Nyheter från HRF – Husvagnsbranschens Riksförbund

Öppna i webbläsare

NYHETER FRÅN HRF – ORGANISATIONEN FÖR FÖRETAG MED ANKNYTNING TILL MOBILT BOENDE

Visar vägen till en klimatsmart Swemester

Husvagnsbranschens Riksförbund lanserade tidigare i år kampanjen ”Ta en klimatsmart Swemester”, för att inspirera människor till en miljövänlig semester med campingfordon. Något de vill fortsätta med i framtiden.

Kampanjen innehåller flera filmer, skapade av produktionsbolaget Silverbullet. Filmerna har presenterats i digitala kanaler, med bas i hemsidan mobiltboende.se, som bildades i samband med kampanjen.

– Kampanjen är finansierad av Husvagnsbranschens Riksförbund och en grupp större medlemmar, med visionen att upplysa svenskarna om mobilt boende och att det faktiskt är relativt klimatsmart. Vi har även länkat till sajten klimatsmartsemester.se, där personer kan beräkna sin klimatpåverkan i olika semesterformer, säger Lars Bergholm, ledamot i Husvagnsbranschens Riksförbund.

Vägen till skrattfesten, myskvällen eller stranden, är några av de filmer som sammanlagt har setts av närmare en halv miljon människor.

– Kampanjen har gett en modern och fin bild av det mobila boendet. Människor har fått upp ögonen för flexibiliteten och det klimatsmarta med att semestra med husvagn och husbil.

– Vi ska helt klart fortsätta att vara aktiva i marknadsföringen av det klimatsmarta och moderna mobila boendet, med hjälp av vår sajt mobiltboende.se. Den positiva trenden för branschen beräknas pågå i fler år till, säger Tomas Haglund ordförande i Husvagnsbranschens Riksförbund.

 

Regeringen öppnar för minskning av husbilsskatten

Regeringen har lagt fram ett förslag om att minska karenstiden för husbilar vid avställning.

 

Efter att skatten för husbilar höjdes till följd av att bränsle- och koldioxidutsläppen beräknas utifrån WLTP, har Husvagnsbranschens Riksförbund bedrivit ett intensivt lobbyarbete - kampanjen Husbilskampen.

Husbilskampen är ett branschinitiativ från den samlade husvagns- och husbilsbranschen i Sverige, med syfte att förändra den nya beräkningsmodellen för fordonsbeskattningen av husbilar.

Det är vanligt att ställa av sin husbil när den inte används, men då med 15 dagars karenstid. Vilket betyder att du inte får tillbaka på skatten om fordonet ställs på igen inom den angivna tiden.

Nu har regeringen lagt fram ett förslag om att sänka karenstiden, från 15 till fyra dagar, för husbilar av fordonsår 2018 eller senare. Den nya karenstiden ska gälla under husbilens tre första år i trafiken, vilket motsvarar tiden som det också tas ut ett förhöjt koldioxidbelopp för fordonet. Regeringen menar att med förslaget ska fordonsskatten för en genomsnittlig husbil bli 2 000–3 500 kronor lägre. Det är första gången som en personbilstyp får en skattesänkning som inte beror på nya beräkningsmodeller för skatteuttag.

– Det är en framgång men inte riktigt vad vi hoppats på. Utredande skatteverket hänvisar till dels juridiska begränsningar, dels systemtekniska dito som försvårar huvudtanken på dygnsdebitering som var ingångsvärdet från finansdepartementets sida förklarar, Tomas Haglund, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund.

Branschen har krävt en beräkningsmodell för skatten som bygger på faktiska tal för hur husbilar brukas i Sverige, en modell som tar hänsyn till dess särart som fordon och hur den nyttjas. Enligt myndigheten för trafikanalys, TRAFA, körs en husbil i snitt 688 mil/år.

– Vi kommer fortsätta driva frågan vidare, främst i samtalen med berörda myndigheter. Vi vet sedan tidigare att bonus-malus ska ses över, här ser vi en långsiktig möjlighet att påverka villkoren för vår bransch. Vi kommer fortsätta lyfta fram och påpeka hur bra det mobila livet är ur ett miljöperspektiv, det vill säga om du ska semestra är husvagn och husbil ett betydligt mer miljösmart alternativ än flyg och båt.

 

Inställda Elmia fick branschen
att tänka om

När Elmiamässan ställdes in fick husvagns- och husbilstillverkare tänka om. Men i tuffa tider föds kreativa idéer. Vi tog kontakt med några av branschens tillverkare och importörer för att höra hur de har marknadsfört sig när Elmia inte blev av.

