Nyheter från HRF – Husvagnsbranschens Riksförbund

Öppna i webbläsare

NYHETER FRÅN HRF – ORGANISATIONEN FÖR FÖRETAG MED ANKNYTNING TILL MOBILT BOENDE

HRF fortsätter att inspirera

till swemester

Husvagnsbranschens Riksförbund fortsätter att satsa på marknadsföring av branschen. De vill inspirera människor till en miljövänlig semester på Sveriges sommarvägar.

Under 2020 lanserade Husvagnsbranschens Riksförbund kampanjen ”Ta en klimatsmart Swemester”, som bland annat innehöll ett flertal filmer om livet med husvagn- eller husbil. Under våren har ytterligare filmer presenterats på hemsidan mobiltboende.se.

– Det gäller att fortsatt marknadsföra branschen även när det går bra, för då kan det bara gå ännu bättre. Vi tipsar bland annat om små guldkorn i Sverige, men lägger också stort fokus på det klimatsmarta sättet att semestra, vilket är med husbil eller husvagn, säger Lars-Erik Hörmander, ordförande för Husvagnsbranschens Riksförbund, och fortsätter:

– Klimatet är en stor fråga i dagens samhälle. Kan man bidra till en bättre miljö på något vis så vinner alla på det.

Filmerna riktar sig framförallt till svenska turister, men det finns en förhoppning om att framöver även kunna bredda perspektivet till andra delar av Europa.

– Filmernas viktigaste budskap är ”Ta en klimatsmart swemester” och allt som finns att uppleva här, så det har fallit sig naturligt. Sverige är ett fantastiskt land, med mycket glesbygd vilket gör det idealiskt för campinglivet.

När världen väl börjar öppnas upp igen finns dock en förhoppning om att fokusera mer på utländska resmål, för att bredda perspektivet. Både mot utländska gäster som vill turista i Sverige och tvärtom.

Filmerna marknadsförs digitalt på sociala medier, men går också att se på mobiltboende.se.

Vi tror att det är den rätta vägen att gå. Responsen på de tidigare filmerna har varit väldigt positiv. Vi har haft närmare fem miljoner exponeringar och över 30 000 länkklick. Det är väldigt glädjande siffror, avslutar Lars-Erik Hörmander.

 

Caravan Club vill främja
svenskt friluftsliv

Caravan Club är en ideell förening för alla som gillar campinglivet. Klubben bildades 1958 och har idag drygt 29 000 medlemsfamiljer. Klubben är även en av Sveriges största privata campingplatsägare med 34 campingplatser från Vindeln i Västerbotten till Ivön i Skåne.

– Basen för vår verksamhet är ett aktivt fritids- och friluftsliv. Många kanske tänker att våra medlemmar framförallt är husbils- eller husvagnsintresserade men så behöver inte vara fallet. Många har dock ett annat intresse som till exempel skidåkning, cykling eller naturupplevelser, som gör det perfekt att bo i en husbil eller husvagn eftersom man kommer så pass nära naturen, säger Börje Svärdström, före detta riksordförande för Caravan Club.

Under pandemin har Caravan Club märkt av ett ökat intresse. Många nya medlemmar har tillkommit till följd av att svenskarna till stor del har befunnit sig på hemmaplan.

– Vi ser en förändring bland våra medlemmar. Många yngre människor har fått upp ögonen för husbil och husvagn under 2020. Det är jätteroligt men det gäller också att hela branschen ser till att ta hand om dessa nya entusiaster, så att de vill fortsätta att semestra på detta sätt även framöver.

Som medlem hos er får man ta del av ett antal förmåner, kan du berätta lite om det?

