klicka här för att läsa nyhetsbrevet i din webbläsare

Välkommen till BioDriv Östs Nyhetsbrev!

 

I det här nyhetsbrevet får du läsa mer om två nya elektrifieringsprojekt som vi medverkar i, Toyota Material Handlings satsning på biogas både i industri och transport samt om Östergötlands kommuner som ställt tuffa miljökrav i en gemensam upphandling. Vi har också lanserat film #6 i vår kampanj om myter kring förnybara drivmedel. Den här gången slår vi hål på myten om att det är dyrt med förnybart.

Tillsammans med Hedin Bil erbjuder vi också organisationer att testa en eldriven transportbil under en vecka, läs mer om det nedan och om åkeriföretaget Foria som var först ut.

Vi önskar er en trevlig läsning!

 

Aktuellt

Vill din verksamhet testa hur det är att köra eldrivet i vardagen?


Nu finns äntligen den möjligheten! BioDriv Öst tillsammans med Hedin Bil erbjuder nu företag i Stockholm, Södermanland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötlands län samt deltagare i projektet Fossilfritt 2030 att testa eldrivna lätta lastbilar i den egna verksamheten under en vecka.

Insatsen sker i samverkan med BioDriv Östs projekt Transportutmaningen som finansieras av Klimatklivet. Det innebär att din organisation får testa fordonen kostnadsfritt med undantag för den el som laddas. Utöver detta berättar representanter från Hedin Bil mer om hur kostnadsbilden för eldrivna lätta lastbilar ser ut i förhållande till andra drivlinor och vidare stöd och rådgivning erbjuds inom ramen för projektet. Läs mer här.

Kontakta Felix Ek för mer information samt bokning:
Felix Ek, projektledare för Transportutmaningen på BioDriv Öst
0790 – 77 51 52
felix.ek@biodrivost.se

 

Åkeriföretaget Foria först ut


Först ut att prova en eldriven transportbil var åkeriföretaget Foria. Se en film från dagen då Hedin Bil lämnade över lånebilen. Elbilen användes för paketdistribution i Nyköping och hur det gick går att se i Forias samt BioDriv Östs kanaler. Kampanjen går att följa under #eldriv.
Läs mer i pressmeddelandet.

 

Save the date – BioDriv Tinget 2021


Boka redan nu in datumet för årets BioDriv Ting – 1 december. Vi återkommer med mer information.

 

Nytt i verksamheten

Regeringen måste stå upp för den svenska biogasmodellen


För några veckor sedan kom det slutliga förslaget från EU-kommissionen om taxonomi för hållbara investeringar, ett förslag som innehåller en mycket begränsad syn på hållbarhet, framförallt kopplat till drivmedel. I mitten av april presenterades även vårbudgeten – utan de styrmedel som föreslagits i Biogasmarknadsutredningen.

Biogas är en hållbar, enkel och flexibel lösning för såväl transportsektor som industri, men företag behöver tydlighet och långsiktighet från EU, regeringen och samarbetspartierna för att investera i omställningar. Något som saknas i dagsläget. BioDriv Öst uppmanar regeringen och samarbetspartierna till att verka för långsiktighet och tydlighet både när det gäller arbetet inom EU och det nationella regelverket.

– Att inte främja biogas i transportsegmentet kommer att leda till en större kostnad för samhället som helhet. Nu har dessutom regeringen föreslagit att ändra miljöbilsdefinitionen, inte ens ett år efter att den infördes. Så här kortsiktig och inkonsekvent politik fungerar inte om vi ska nå miljömålen, säger Beatrice Torgnyson Klemme, vd BioDriv Öst.

 

Trucktillverkaren Toyota Material Handling är exempel på ett företag som visar vägen till hållbarhet, fler måste få möjlighet att följa i deras fotspår.

Läs mer i pressmeddelandet och klicka här eller på bilden för att se en film om Toyota Material Handling.

 

Ny film om myter – välj miljöbil och spara pengar


Den senaste filmen i vår kampanj om myter kring förnybara drivmedel handlar om att en el- eller biogasbil inte behöver bli dyrare om du räknar på totalkostnaden. Utöver bilens inköpspris tillkommer bland annat drivmedel, service, skatt och försäkring under ägandetiden. Om samtliga kostnader räknas in uppstår plötsligt en annan prisbild. Det som är solklart är att det inte alls behöver vara dyrt att välja förnybart.