Kabe har satsat på det digitala och skapat en virtuell mässa för att kunna erbjuda det personliga mötet online.

– Vi har tagit fram, vad vi kallar det, en virtuell mässa, som består av ett antal filmer. Vi vill att kunden ska få en känsla av att möta en person som har kunskap om Kabe-produkterna, precis som på en vanlig mässa. I filmerna möter man därför en av våra produktspecialister som beskriver vad som är nytt med till exempel husvagnen, säger Pia Weinz Karlsson, marknads- och kommunikationschef på Kabe.

– Vi gör även en rullande roadshow genom vårt avlånga land, där vi besöker våra återförsäljare med några av de fordon som vi normalt sett skulle ställt ut på Elmia. Responsen på detta har varit väldigt bra och det har varit många kunder och tittat, säger Patrik Trofast, area sales manager på Kabe Sverige.

Även Adria kommer under hösten att ge sig ut på en roadshow genom Sverige.

– Vi ska genomföra en roadshow genom Sverige under hösten, då vi kör runt våra fordon mellan alla återförsäljare. Men självklart blir det inte samma utbud för kunderna som det blir på Elmiamässan. I vanliga fall brukar vi visa upp ett 50-tal husbilar och lika många husvagnar, det kan vi tyvärr inte göra nu, säger Peter Blomqvist, vd på Adria.

– Vi har även använt oss väldigt mycket av våra digitala kanaler. Vi har bland annat 360 graders visningar av husbilar och husvagnar, något som vi använt oss av länge men som vi highlightar ännu mer nu. Jag tror att under Corona har den digitala utvecklingen generellt gått framåt, det som annars skulle tagit fem år har gjorts på tre, fyra månader.

Polar bjuder in kunder på VIP-kvällar där de berättar om sina produktnyheter, samtidigt som kunderna får chansen att ställa frågor.

– Det vi satsar på överlag är att driva kunder och trafik till våra återförsäljare. Det viktiga är att vi når ut med information om våra produktnyheter och att hitta ett koncept som funkar i coronatider, säger Tony Ekström, vd på Polar.

– Vi har därför skapat en kampanjsajt där vi bland annat gjort en film och där vi bjuder in kunder till VIP-event hos våra återförsäljare, med ett maximum på 49 platser. På VIP-kvällarna redovisar vi våra produktnyheter och får tid att prata, visa och resonera med kunderna, något som varit väldigt trevligt och uppskattat.

 

Husvagnsbranschen - en vinnare

i pandemin

När pandemin satte stopp för resor utanför landets gränser valde istället svenskarna att semestra på hemmaplan. Vi tog kontakt med några av branschens handlare och underleverantörer för att höra hur de ser på sommaren som gått.

 

Martin Lindberg, vd på Husvagnscenter i Luleå:

Hur har sommaren varit, har den varit annorlunda mot tidigare år?

– Både ja och nej. Det är helt klart en ökning mot i fjol. Men jag vet inte om det är någon större skillnad mot för två år sen, då vi hade ett superbra år.
 

Har ni märkt av nya kunder i branschen?

– Ja, vi har märkt av många förstagångsköpare. Vi har tömt hela lagret på begagnat, vilket är ett tecken på många nya kunder.

Kommer svenskarna fortsätta utforska Sverige även efter pandemin?

– Jag hade en teori om att det skulle bli mycket till salu nästa år, för att många har testat på campinglivet i sommar. Men kunderna brukar fastna för denna typ av semesterform och jag tror att människor har fått upp ögonen för Sverige. Det kan rent av bli att det lyfter hela branschen ytterligare en nivå, men det får vi se till våren.

 

Gabriel Björling, vd för Bossings:

Hur har sommaren varit, har den varit annorlunda mot tidigare år?

– Vår känsla på Bossings är att vi under denna underliga sommar har haft väldigt köpstarka kunder. Det normala är annars att kunderna funderar en stund innan de slår till, men i år har de många gånger agerat snabbt.

Hur skulle du beskriva den nya swemester kunden?

– Jag skulle säga att det är en väldigt spontan kund, som är nyfiken på Sverige mer än någonsin.

Hur har efterfrågan varit på nytt och begagnat?

– Det har helt klart varit mest efterfrågan på begagnat men vi har även sålt nya fordon. De som är erfarna campare har fortsatt att byta upp sig. Eftersom det även varit många nya campare i år så har dom lite billigare objekten gått åt direkt.

 

Jonas Tidqvist, vd för Kama Fritid:

Hur har sommaren varit, har den varit annorlunda mot tidigare år?

