En riktig snyting!
Ja, det är en av alla de rubriker som beskriver konsekvenserna av att EU Tribunalen den 7 mars, verkställde sin dom att ogiltligförklara Sveriges statsstödsgodkännande för skattebefrielse för biogas under perioden 2021-2030.
De direkta effekterna på marknaden är dramatiska. Biogaspriset har höjts med 4,70 kr/kg vid tankställena vilket drabbar alla aktörer som idag valt att gå före omställningen från det fossila och investerat i biogasfordon. Bränslekostnaden för en lastbil ökar med över 10 kr/mil. För ett åkeri med 150 biogaslastbilar i sin flotta innebär det kostnadsökningar upp till 30 miljoner kronor årligen. Industriföretag och kommuner som använder biogas för uppvärmning eller i sina industriprocesser drabbas också hårt av denna skatteökning.
Biogasproducenter som inte kan ta ut skattehöjningen direkt av sina kunder kan bli tvungna att stoppa produktionen, alternativt fackla upp biogasen för att inte gå i konkurs. Dessutom finns risken och hotet att skattemyndigheten retroaktivt kräver tillbaka skatten på biogas som varit skattebefriad från den 1 januari 2021.
Detta är ett mardrömsscenario och mycket långt ifrån de stabila och långsiktiga spelregler som krävs för att vi ska klara klimatomställningen från det fossila till det förnybara. Att det inträffar just nu, i en tid då till och med EU kommit till insikt att vi måste öka vår försörjningstrygghet av energi och livsmedelsproduktion är overkligt, men nu ett faktum. REPowerEU måste bli verkstad !
Branschen har nu tagit fram ett förslag på åtgärdspaket för att mildra de negativa effekterna av att biogasen. Vad det åtgärdspaketet innebär kan ni läsa om längre ned**.
Plötsligt händer det...
Den 9 mars godkände EU-kommissionen nya bestämmelser i EU:s Gruppundantagsförordning (GBER). Branschen, tillsammans med det Regionalpolitiska Biogasnätverket där Västra Götalandsregionen deltar, har bedrivit ett aktivt påverkansarbete för att godkänna biogasstödet till fullstora biogasproduktionsanläggningar med uppgradering och inte enbart till småskaliga anläggningar för uppvärmning och elproduktion. Samt att bredda användningen till industrin och inte bara drivmedel. Nu har det arbetet givit resultat:
Nya skrivningar i GBER gör det nu möjligt att ge stöd till produktion av biogas till anläggningar med en installerad kapacitet upp till 50.000 ton per år, oavsett användningsområde.
Det är spännande att vid djupare analys av vad de nya GBER skrivningarna innebär för skattebefrielsen så visar det sig att:
De nya bestämmelserna i GBER innebär att det är möjligt att ge full skattebefrielse till biogas utan ansökningsförfarande och godkännande från EU-kommissionen. Istället behöver regeringen enbart göra en anmälan till EU-kommissionen om att skattebefrielse tillämpas i Sverige.
Att full skattebefrielse nu kommer att kunna anmälas under GBER, i stället för att Sverige ska vänta på ett nytt godkännande från EU-kommissionen, ändrar spelplanen ordentligt när det gäller vårt arbete med skattebefrielsen. Bedömning utifrån den information som finns har idag är att skattebefrielsen nu bör kunna återställas snabbare och än vad som har sagts hittills. De nya bestämmelserna i GBER börjar gälla så snart översättning till EU:s officiella språk har slutförts och till den antagna texten publicerats i Europeiska unionens officiella tidning (EUT). Det rör sig troligen om några veckor eller någon månad. Att ha skattebefrielsen under GBER bedöms också vara en stabilare och tryggare lösning än att ha ett godkännande från EU-kommissionen.
Med detta nya positiva ”snabbspårsbesked” från EU kan vi lägga arbetet med de tillfälliga lösningarna åt sidan ett tag och fokusera på att få regeringen att återställa skattebefrielsen för biogas helt och fullt genom GBER.
1. Säkerställ att det inte blir några återkrav på den skattebefrielse som redan har beviljats av Skatteverket.
2. Återställ full skattebefrielse omgående med stöd av EU:s Gruppundantagsförordning.
3. Gödselgasstödet gäller fram till 30 september i år. Det måste till ett beslut att förlänga det i enlighet med Biogasmarknadsutredningens förslag samt flytta hanteringen av det från Jordbruksverket till Energimyndigheten där Uppgraderingsstödet och Förvätskningsstödet redan hanteras.
Bakgrund o fler detaljer om beslutet, GBER och regeringens agerande hittills finns på Energigas Sveriges hemsida.
Visst är det en spännande läsning ?
/Bosse, Mats och Malin
|