Nr 2 | 2020

 

Halva frakttiden med tåg från Kina

Miljövänligare än flyg och snabbare än sjöfrakt. Med tåg från Kina kan varor vara hos slutkunden i Mälardalen på tre till fyra veckor. Halva tiden jämfört med båt.

– Fler och fler företag vill hålla nere sin miljöpåverkan och då är tåg ett bra alternativ, säger Sven Reissig på DBSchenker.

Coronapandemin har gett tågfrakten ännu mer uppmärksamhet som ett tillförlitligt, tillgängligt och snabbt transportsätt.

– Fler tåg än någonsin rullar just nu, driven framförallt av den stora efterfrågan, säger Sven Reissig.

DB Schenker har etablerat regelbundna järnvägstransporter mellan Kina och Europa sedan många år tillbaka. Deras tjänster omfattar dörr-till-dörr-lösningar för blocktåg, enstaka containrar (FCL) eller grupper av containrar och även mindre laster (LCL) på olika rutter.

Deras nyaste tåg går direkt från Xi’an i Kina via Kaliningradi Ryssland till Rostock i Tyskland. Därifrån fortsätter godset sin färd med färja över till Trelleborg och sedan med tåg direkt till Eskilstuna.

– Det som är mest attraktivt för våra kunder är att de får allt genom en enda bokning hos oss. Vi skräddarsyr lösningar som kombinerar de olika transportsätten på ett optimalt sätt för kunden, säger Sven Reissig.

Det finns olika sätt att jämföra frakttider mellan sjöfrakt och tåg. Till exempel kan man ta tiden från tågterminalen i Kina till terminalen i Rostock, då tar det 10 till 12 dagar. Samma sätt att mäta från hamn till hamn tar båtfrakten cirka 35 dagar. Räknar man i stället dörr till dörr tar det med båt ungefär 45 dagar och med tåget mellan 22 och 30 dagar.

– Lite förenklat kan man säga att tåget tar ungefär halva tiden jämfört med sjöfrakten, säger Sven Reissig.

ESKILSTUNA LOGISTIKPARK

Stor ökning av ambulansflyg

från Eskilstuna flygplats

Det har varit en hektisk tid på Eskilstuna flygplats när coronapatienter tvingats flytta från Mälarsjukhuset på grund av brist på intensivvårdsplatser.

De har då förts med helikopter eller ambulansflyg från Eskilstuna flygplats till andra regioner i Sverige, vilket ofta skett utanför de ordinarie öppettiderna.

– Vi har haft ökade öppettider med 85–90 timmar sedan ett par veckor innan påsk och fram till slutet på april, säger Johan Kalfas som sköter driften på flygplatsen tillsammans med kollegan Ulf Darenius.

De är vana att ta emot flyg dygnet runt, året om och se till att flygplatsen är öppen så att planen kan starta, landa och tanka. Banan ska vara landningsbar och plogas och halkbekämpas när det behövs, trafikledningen ska vara bemannat. Det kan vara snabba puckar när det väl händer.

På påskafton fick de ett telefonsamtal klockan 15.00 på eftermiddagen och flyget skulle komma klockan 17.00.

– Vi flyttade med både familjen och påskmiddagen hit ut till flygplatsen. Piloterna blev glad för de fick komma in och få sig lite påskmat de också, säger Johan Kalfas.

Patienterna som ska transporteras är nedsövda och flygplatsen har fått extra bårlyftar från Mälarsjukhuset för att underlätta flytten från bil till flyg. När det gäller coronapatienter finns det noggranna rutiner och restriktioner. Johan och Ulf får inte vara i närheten av patienterna. Till och med piloterna har heltäckande ansiktsmasker och skyddskläder. Det är två olika flygoperatörer som kör coronpatienter och de har ett plan var som är dedikerat för uppgiften.

På Eskilstuna flygplats är de rutinerade. Härifrån transporteras bland annat organ från Mälarsjukhuset, vilket av säkerhetsskäl alltid sker på nätterna. Johan Kalfas och

Ulf Darenius har aldrig missat en flygning. En gång var det nära efter att SOS Alarm missat att ringa dem. Ulf var i Spanien och Johan befann sig i norra Stockholm. När SOS upptäckte sitt misstag ringde de Johan som låg och sov. Planet från Malmö skulle vara i Eskilstuna om 50 minuter. ”Sätt dig i bilen, jag ringer snart,” sa SOS-operatören. En stund senare ringde polisen och gav Johan klartecken att köra så att han skulle hinna.