– Många tror att vi är en campingkedja men så är inte fallet, utan vi är en medlemsförening. Som medlem kan man delta vid de träffar som vi anordnar ett antal gånger varje år, när det inte är corona vill säga. Medlemmarna får även rabatter som våra partners och annonsörer erbjuder på olika tillbehör. Vi har även 4 500 egna campingtomter runt om i Sverige där våra medlemmar får medlemspris. Sedan har vi en tidning som är väldigt uppskattad, där vi gör husbils- och husvagnstester, skriver om restips, med mera.

Ni har idag cirka 29 000 medlemsfamiljer, vad är ert framgångsrecept?

– Jag tror det är Caravan-andan, att vi alltid hjälps åt. Men även att vår varumärkeskännedom är hög. Vi har också väldigt prisvärda campingavgifter.

Ni satsar mycket på att utveckla campinglivet, hur gör ni det?

– Vi har bland annat smygstartat något som vi kallar camping-festival. Tanken var att vi skulle börja med det förra året men på grund av pandemin blev det inte av. Under camping-festivalen kommer vi att bjuda på mat och skönsång från en trubadur. Dessutom kommer det finnas möjlighet att övningsköra en husbil. Alla är välkomna, rutinerade campingmänniskor så väl som nybörjare. Vi anordnar även aktiviteter för ungdomar, som att paddla kajak och cykla mountainbike.

Hur ser du på den stundande campingsäsongen?

– Jag tror att det kommer bli ett väldigt tryck. Mitt bästa tips är att besöka mindre campingar, nära naturen. Det finns massvis av campingar som fortfarande är ganska okända i Sverige idag, avslutar Börje Svärdström.

 

Alde lanserar E-learning

Fördelarna med digital utbildning är många. Framförallt är det flexibelt och effektivt, speciellt i dessa pandemitider. Alde lanserar nu digitala utbildningar för servicepartners och återförsäljare.

Målet är att kunderna ska lära känna Aldes produkter och tillbehör. Dels kunna informera om produkterna, hur de fungerar och vilka fördelarna är samt hur man tryggt och kvalitetsmässigt genomför installation, service och underhåll på Alde värmesystem och tillbehör.

Alde har länge erbjudit utbildningar, fast i egna utbildningslokaler eller på plats hos kund. De digitala utbildningarna kommer nu att komplettera den traditionella utbildningsformen och förenkla för kunder att bygga på medarbetares kompetens. Utbildningen kan enkelt genom en dator, surfplatta eller mobil utföras när det passar den enskilda medarbetaren. Kursen kan också utföras flera gånger om och användas som kunskapsbank.

Kursutbudet avhandlar många olika områden och finns tillgängligt i den Alde-portalen som riktar sig mot servicepartners, återförsäljare och tillverkare. Utbildningsmaterialet innehåller bland annat en utbildningsdel, rörliga arbetsanvisningar och ett kunskapsprov. Efter avklarad kurs får deltagaren ett intyg som bevisar att man genomgått utbildningen.

– Våra utbildningar finns till för att våra kunder ska kunna hantera, installera, göra service eller informera om våra produkter på ett bra sätt. Att nu kunna erbjuda digitala utbildningar som ännu ett verktyg känns riktigt spännande och som ett naturligt steg i Aldes ambition att utvecklas med våra kunder, säger Stefan Lindström, Marknadschef för Alde.

 

Forsbergs Fritidscenter firar 30 år

1991 grundade bröderna Christian och Mathias Forsberg Forsbergs Fritidscenter. Idag, 30 år senare finns Forsbergs Fritidscenter representerat på sju platser i vårt avlånga land, och med hjälp av över 120 anställda förser de husbils- och husvagnsentusiaster med fritidsfordon.

Christian och Mathias har alltid intresserat sig för fritidsfordon. Det starka intresset har de båda bröderna fått från sina föräldrar.

– Vi är uppväxta i en husvagn- och husbilsfamilj. Våra föräldrar startade sitt företag 1974, som sålde husvagnar- och sedermera även husbilar. Det var även där vi senare kom att starta vår egen karriär inom branschen, berättar Christian Forsberg, grundare till Forsbergs Fritidscenter.

