Johan Nyberg jobbar på Mediapoolen och är utbildad lärare för år 4-9 i naturvetenskap och engelska och har dessutom nyligen tagit en kandidatexamen i systemvetenskap. Johan följer nyfiket utvecklingen med AI och här passar vi på att ställa några frågor till honom:
Hur ser du på AI:s inträde i skolmiljön?
Som med all ny teknik så finns det både vinster och problem. Med ChatGPT till exempel så är ju vinsten att alla elever på sikt kan få tillgång till en hjälplärare som alltid finns där för att svara på frågor och ge assistans även när läraren inte har möjlighet, till exempel när många elever behöver hjälp samtidigt eller efter skoltid. Problemet är att vissa sorters prov och läxor som vi lärare förlitar oss på blir opålitliga när tjänster som ChatGPT finns enkelt tillgängliga och det är en utveckling vi måste förhålla oss till. Vi kanske måste förändra sättet vi arbetar med prov och läxor helt.
Hur skulle man som lärare kunna integrera AI i sin undervisning?
Den enklaste förändringen är att ta AI till hjälp i sitt eget planeringsarbete. Be till exempel ChatGPT om hjälp för att planera en lektion eller ta fram frågor till ett prov. När en lektionsplanering tar 30 sekunder kan du som lärare lägga mer tid på eleverna. Man får möjlighet att individanpassa undervisningen på ett sätt som inte var möjligt tidigare när en bra lektionsplanering kanske tog flera timmar att göra.
Fördelar med AI i skolmiljö?
Som jag nämnt tidigare så finns det stora möjligheter att frigöra tid och att erbjuda samma hjälp till alla elever dygnet runt.
Nackdelar med AI i skolmiljö?
Nackdelarna är att vi måste anpassa skolan till att fungera i en värld med AI. Detta kräver att vi förändrar vissa djupt rotade delar av skolan och allt förändringsarbete är jobbigt och svårt.
Vad säger ChatGPT?
Som en bonus bad Johan ChatGPT svara på samma frågor som han fick av oss och så här ser svaren ut:
AI:s inträde i skolmiljön: Detta kan vara en betydande framsteg för personligt lärande, effektivitet och tillgänglighet. AI kan anpassa undervisningen till individuella elevers behov och förbättra utbildningsresultaten.
Integrera AI i undervisning: Lärare kan använda AI för att individualisera undervisning, följa upp elevers framsteg i realtid, identifiera utmaningar och behov, och frigöra tid för mer interaktion med eleverna genom att automatisera administrativa uppgifter.
Fördelar med AI i skolmiljö: Anpassat lärande, effektiv uppföljning och bedömning, tillgänglighet till resurser och läromedel, minskning av administrativa uppgifter, stöd för elever med särskilda behov.
Nackdelar med AI i skolmiljö: Risk för dataintegritet och sekretess, beroende av teknik, potentiella kostnader för implementering och underhåll, risk för att förlora den mänskliga kontakten och interaktionen i lärandeprocessen.
|