– Det första du bör göra är så klart att överväga att inte äga någon bil alls. Om du ändå behöver en bil är nästa steg att kartlägga ditt körmönster. Kör du mindre än sex mil om dagen är en bil som drivs av biogas, biodiesel (HVO) eller E85 sannolikt mest prisvärt i dagsläget. Kör du längre än sex mil om dagen är en elbil sannolikt det billigaste alternativet av samtliga drivmedel, förnybara som fossila. Oavsett körmönster och storlek på plånbok finns förnybara alternativ för alla. Att köra förnybart behöver inte heller innebära dyra nybilsköp, tänk på att det är fullt möjligt att köpa en begagnad etanol-, el-, eller biogasbil, säger Björn Isaksson, projektledare på BioDriv Öst.

Se filmen här och läs mer i pressmeddelandet. Mer information och beräkningar av kostnaderna finns i faktabladet som hör till filmen.

 
 

Östergötlands kommuner samverkar för tuffa miljökrav


Samtliga 13 kommuner i Östergötland har samverkat för att ställa tuffa miljökrav på godstransporterna i en gemensam upphandling av förbrukningsmaterial. För att kunna bidra till såväl många miljömål som en regional utveckling har krav ställts på en viss andel el, biogas eller vätgas som drivmedel. De grundläggande kraven på förnybara drivmedel generellt förenklar en snabb omställning genom användning av exempelvis HVO100 i befintliga dieselfordon och där el eller biogas inte är möjligt. Läs mer här.

Hela reportaget finns att läsa tillsammans med många fler exempel i informationsmaterialet Exempel och erfarenheter från klimatsmart offentlig upphandling av fordon och transporter.

 

Energikontoret Östergötland har i samverkan med BioDriv Östs projekt Fossilfritt 2030 varit med och stöttat i arbetet med att utforma miljökraven.

– Eftersom tolv av kommunerna redan hade antagit Fossilfritt Sveriges Transportutmaning som innebär att senast till år 2030 endast köpa förnybart drivna fordon och utföra fossilfria inrikestransporter, var tiden också mogen för att skärpa miljökraven, säger Ylva Ek, projektledare på Energikontoret Östergötland.

 
 

Unikt projekt ska hjälpa elnätet och möjliggöra storskalig elektrifiering


Tvinn och BioDriv Öst samlar en unik konstellation av deltagare för att tackla elnätsutmaningen! I projektet Elektrifierade persontransporter – en del av den smarta staden är ambitionen att bidra till ett balanserat elnät som klarar en ökad mängd laddbara tunga fordon som bussar och lastbilar. Läs mer om projektet här.

 
 

Innovationsprojekt banar väg för elektrifierat transportsystem i Västerås


Västerås stad och BioDriv Öst samlar aktörer för att påskynda övergången till ett klimatneutralt transportsystem i Västerås! För att tillgodose ett förändrat energibehov till följd av en växande befolkning, förändrat mobilitetsbeteende och en ökad elektrifiering behövs mer kunskap om samspelet mellan fordon, infrastruktur och användare. Läs mer om projektet Förstudie för effektiva och uppkopplade transportsystem i Västerås här.

 
 

Nytt namn och ny ordförande för BioDriv Öst


Under BioDriv Östs årsmöte den 16 mars valdes Tobias Arvidsson, regional utvecklingsdirektör på Region Uppsala som ny ordförande. Samtidigt bytte organisationen namn från Biogas Öst till BioDriv Öst. Namnbytet är ett steg i medlemmarnas arbete att förtydliga verksamhetens uppdrag. Läs mer här.

 
 

Hållbara godstransporter i framkant


Missade du webbinariet om hållbara godstransporter som BioDriv Öst anordnade den 16 mars? Ingen fara! Webbinariet finns att se på vår Youtubekanal här.

Bilden är från ett av panelsamtalen där erfarenheter från upphandling delgavs med deltagare från Örebro kommun, Uppsala kommun, Region Östergötland och MediCarrier (Region Stockholm). I ett annat panelsamtal deltog aktörer från transportbranschen.

