Nr 2 | 2021

 

SVISTA

Eskilstuna gör plats för en av Europas största fabriker för separatorfilm till litiumbatterier

Shenzhen Senior Technology Material investerar 2,5 miljarder fram till 2025 i en industrianläggning i Svista industriområde.

Shenzhen Senior Technology Material (Senior) är en av de ledande leverantörerna av separatorfilm som är en viktig komponent i litiumbatterier. Företaget har nu valt att starta tillverkning i Svista industriområde vilket blir deras första internationella etablering. Industrianläggningen blir en av Europas största separatorfilmsfabriker och kommer att verka som underleverantör till Northvolt. Eskilstuna blir därmed också platsen för Seniors europeiska huvudkontor.

– Eskilstuna ligger centralt och geografiskt bra. Det är nära till Northvolt och andra potentiella kunder. Här finns också möjligheter att attrahera fler inom samma industrikedja, säger Kalle Liu, vice vd Senior.

Utvecklingen av anläggningen sker i olika etapper och produktionen förväntas vara igång nästa år. Till dess ska bland annat världens största maskin för tillverkning av separatorfilm installeras. Anläggningen byggs sedan ut i ytterligare etapper fram till 2025. Via Eskilstuna Kombiterminal kommer både råvaror och färdiga produkter att transporteras till och från Eskilstuna.

 

Arbetet kräver särskild kompetens vilket kan vara en utmaning att hitta. Nu pågår rekrytering av olika typer av ingenjörer och omkring 80 personer planeras att anställas till årsskiftet. Etableringen i stort skapar förutsättningar för nya typer av kompetens, industrier och utbildningar med totalt 500-600 nya arbetstillfällen.

Kalle Liu, vice vd Senior

Site_film
 

SVISTA

Kilenkrysset utökar samarbetet med H&M i Svista

Det nya hyresavtalet innebär bland annat en utbyggnation på 15 000 kvadratmeter som gör Eskilstuna till huvudlager för Sverige, Norge och Island.

– Det betyder fantastiskt mycket att H&M väljer att vara kvar hos oss. Det bidrar till många fler arbetstillfällen så det är en stor vinst för Eskilstuna, säger Carina Lindell, affärsutvecklare Kilenkrysset.

H&M:s lager i Eskilstuna etablerades 2002. Lagret är det enda i Sverige som servar alla svenska butiker, både med nya produkter
och påfyllnad av produkter utefter butikernas individuella försäljning. Idag är lagret 22 000 kvadratmeter och totalt med mellanplan 34 000 kvadratmeter.

– Det finns en möjlighet att bygga ut tillsammans med Kilenkrysset som vi har
ett långt och bra samarbete med. Vi kan konstatera att vi valde rätt redan 2002. Dessutom arbetar Eskilstuna aktivt med
att göra staden ännu mer attraktiv för logistikverksamhet och det ser vi som fördelaktigt, säger Anette Gustafsson, Regional Logistics Manager North Europe
& DC Manager Logistics Sweden, H&M.

Utöver det goda samarbetet är en väl fungerande verksamhet, kunniga medarbetare och ett väldigt bra logistiskt
läge ytterligare orsaker till att verksamheten nu byggs ut i Svista.

 

 

 

 

 

Anette Gustafsson,
Regional Logistics Manager

North Europe & DC Manager
Logistics Sweden, H&M.​

– Våra kunder är viktiga för oss och den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta uppfylla våra kunders förväntningar. Vårt mål just nu är att sätta projektet tillsammans med Kilenkrysset, både ombyggnad och utbyggnad av lagerytor och kontorsytor. Därefter få vi arbeta vidare med det strategiska flödet av våra produkter, säger Anette Gustafsson.

Arbetet med att bygga om i lagret är redan påbörjat och de första leveranserna med norska och isländska produkter beräknas kunna tas emot i slutet av 2021 och vara helt igång i de nya delarna i slutet av 2022.

– H&M är en av våra största och första
kunder så det är kul att de vill förlänga samarbetet och fortsätta resan tillsammans med oss. Området runt Svista är en attraktiv plats som vi jobbar med att fortsätta utveckla, säger Per Heikman, förvaltningschef Kilenkrysset.

 

ESKILSTUNA KOMBITERMINAL

Snabb, enkel och hållbar tågfrakt
mellan Kina och Sverige

DB Schenker erbjuder miljövänliga transportalternativ för import och export av varor för både hellaster (Full Container loads FCL) och partilaster (LCL), hela vägen mellan Kina och Sverige.

– Att gods som ska åka långa sträckor ska gå på järnvägen så långt som möjligt är en självklarhet. Därför använder vi oss av det intermodala utbudet från Trelleborg till mellan och norra Sverige. Eskilstuna ligger där som en naturlig bra geografiskt placerad terminal för en del av våra kunder, säger Sven Reissig, Key Account Management FLS Sweden och Head of Operations Eurasia Sweden, DB Schenker.

Sedan 2012 har DB Schenker i Sverige organiserat tågfrakt till och från Kina. Förra året sänkte de transittiden med flera dagar när de började använda tågtransport-korridoren Xi’An via Kaliningrad till Rostock. Från Rostock nås den svenska marknaden flera gånger om dagen med direkta färjeförbindelser.

Ledtiden från avsändarens dörr i Kina till mottagarens dörr i Sverige är mellan 20 och 30 dagar. Några dagar mer får man räkna med åt motsatt håll.

Bransch eller företag spelar ingen roll. Det finns något för alla. Den som är intresserad av att boka tågfrakt kan kontakta Torgny via torgny.snecker@dbschenker.com.

