Näringsnytt Säters kommun

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev 29 maj 2020

Under rådande situation ser läget i kommunorganisationen relativt stabil ut. Dock ser vi en avmattning i följandet av rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. Det är viktigt att vi alla hjälps åt att hålla ut för att hålla ner smittspridningen – för att sjukvården ska kunna fungera. För företagare gör Säters kommun olika insatser som du kan läsa om i det här nyhetsbrevet och på kommunens hemsida.

I samband med att corona slog till i Sverige avslutades också svarstiden för Svenskt Näringslivs enkät om företagsklimatet. Strax under 100 företag i Säter har svarat på Svenskt Näringslivs enkät och nu finns svaren sammanställda och tillgängliga här. Den fråga som väger absolut tyngst i enkäten är den enskilda frågan om “hur företagen uppfattar det sammanfattande omdömet i sin kommun”. I Säter ger företagen ett bättre omdöme 2020 jämfört med 2019 berättar Henrik Navjord, regionchef på Svenskt Näringsliv Dalarna.

Detta är mycket glädjande och visar att vi tillsammans i dialog kan göra skillnad och skapa ett bra företagsklimat, nu och framöver. Vi fortsätter helt enkelt att arbeta för ett gott företagsklimat! Heja!

Har du företagsfrågor och funderingar? Tveka inte att höra av dig till oss så gör vi vårt bästa för att hjälpa vi dig vidare. Vi finns på mail: naring@sater.se eller telefon: 0225-55 000.
//Kjell & Josefin, Näringslivsenheten

 

Lokalt - Händer i Säters kommun:

Stödåtgärder och initiativ från Säters kommun

För att stödja företagare i kommunen som har det tufft pga corona stöttar Säters kommun dessa på olika sätt. Bland annat uppmanas du som har problem att betala kommunala avgifter/fakturor att ta kontakt med oss för att hitta en lösning i form av till exempel anstånd. Kommunen gör allt vi kan för att fakturor från leverantörer av varor och tjänster betalas så snabbt som möjligt. Har du behov av något av detta kontakta naring@sater.se

Läs mer om åtgärderna och initiativen här.​​

Näringslivet hjälper

Har du på något sätt anpassat din verksamhet/erbjuder något som i Coronatider underlättar livet för äldre och andra riskgrupper eller skyddar dem när de använder dina tjänster/produkter? Det kan tex vara att du erbjuder hemkörning, eller något annat som minskar risken för att de ska bli smittade av Coronaviruset.

Berätta om ditt erbjudande här, så lägger vi upp det på vår hemsida och informerar de som ringer/skriver till kommunen för att få veta.

Ingen kan göra allt – men alla kan göra något!

❤❤❤

 

Fakturering av miljö- och hälsoskyddstillsynen

Just nu skickas fakturan för årsavgifterna för miljö- och hälsoskyddstillsynen ut. Det gäller de företag som har en miljöfarlig verksamhet eller hälsoskyddsverksamhet som är anmälnings- eller tillståndspliktig. Här kan du läsa mer om avgiften.

Har du svårigheter att betala?

På grund av effekterna av coronapandemin har Säters kommun tagit fram stödåtgärder för de företag som har behov av det. Tex uppmanas företag som har problem att betala kommunala avgifter/fakturor att ta kontakt med kommunen för att hitta en lösning. Kontakta Näringslivsenheten på mail här.

Regionalt - Händer i Dalarna:

Proffsig frukost-tv för företagare i Dalarna på fredagar

På fredagar sänds frukost-tv med relevant företagsinformation och inspirerande klipp varvat. Vi kan varmt rekomendera sändningarna som har högaktuella gäster med sig. Senast var Sveriges näringsminister med.

I dagens avsnitt står handeln i coronatider i fokus. Hur ser vårt köpbeteende ut när resorna är begränsade, vi är mer hemma och dessutom har tråkigt? Vilka är vinnare och förlorare? Jessica Öhlund, Store Manager IKEA Group och Per Anderson, HUI Research reflekterar kring ämnet.