– Det har varit en fantastisk sommar på alla sätt och vis. Vi har slagit försäljningsrekord under sommarmånaderna, ett riktigt all time high både i juni och juli.

Vad har efterfrågats mest under sommaren?

– Väldigt mycket förtält, möbler och grillar. Men vi ser också en stor ökning av solpaneler. Upplevelsen är att många väljer att fricampa, man bor kanske inte på en camping, utan någon annanstans där det inte finns laddningsmöjligheter för batteriet och då investerar i en solpanel.

Hur skulle du beskriva den nya swemester-kunden?

– Just att många fricampar mer, kanske för att hålla sig undan folksamlingar. De bor vid en sjö eller något berg och är ute och vandrar i kombination med campandet.

 

Jonas Rodriguez, Business Development Manager på Dometic:

Hur har sommaren varit, har den varit annorlunda mot tidigare år?

– Den har varit väldigt bra. Vi har sett ett stort intresse för vår marknad och trafiken på vår hemsida har varit högre än någonsin tidigare.

Har ni märkt av nya kunder i branschen?

– Genom våra återförsäljare ser vi att det är många nya kunder, vilket även hörs på frågorna vi får, att det är människor som inte är så vana. Men också genom trafiken på hemsidan, det hade inte varit en sån markant ökning om det inte varit för nya kunder i branschen.

Kommer svenskarna fortsätta utforska Sverige även efter pandemin?

– Jag tror att det kommer vara ett stort intresse även nästa år. Jag tror helt klart att människor har sett det fina med Sverige och att vi har mycket att erbjuda.

 

Elmiadalen- årets digitala Almedalen

Den 29–30 juni i år var det premiär för Elmidalen– ett digital alternativ för Almedalen. Tomas Haglund, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund, var på plats för att tala om besöksnäring och turism.

När Almedalen ställdes in till följd av pandemin anordnad Elmia istället den digitala mässan Elmiadalen, på mässområdet i Jönköping. En rad aktörer samverkade för att skapa den digitala mötesplatsen med syfte att möjliggöra erfarenhetsutbyte och tillvarata den innovationskraft som finns i Sverige.

Tomas Haglund representerade Husvagnsbranschens Riksförbund och Svensk Camping när han under mässan bland annat talade om campingbranschens utveckling.

– Totalt sett har campingen ungefär 3,5 miljoner internationella övernattningar under sommaren, vilket är lika många som hotellen så det är många nätter som ska ersättas. I pengar blir det hela 2 miljarder kronor som svensk turism riskerar förlora på grund av utebliven internationell campingturism som ligger till följd av pandemin, säger Tomas Haglund.

Men på sikt är han positiv till campingbranschens utveckling, främst av två anledningar.

– Nya kunder, som kanske aldrig provat på camping, dyker upp på våra försäljningsställen ute i landet och köper sin första husvagn eller husbil. Eftersom Sverige är ett fantastiskt land med fina campingmöjligheter, och på grund av hög standard på nya fordon, är chansen stor att fler svenskar faller för det mobila boendet och återkommer.

– Coronaeffekten tillsammans med en ärlig hållbarhetsdebatt kan bli turbo för swemestern. Det finns nämligen ny forskning inom området som tydligt visar att camping med fritidsfordon har en betydligt mindre klimatpåverkan än andra semesterformer så som charter, båt, flyg till storstäder, kryssning med flera. Detta måste vi tydliggöra.

 

Billiga husbilar blev dyrköpta erfarenheter

”Hyr först, köp sen – och slipp momsen.”

Med det konceptet annonserade en husbilsförmedlare på Blocket. Upplägget var att man först hyrde en fabriksny husbil av en italiensk återförsäljare för att sedan, när bilen varit inregistrerad i trafiken minst 6 månader och körts över 600 mil, köpa husbilen som då – enligt svensk skattelagstiftning – räknades som ”begagnad ”och inte drabbades av den höga svenska momsen.

Ett 50-tal svenskar nappade på erbjudandet och trodde sig ha gjort ett ”klipp”, men en observant HRF-medlem uppmärksammade annonseringen och kontaktade Blocket.

Blocket, i sin tur, kontaktade Skatteverket som startade en utredning. Husbilsförmedlaren har dock varit svår att få tag i eftersom han numera oftast befinner sig i annat land, men Skatteverket har lokaliserat ett stort antal av hans kunder – som nu fått dyra efterräkningar.

– Svenska aktören har beskattats och många av köparna har fått betala moms och skattetillägg beräknat på sina inköp. Köparna beskattas av Skatteverkets Ludvikakontor, som har hand om privatpersoner och andra icke momsregistrerade personers införsel av nya transportmedel från andra EU-länder, säger Mats Berntsson, urvalsanalytiker på Skatteverket, som har stor erfarenhet av fordonsbranschen.