Här finns också en film som enkelt förklarar hur det fungerar: www.youtube.com/watch?v=va0H3kxIYs4.

Sven Reissig, Key Account
Management FLS Sweden och
Head of Operations
Eurasia Sweden, DB Schenker.

​​​​​​​Foto: Joakim Wall

 

ESKILSTUNA KOMBITERMINAL

Multimodalt transportföretag gör intåg
på Kombiterminalen

Sedan mitten av april transporterar Containerships varor mellan Europa och Mälardalen med ett eget tågsystem. Transporterna sker från dörr till dörr via ett nytt tåg som är skräddarsytt efter deras båtankomst.

– Vi har ett helhetsupplägg och löser allt för våra kunder, från dörr till dörr. Vi hämtar varor hos säljaren och levererar direkt till köparen. Kombiterminalen är bryggan mellan de olika transportslagen, säger Roy Hayward, Business Development Executive på Containerships.

Containerships är ett multimodalt transportföretag som transporterar containrar inom Europa och Nordafrika främst via båt. I takt med att fler kunder efterfrågar mer miljövänliga transporter har Containerships sett över transportkedjan för att kunna möta kundernas behov och få ett mer effektivt och hållbart varuflöde. Något som resulterat i en ny tåglösning.

De upptäckte att kapacitet måste tillföras på landsidan och valde därför att starta ett eget tåg som är skräddarsytt efter deras containerbåtar som anländer till Helsingborgs hamn från olika delar av Europa. Därifrån transporterar tåget varorna upp till Mälardalen och återlastar med exportlast som ska söderut till europeiska köpare. En lösning som är bra både ur en miljö- och hälsosynpunkt. Eskilstuna Kombiterminal blir bryggan mellan tågen och lastbilarna.

– Vi har fått god draghjälp av Eskilstuna Logistik och Etablering och är väldigt tacksamma för stöttningen under projektets gång. Vi har också ett gott samarbete genom logistiknätverket. Där har Eskilstuna Logistik och Etablering lyckats mycket väl med att föra samman parter inom näringslivet. Vi ser fram emot att pandemin tar slut så att vi kan träffa kunder och samarbetsparter på plats igen, avslutar Roy Hayward.

 

ESKILSTUNA KOMBITERMINAL

Nytt samarbete underlättar för
drabbade skogsområden

Från mitten av maj körs virke in till Eskilstuna Kombiterminal för vidare lastning med GDL:s tågpendel.

Sverige, precis som stora delar av Centraleuropa, är drabbat av barkborren som förstör granskogen genom att angripa stressade träd. De drabbade områdena måste snabbt huggas ner och förflyttas ut från skogsområdena. För att komma närmare leverantörerna av råvaran och de drabbade områdena har Träfraktkontoret i Göteborg, tillsammans med GDL Sjöcontainer AB, valt att lägga hanteringen av virket i Eskilstuna. Detta som ett komplement till befintlig volym som går via Norrköpings hamn.

– Den smidiga hanteringen via Eskilstuna gör att vi på ett enkelt sett kan erbjuda en effektiv kanal för skogsägarna. Med GDL:s tågpendel till Göteborg kan vi använda oss av direktbåtarna till Asien vilket ökar flexibiliteten och containertillgången samt minskar transporttiden, säger Ludwig Lövström, försäljningschef på Träfraktkontoret.

– Vi räknar med att lasta cirka 5000 kubikmeter eller cirka 150 containrar under Q2 för att sedan fylla på med mer volym under kommande kvartal, fortsätter Ludwig Lövström.

GDL:s satsning på tågtransporter fortgår och en omställning till fossilfria bränslen pågår. Deras tågpendel, Svealands- pendeln, går mellan Göteborg och Eskilstuna fem dagar i veckan. Tågen ankommer till Kombiterminalen på morgonen där virket stuffas i containrar, gasas och skickas på export mot Göteborg och sedan vidare ut i världen. Kapaciteten är för närvarande 220 stycken 40-fots containrar i vardera riktning. GDL Sjöcontainer AB är Sveriges största containertransportör med fokus på hållbar utveckling.

– Med anledning av den kraftiga expansionen i området hoppas vi kunna öka både volym och frekvens under 2022, säger Stefan Bergström, Affärsutveckling – Försäljning på GDL Sjöcontainer AB.

Läs tidigare nummer av Progress Report

I Progress Report skriver vi om allt som rör etableringar och logistik i och runt Eskilstuna med fokus på kombiterminalen och logistikparken. Är du nyfiken på vad vi har skrivit om i tidigare nummer så kan du hitta de utgåvorna av vårt nyhetsbrev här.

 

HÄR KAN DU TRÄFFA OSS UNDER 2021
Vi följer utvecklingen av corona och avvaktar beslut om vilka evenemang
som kommer att hållas.

 

Följ oss på LinkedIn

LinkedIn
 

 

Våra logistikområden ligger i direkt närhet till järnväg, motorväg och flyg i tillväxtområdet Stockholm-Mälardalen. Hos oss finns en av landets ledande kombiterminaler och en stor logistikpark. Vi vill erbjuda långsiktigt hållbara och effektiva lösningar för företag och enkel tillgång till flera olika transportsätt. Så skapar vi fler arbetstillfällen i Eskilstuna.

 

 

 

Eskilstuna Logistik och Etablering AB • Box 78 • 631 02 Eskilstuna
info@eskilstunalogistik.se

 

Egen profillänk

 

Tipsa en vän | Avregistrera | Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

 

Do not click this link

Skickat med Paloma