– Det finns resurser när det verkligen behövs och jag tycker att den service som flygplatsoperatören tillsammans med ägaren Eskilstuna Logistik och Etablering ger ur ett samhällsperspektiv är utmärkt för Eskilstunaborna, avslutar Johan Kalfas.

Läs tidigare nummer av Progress Report

I Progress Report skriver vi om allt som rör etableringar och logistik i och runt Eskilstuna med fokus på kombiterminalen och logistikparken. Är du nyfiken på vad vi har skrivit om i tidigare nummer så kan du hitta de utgåvorna av vårt nyhetsbrev här.

 

RESTAURANGER PÅ GÅNG I ESKILSTUNA LOGISTIKPARK
Under vår/sommar 2020 kommer fyra nya restauranger att ha öppnat i Eskilstuna Logistikpark. Du kommer få läsa om alla här i Progress Report. Här kommer Kinkitchen.

Minimala lunchköer och mysig känsla

När Kinkitchen öppnar sin tredje restaurang i Eskilstuna satsar de på lunchbuffé med kvalitet i logistikparken.

– De som arbetar där ska inte behöva ägna sin lunchtid till att stå i kö. Vi vill att de ska kunna sitta ner och äta i lugn och ro, säger Andy Tran, Kinkitchen.

Han berättar att de har planer på att ta fram en app där man kan beställa och betala redan innan man kommer till restaurangen. Då visar man sin betalning, får en tallrik och kan börja ta av maten direkt. De tittar också på en lösning med självbetjäningsstation.

Restaurangen kommer att ha 140 sittplatser och inredningen består av dämpade färger och sköna stolar för att skapa en miljö som är trevligt och mysig.

De erbjuder asiatisk buffé med bland annat thai, kinesiskt och sushi.

– Till skillnad från många andra bufférestauranger lagar vi mat under tiden och fyller på efterhand. De som kommer två timmar efter öppning ska också ha fräsch mat, säger Andy Tran.

 

Kinkitchen i logistikparken kommer att ha lunchöppet och beroende på efterfrågan kan de efterhand utöka till kvällar och helger.

– Vi ser en stor potential i logistikparken som växer hela tiden och vi är glada att få vara först på plats tillsammans med de andra restaurangerna i restauranghuset, säger Andy Tran.

Planen är att de ska öppna i mitten på augusti.

Grön logistik tur och retur Eskilstuna-Verona

Nu kan företag boka hela sin transport från Verona till Eskilstuna, direkt via Stena Line. Två tågoperatörer och en sjöfartstransport görs i en och samma bokning i stället för tre olika.

– Det är en stor fördel för transportörerna som bokar via oss och de uppskattar den servicenivån, säger Katrin Verner, Freight Commercial Manager på Stena Line.

Att transportera gods med tåg från Verona till Rostock och sedan färja till Trelleborg och därefter tåg igen till Eskilstuna har man kunnat göra länge. Det nya är att det sedan slutet på 2019 går att boka allt via Stena Line som samarbetar med TX Logistik.

Stena Lines avgångar är anpassade för att matcha anslutande tåg, vilket garanterar en punktlig och pålitlig leveransservice.

– Detta förenklade transportflöde förbättrar förutsättningarna för både befintliga som nyetablerade företag i Eskilstuna och Stockholm-Mälardalsregionen, säger Pär Svensson på Eskilstuna Logistik och Etablering.

HÄR KAN DU TRÄFFA OSS UNDER 2020
Vi följer utvecklingen av corona och avvaktar beslut om vilka evenemang
som kommer att hållas.

 

Följ oss på LinkedIn

LinkedIn
 

 

Våra logistikområden ligger i direkt närhet till järnväg, motorväg och flyg i tillväxtområdet Stockholm-Mälardalen. Hos oss finns en av landets ledande kombiterminaler och en stor logistikpark. Vi vill erbjuda långsiktigt hållbara och effektiva lösningar för företag och enkel tillgång till flera olika transportsätt. Så skapar vi fler arbetstillfällen i Eskilstuna.

 

 

 

 

Eskilstuna Logistik och Etablering AB • Box 78 • 631 02 Eskilstuna
info@eskilstunalogistik.se

 

Egen profillänk

 

Tipsa en vän | Avregistrera | Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

 

Do not click this link

Skickat med Paloma