– En person ”hyrköpte” en husbil för 51 000 euro. När köparen sedan fick ett brev från oss var vårt krav, avseende moms, skattetillägg och ränta, 148 411 kronor.

Förmodligen hade det blivit billigare att köpa bilen av en svensk återförsäljare, så det som köparen trodde var ett klipp blev en dyrköpt erfarenhet.

 

En stark augusti-månad 

”Swemestrandet” har fortsatt påverka husvagns- och husbilsbranschen på ett positivt sätt även under augusti månad – och det gäller både nya och begagnade fritidsfordon.

– Det stora intresse vi sett tolkar vi som att detta inte är en övergående trend utan att svenskarna även i framtiden kommer att satsa på detta miljövänliga sätt att semestra, säger HRF:s ordförande Tomas Haglund.

Hela 17,7 procent fler husvagnar registrerades under den senaste månaden, jämfört med samma period i fjol, och även antalet nyregistrerade husbilar visar en uppgång – plus 5,8 procent.

– Att husbilsregistreringarna nu ökar tror vi beror på det arbete som HRF, genom ”Husbilskampen”, bedrivit och som lett fram till att regeringen presenterat ett förslag på skattelindring för husbilar, avslutar Tomas Haglund.

Husvagnsregistreringar för augusti 2020

Under augusti månad 2020 registrerades 346 husvagnar. (Motsvarande månad året dessförinnan registrerades 294 stycken.) Hittills under 2020 betyder det 2 915 registrerade husvagnar mot 2 698 under samma period 2019. I procent innebär detta en ökning med 8,04 %.

Husbilsregistreringar för augusti 2020

Augusti månads husbilsregistreringar visar 528 stycken, medan det i augusti föregående år registrerades 499 husbilar. Hittills under kalenderåret 2020 har det totalt registrerats 3 127 husbilar, medan det under motsvarande period 2019 registrerades 3 257stycken. I procent innebär detta en minskning med 3,99 % för år 2020.

För ytterligare information ring Lars Erik Paulsson på HRF-kansliet,
telefon 0765-62 27 17.

Läs mer om HRF:s kamp mot den höga beskattningen på www.husbilskampen.se.

Läs mer om att semestra i Sverige på www.mobiltboende.se.

På förbundets hemsida www.husvagnsbranschen.se hittar du alltid den senaste informationen!

 

 

HRF:s årsmöte i Gränna

även detta år

Den härliga miljön vid Hotel Gyllene Uttern lockade ifjol rekordmånga deltagare – hela 59 personer – varför styrelsen beslutat att förlägga även årets möte till denna plats.

Nytt för i år är, med anledning av den pågående Covid19-pandemin, att det kommer bli möjligt att följa mötet via videolänk.

– Tyvärr finns inte faciliteterna för ett aktivt deltagande, säger HRF:s kanslichef Lars Erik Paulsson, men det kommer att gå att följa föredragen och lyssna på årsmötesförhandlingarna. Denna lösning gör, att de som inte har möjlighet att närvara måste rösta genom att lämna fullmakt till någon branschkollega.

– Då det kan vara tröttande att alltför länge följa ett möte via videolänk har vi tyvärr fått skära ned på föredragsdelen, fortsätter Lars Erik.

Björn Lind, Wesslau Söderqvist Advokatbyrå, kommer att informera om kommande förändringar av Konsumentköplagen, och Mikael Blomqvist, Kabe Husvagnar, kommer att informera om ”Husbilskampen” och den framtida fordonsbeskattningen.

Datum för HRF:s årsmöte 2020 är den 5 november, med möjlighet att övernatta till den 6 november, och traditionsenligt inleds mötet med lunch och avslutas med 3-rätters middag.

 
Egen profillänk
 

Du får detta nyhetsbrev som medlem i HRF – Husvagnsbranschens Riksförbund, eller för att du varit i kontakt med oss. Vi tror att du tycker informationen är intressant för dig i ditt arbete inom mobilt boende.
Vill du avregistrera dig som mottagare, gör du det via länken längst ner i detta mail.

Du är alltid välkommen att kontakta oss!

.

HUSVAGNSBRANSCHENS RIKSFÖRBUND
Dalby-Viggeby 157, S-755 91 Uppsala

Telefon: +46 (0)765-62 27 17, Fax: +46 (0)18-38 23 58
Mail: info@husvagnsbranschen.se

.

Avregistrera dig som mottagare

.

.

Do not click this link

Skickat med Paloma