Havsmiljöinstitutets nyhetsbrev februari 2020

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Havsmiljöinstitutet

Stor tillökning i Havsmiljöinstitutets rapportserie

Mörkertal i oljeutsläppsstatisktiken, konsumtionens och sjöfartens påverkan på havsmiljön, fritidsbåtar och ekosystembaserad förvaltning. Havsmiljöinstitutet har en rapportspäckad vinter bakom sig med ämnen som sträcker sig mellan flera aktuella områden. Flera av rapporterna är framtagna på uppdrag av Miljömålsberedningen, däribland rapporten om sjöfartens påverkan på havsmiljön. I denna belyser Havsmiljöinstitutets sjöfartsgrupp de negativa effekter på havsmiljön som flytt av godstransporter från väg till sjöfart skulle innebära och betonar vikten av kompletterande åtgärder som kan förbättra sjöfartens miljöprestanda. Konsekvenser av ökad belastning till sjöss skulle bland annat vara ökade luftöroreningar, ökade utsläpp av olja, avlopp och skrubbervatten samt förhöjda bullernivåer.

Den nationella godstransportstrategien som antogs av regeringen 2018 säjer att Sverige ska "främja en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart". Rapporten Effekter på havsmiljön av att flytta över godstransporter från vägtrafik till sjöfart visar att sjöfart generellt inte är mer klimatvänlig än lastbilstrafik, då variationen bland fartygstyper är stor. Varje överflyttning måste därför beräknas för sig, baserat på de aktuella fartygen i fråga.

Eva-Lotta Sundblad, ordförande i Havsmiljöinstitutets sjöfartsgrupp, säger att det finns en uppenbar konflikt mellan Sveriges transportpolitiska mål och flera av våra miljömål och att sjöfarten inte är den "quick fix" som många gånger utmålas. Med rapporten hoppas hon att beslutsfattare får insikt i detta faktum och att de kunskapssammanställningar som Havsmiljöinstituetet har gjort kan ge stöd för samverkan och prioriteringar. Rapporten ger även flera förslag på åtgärder för att minimera belastningen på den marina miljön.

Läs hela rapporten om sjöfartens påverkan här >>

 
 

Ekosystem som utgångspunkt

På uppdrag av Miljömålsberedningen har Havsmiljöinstitutet tagit fram en rapport om ekosystembaserad förvaltning som metod för att hantera negativa miljötrender och oklara orsakssamband. Miljömålsberedningen arbetar med att ta fram en ny strategi för att stärka åtgärdsarbetet för bevarande och hållbart nyttjande av hav och marina resurser.

Rapporten tar fasta på de miljöstörningar som har förvärrats under senare år – som exempelvis stora förluster av ålgräs längs västkusten och dramatiska förändringar i djurlivet på Östersjöns bottnar – och pekar starkt på behovet av en förvaltning som går från teori till mer praktisk tillämpning och tar med ekosystemens struktur, funktion och återhämtningsförmåga i beräkningen.

Läs rapporten om ekosystembaserad förvaltning som metod här >>

 
 

Komsumtionens påverkan på havsmiljön

Havsmiljöinstitutets senaste rapport kartlägger hur svensk konsumtion av sjömat påverkar havsmiljöns status. En av slutsatserna är att ansvaret för tillståndet i svenska vatten inte ligger hos konsumenterna, utan hos politiker och myndigheter.

Trots en efterfrågan efter hållbara alternativ hos konsumenter bidrar denna strävan sällan till en positiv effekt på svensk havsmiljö. Detta beror bland annat på att ohållbara fiskeaktiviteter fortgår och att stora delar av den svenska marknaden är stängd för produkter som inte är miljöcertifierade, vilket innebär att produkterna istället exporteras. Rapporten pekar även på osäkerheterna kring var svensk sjömat tar vägen, då enbart cirka 17 procent av fisken når svenska konsumenter i form av direkt ätbar sjömat. Den största volymen går istället till foder.

Rapporten Svensk konsumtion av sjömat och dess påverkan på haven kring Sverige är ett pilotprojekt på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten, med syfte att utveckla kunskap och erfarenheter för att kartlägga hur olika konsumtionsområden relaterar till påverkan på havsmiljöns status. Pilotprojektet innebär att ett begränsat konsumtionsområde har kartlagts – sjömat. Rapporten är framtagen i samarbete med RISE och Finlands Miljöcentral.