 

Övriga nyheter

St1 blir en aktör på biogasmarknaden


St1 förvärvar E.ON Biofor och tar klivet in på biogasmarknaden! E.ON Biofor har idag en marknadsandel på cirka 30 procent inom marknaden för biogasfordon. Förvärvet är ett konkret steg i en konsekvent och långsiktig implementering av St1:s tillväxtstrategi, där fokus ligger på investeringar i produktion av förnybara drivmedel från hållbara råvaror.

Läs mer här.

Etanolbilar gör comeback på den svenska marknaden


Ford lanserar fem nya etanol-modeller i Sverige i år, däribland Ford Focus samt nya Ford Kuga elhybrid. Det innebär att utbudet av etanolbilar är bättre än vad det varit på många, många år! Läs mer om de modeller som lanseras här.

Kom ihåg att en bil som kan köras på etanol slipper Malus-beskattning och att det även går att kombinera laddhybrider med etanol.
Läs mer om det här.

Regeringen vill ta bort merkostnad vid besiktning av gasbilar


För att främja omställningen till en fossilfri fordonsflotta vill regeringen ta bort den merkostnad som det innebär att besikta bilar som drivs av gas. Transportstyrelsen ska utreda frågan och senast 30 juni 2021 redovisa uppdraget. Läs mer här.

Storsatsning på vätgas i Skandinavien


Everfuel, en dansk distributör av grön vätgas, planerar att sätta upp 40-50 publika vätgastankställen i Skandinavien varav cirka 15 i södra Sverige till och med år 2023. I BioDriv Öst-regionen har Stockholm, Linköping, Örebro och Gimo pekats ut som möjliga lokaliseringar.

Läs mer här.

Scandinavian Biogas bygger ut sin biogasanläggning i norska Skogn


Anläggningen är idag världens största anläggning för framställning av flytande biogas och vid tredje kvartalet 2022 ska produktionen uppgå till 35 GWh biogas.

Läs mer här.

Kyl & Frysexpressen Nord testar tung lastbil på etanol


Inspirerande film från SEKAB och EthaDrive! Häng med när Kyl & Frysexpressen Nord testar en tung lastbil som körs på lokalproducerad etanol med väldigt låg klimatpåverkan. Se filmen här.

 

Castellum i samarbete med Tekniska verken för att söka lösningar på effektbristen i Sverige


Flera nätägare, inklusive Tekniska verken, arbetar tillsammans med fastighetsägaren Castellum för att minska fastigheters påfrestning på elnätet. Ett kostnadseffektivt sätt att bidra till mer elektromobilitet samt en säkrare och mer prisvärd tillgång på el för växande städer och industri.
Läs mer här.

Gasum öppnar unik biogasanläggning


I slutet på april öppnade Gasums unika biogasanläggning i Nymölla! Anläggningen omvandlar processvatten, från Stora Ensos massa- och pappersbruk som ligger bredvid, till flytande biogas (LBG). Samarbetet är det första i sitt slag i Sverige inom cirkulär ekonomi!

Läs mer här.

Stockholms stads kampanj Byt bränsle


Stockholms stad har just nu en kampanj som hjälper bilförare att ställa om till förnybart. Kampanjen ingår i projektet Fossilfritt 2030 och är en del av https://hallbart.stockholm/.

bytbränsle.se skriver besökaren in bilens registreringsnummer och får svar på om bilen kan köras förnybart och på vilka drivmedel. Tjänsten innehåller också fakta om olika drivmedel och guidar till tank- och laddplatser. Prova själv här.

PostNords leveranser i Uppsala är nu fossilfria


PostNord har påbörjat en övergång till fossilfri leveransverksamhet i Sveriges största städer, och nu står Uppsala näst på tur! En blandning av el, biogas och HVO100 används för att uppfylla målen.

Läs mer här.

Bättre klimateffekt när mellangrödor blir biogas


Intresset för odling av fång- och mellangrödor växer. Att skörda mellangrödor för biogasproduktion har visat sig vara en mycket bra klimatsatsning visar forskning från SLU.

Läs mer här.

 

Vill du inte längre få nyhetsbrevet? Klicka här för att avregistrera dig

Facebook Twitter LinkedIn YouTube
 

BioDriv Öst AB, Kungsgatan 30C, 753 21 Uppsala www.biogasost.se www.biodrivost.se

Do not click this link

Skickat med Paloma