1988 valde föräldrarna att sälja verksamheten men Christian och Mathias fortsatte att jobba kvar.

– ­Tre år senare bestämde vi oss för att starta ett eget bolag, vilket idag är Forsbergs Fritidscenter. Jag var 23 år då, vi jobbade väldigt mycket och tiden gick fort. Vi fick in många nya varumärken, kunder och medarbetare. Det rullade på bra och vi växte mycket, från ett litet familjeföretag till ett ganska stort bolag.

2011 köpte Nalka Invest, som då gick under namnet Inter IKEA Investments, in sig i Christians och Mathias bolag med 60 procent, och blev därmed huvudägare i Forsbergs Fritidscenter.

– Vi ville växa ytterligare, vilket vi gjorde. Det är inte alltid lätt att driva ett stort bolag och när man ska expandera blir det ännu svårare, då behövs det nya, starka krafter. Vi insåg att fortsatt tillväxt skulle trygga företagets fortlevnad och våra medarbetares trygghet, samt även gynna våra kunder.

Idag finns Forsbergs Fritidcenters representerat på sju center runtom i Sverige. I Hyssna, Bjuv, Stockholm, Borlänge, Linköping, Karlstad och Kalmar. Sammanlagt har Forsbergs Fritidcenter över 120 anställda.

Vad har varit ert framgångsrecept?

– Det är våra medarbetare och kunder. Att lyckas ta hand om sina kunder gör man genom att ha lojala och bra medarbetare. Det är jätteviktigt. Men vid starten av ett bolag är det även viktigt att få stöttning, där har min fru Malin ställt upp otroligt mycket. När vi startade Forsbergs Fritidcenter för 30 år sedan var det fullt upp med både jobb och småbarn. För att lyckas tror jag att man behöver ha engagerade människor runt om sig och gärna en vapendragare vid sin sida.

Hur skulle du beskriva dessa 30 år?

– De har gått väldigt fort! De första tio åren handlade om att bygga upp företaget och de flesta av våra stora leverantörer såsom Hobby, Frankia och Concorde, samt vår grundstomme till medarbetare kom till. Mellan 2001–2011 handlade det om att konsolidera och stärka upp bolaget organiskt, så mycket som det bara gick. De sista tio åren har det varit en otroligt spännande och annorlunda resa, vi har expanderat mer geografiskt, med nya center, tillfört ny kompetens inom organisationen med vår vd Jonas Karlsson i spetsen samt utökat med ytterligare varumärken i sortimentet, däribland Niesmann och nu även Sunlight, Pilote och Polar husvagnar.

Hur ser du på kommande 30 år?

– Framåt har vi omställningen till nya drivmedel, som är en stor fråga för hela branschen. Jag tror också att vi kommer få se en minskning gällande flygresandet ut i världen och att fler kommer vilja semestra på nära håll, vilket gynnar vår bransch. Husvagnar- och husbilar är unika på det sätt att man kan ha med sig hela hemmet på semestern. Det går att semestra väldigt smart och miljömässigt och jag tror att vi kommer få se mer av det, avslutar Christan.

 

Du får detta nyhetsbrev som medlem i HRF – Husvagnsbranschens Riksförbund, eller för att du varit i kontakt med oss. Vi tror att du tycker informationen är intressant för dig i ditt arbete inom mobilt boende.
Vill du avregistrera dig som mottagare, gör du det via länken längst ner i detta mail.

Du är alltid välkommen att kontakta oss!

.

HUSVAGNSBRANSCHENS RIKSFÖRBUND
Dalby-Viggeby 157, S-755 91 Uppsala

Telefon: +46 (0)765-62 27 17, Fax: +46 (0)18-38 23 58
Mail: info@husvagnsbranschen.se

.

Avregistrera dig som mottagare

.

.

Do not click this link

Skickat med Paloma