Läs hela rapporten om sjömatskonsumtion och havspåverkan här >>

 

Kunskapsspridning om sjöfartens påverkan

Havsmiljöinstitutets rapport Effekter på havsmiljön av att flytta över godstransporter från vägtrafik till sjöfart om sjöfartens effekter på havsmiljön har har fått stor spridning. På Transportstyrelsens årliga sjöfartsseminarium i februari samlades verksamma i sjöfartsbranschen, myndigheter med sjöfartsanknytning samt akademi och intresseorganisationer för att diskutera aktuella ämnen. Eva-Lotta Sundblad från Havsmiljöinstitutets sjöfartsgrupp deltog för att hålla en presentation kring resultaten från rapporten och behovet av att veta mer innan beslut om överflyttning från väg till sjö görs i stor skala.

Havsmiljöinstitutet har även presenterat rapporten för Miljömålsberedningen och Miljöpartiets riksdagsgrupp och den 27 mars bjuder Havs- och vattenmyndigheten in till ett lunchseminarium i syfte att sprida kunskap om sjöfartsrapporten och dess resultat.

 

Miljöpris till Havsmiljöinstitutet

För det viktiga och gedigna arbetet med att kartlägga fritidsbåtars miljöpåverkan och sprida kunskapen vidare till bransch, beslutsfattare och allmänhet, har Havsmiljöinstitutet tilldelats Sweboats årliga miljöpris
 

 


På Båtmässan i Göteborg den 31 januari mottog Per-Olav Moksnes och Ida Wendt från Havsmiljöinstitutets fritidsbåtsgrupp, tillsammans med föreståndare Kajsa Tönnesson, Sweboats årliga miljöpris på 25 000 kronor.

Båtbranchens riksorganisation, Sweboat, vill aktivt medverka till att minska och begränsa båtlivets avtryck i miljön och uppmuntra och samverka med experter på området. Havsmiljöinstitutet får priset "för det oerhört viktiga arbetet med forskning på fritidsbåtars klimatpåverkan, som ger omvärlden och oss som bransch korrekta fakta och kunskaper."

Havsmiljöinstitutets Ida Wendt deltog även på båtmässan för att diskutera hållbart båtliv med bland annat branschorganisationer och myndigheter.

Läs rapporten om fritidsbåtars miljöpåverkan här >>

 
Västerhavet

Miljömärkning av småbåtshamnar

Fritidsbåtar har en stor miljöpåverkan på kustnära miljöer, något som Havsmiljöinstitutet bland annat har uppmärksammat i rapporten Fritidsbåtars påverkan på grunda kustekosystem i Sverige.

I samband med Havs- och vattenmyndighetens uppdatering av åtgärdsprogrammet för havsmiljön har Havsmiljöinstitutet, samman med IVL Svenska Miljöinstitutet, fått i uppdrag att titta på om förslaget med ekomärkning av marinor skulle kunna vara ett steg på vägen för att minska påverkan från fritidsbåtar.

En miljömärkning skulle kunna hjälpa och stödja både fritidsbåtshamnar och båtägare att agera mer miljövänligt. Arbetet med att undersöka möjligheter för ekomärkning av marinor påbörjades under 2019 och fortsätter under 2020.

 

 

Fortsatt arbete med marin pedagogik

Under 2020 kommer Havsmiljöinstitutet att fortsätta arbeta med det nationella nätverk inom marin pedagogik som togs fram under 2019. Nätverket består av aktörer från hela landet som på något vis arbetar med marin pedagogik, både inom skolans värld och annan offentlig eller privat verksamhet.

Sytet med att bygga upp ett nätverk är att det, med hjälp av en gemensam digital plattform, ska bidra till ett ökat kunskapsutbyte och inspirera andra aktörer på hur medvetenheten om havens betydelse kan öka hos Sveriges befolkning. Arbetet med att koordinera det marinpedagogiska nätverket är ett uppdrag av Havs-och vattenmyndigheten.

 

 

Havsmiljöinstitutets årsberättelse

2019 är över och i Havsmiljöinstitutets årsberättelse sammanfattas det gångna verksamhetsåret med allt från publikationer, projekt, konferenser och samarbeten. Årsberättelsen blickar också framåt mot ett händelserikt 2020 där Havsmiljöinstitutet hoppas kunna bidra till att havsmiljöfrågorna hamnar högt på agendan genom kunskap och engagemang.

Läs årsberättelsen här >>

Kommande rapport

Rapporten Samhällsekonomisk analys till stöd för en ekosystembaserad fiskförvaltning redogör för hur samhällsekonomiska analyser kan utformas och användas för att bidra till genomförandet av en ekosystembaserad fiskförvaltning. Beräknad publicering i februari 2020.

 

Om du inte vill ha våra nyhetsbrev i fortsättningen, klicka här för att avprenumerera.

Do not click this link

Skickat med Paloma