Och hur länge klarar vi av att ha tråkigt? Kairos Future resonerar kring vår nya livssituation. Vad händer med våra behov och vår kreativitet när vi tvingas leva som vi gör? Dessutom: Tips och råd till den som driver butik - Svensk Handel. Samt goda exempel på hur företagare ställer om. Se avsnittet via arrangörens facebooksida här.

Vill du göra affärer med kommuner?

Att kunna sälja till offentlig sektor kan vara avgörande för många nu under coronakrisen. Därför erbjuder Upphandlingsdialog Dalarna en digital utbildning och introduktion till den offentliga marknaden. Hur den fungerar och hur du som leverantör kan hitta den offentliga affären.

I anslutning till det erbjuds även rådgivning och stöd. Det kan gälla juridisk hjälp såväl som annan stöttning när det gäller att leverera till offentliga affärer.

Du bjuds på upp till 5 timmars rådgivning helt utan kostnad. Utbildningen och anmälan till rådgivningen hittar du här.

 

Kostnadsfria konsulttimmar för tillverkande företag

IUC Dalarna erbjuder tillverkande företag med upp till 30 anställda, att utan kostnad nyttja 12 konsulttimmar per företag.

JONSSON RPM AB är ett av företagen som utnyttjat möjligheten till stöd och säger så här: ”Som småföretagare upplever vi att vi får mycket mera administrativt arbete för att minska de coronarelaterade problemen. Det har varit ovärderligt att en extern mycket erfaren rådgivare hjälpt oss med prioriteringar och råd om den relativt omfattande hjälp som finns att få”.

Ingen ansökan krävs. Ring, smsa eller maila Kjell Grundström på IUC Dalarna. Läs mer här.

Nationellt - Händer i Sverige:

Läge att utbilda dig och utveckla företaget?

Kanske har du för tillfället drabbats av stopp i produktionen eller försäljningen, då kan kompetensutveckling vara ett sätt att förbereda sig innan företaget kommit igång igen. Här finns en lista på utbildningar för dig och/eller dina anställda i Sverige.

Det finns även fler utbildningsalternativ på andra platser på internet. Ett tips är att googla dig fram. Till exempel erbjuder Google Digitalakademin olika online workshops, gruppcoaching och personlig rådgivning för att hjälpa dig att komma igång med ditt företags digitala närvaro. Se alla ubildningar här.

 

Företagsakuten ger svar

Har du frågor kopplat till corona? Den nationella företagsakuten gör allt för att snabbt svara på dina frågor. Öppettider: vardagar kl. 8:00-16:00. Tel.nr: 010-241 13 00. Eller maila via hemsidan här.

 

Näringslivsenheten Säter:

 

Tillstånd, regler och tillsyn

vår hemsida har vi samlat information om olika regler och tillstånd som du kan behöva. Det kan tex vara bygglov eller hantering av farligt avfall m.m. Saknas någon information på hemsidan, kontakta oss.

Om du inte vet vilka tillstånd du behöver för din verksamhet så finns Företagslots, en funktion som hjälper företag att hitta rätt bland kommunala tillstånd och regler.

 

Vi hjälper dig i Företagslotsen

Företagslotsen fungerar som en guide oavsett om du står inför en företagsetablering, nystart, expansion eller om du har andra företagsfrågor. Kontakta lotsen när du behöver hjälp med din fråga och att hitta rätt kontakter inom kommunen och bland olika organisationer. Välkommen att maila dina frågeställningar till Kjell på Näringslivsenheten.

 

Vill du göra affärer med kommuner?

Både små och stora företag kan vara med och konkurrera om affärerna eftersom upphandlingarnas storlek varierar från små enstaka inköp till stora fleråriga avtal.
 

Aktuella upphandlingar i regionen
Planerade upphandlingar i regionen
 

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Näringslivs- och arbetsmarknadsenheten
Besöksadress: Salutorget (ovanpå Turistbyrån)
Postadress: Säters kommun, Box 300, 783 27 Säter
Telefon växel: 46 (0)225-55 000
E-post: naring@sater.se

Facebook

Klicka här för att avregistrera din adress

Do not click this link

Skickat med Paloma