Tre frågor till Fredric Norrå
Hej Fredric Norrå! Du har nyligen börjat som verksamhetschef för Planering och myndighet i Kungälvs kommun - beskriv ditt uppdrag.
- I verksamheten Planering och myndighet finns ansvar för flera myndighetsroller i kommunen. Vi har ansvar för både utveckling av landsbygd och tätorter i kommunen men även kommunens mark och miljöfrågor. Bland uppdragen ingår bland annat att kunna ge bygglov och miljötillstånd samt göra tillsyn. För mig är det viktigt att vi möter företagare med respekt för deras visionära idéer och försöker att hjälpa dem att nå sina mål, även om vi naturligtvis också måste följa våra styrande lagar och regler.
Vad är din uppfattning om näringslivet i Kungälv?
- Vi har ett mångfasetterat näringsliv i kommunen. Det finns många olika verksamheter som behöver våra tjänster, allt ifrån mindre verksamheter såsom tatuerarstudios och kioskägare till båttillverkare och andra större arbetsgivare. Vi har ett bra samarbete med många av dem och försöker jobba för att det ska fungera än bättre.
Hur ser du på resultatet i Insiktsmätningen?
- Kul att vi ligger så bra till inom verksamheten som helhet. Det har gått riktigt bra för bygglovsenheten i Insiktsmätningen denna gång. Bäst i väst och 17:e bäst i Sverige känns som riktigt bra resultat! Där syns det tydligt att vi jobbat med nya rutiner och arbetssätt senaste tiden. Det har varit ett intensivt jobb med förbättringsarbetet och nu betalar det sig. På miljösidan så har vi legat ännu bättre till tidigare än vi gör nu och vi håller på att analysera vad som gjort att vi sjunkit något. Men jag är stolt över resultatet i verksamheten och våra duktiga medarbetare!
|