Näringslivsenhetens nyhetsbrev

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev 28 april 2021

Här kan du ta del av inspiration och information som är nyttig att känna till som företagare i Säters kommun.

 
 

Tillsyns- och kontrollavgifter skjuts upp

Den årliga tillsynsavgiften för miljöfarliga verksamheter, hälsoskyddsverksamheter och den årlig kontrollavgiften för livsmedelsverksamheter skjuts upp till efter sommaren. Vanligtvis faktureras avgifterna under början av året, men på grund av rådande läge med coronapandemin skjuter miljö- och byggenheten upp faktureringen med förhoppning om att läget stabiliserar sig längre fram. De företag som har problem att betala de årliga tillsyns-/kontrollavgifterna uppmanas att ta kontakt med oss för att hitta en lösning. Har du frågor eller funderingar, tveka inte att kontakta miljö- och byggenheten på mejladress miljo@sater.se eller telefon 0225-55 000.

 

Vi behöver din hjälp! Vad tycker Du är viktigast?

Svara på 3+1 frågor (det tar bara någon minut) om vad som är viktigast för dig som företagare och vad Säters kommun ska prioritera för att utvecklas och vara en attraktiv företagskommun.

Du svarar anonymt och dina svar är otroligt viktiga för oss! Tack för att du hjälper oss framåt!

Till enkäten
 

Utveckling i Säterbygden – Träff om möjligheterna

Välkommen till en träff 11 maj där du som företagare, föreningsmedlem eller kommunal tjänsteperson eller -politiker möts digitalt för att prata om vilka behov och möjligheter som finns för en attraktiv kommun och dess landsbygd. Det är snart dags för en ny programperiod 2023-2027 inom Leader och dina synpunkter är viktiga för det kommande strategiarbetet. Läs mer och anmäl dig till träffen här.

 

Driva fäboden i Säterdalen?

Vill du driva fäboden i Säterdalen i sommar och hur skulle du vilja göra det? Kanske har du djur? Kanske inte? Kanske vill du driva café? Tveka inte att höra av dig med dina tankar och idéer! Läs mer.

 

Matföretagare vill du öka din lönsamhet?

Du som driver ett matföretag och vill öka lönsamheten, vidareutveckla dig själv och dina medarbetare eller rekrytera fler. Då är projektet Mer mat - Fler jobb något för dig. De hjälper till med företagsanalyser och handlingsplaner, kompetenssäkring inom livsmedelsproduktion, kompetensutveckling inom hela matbranschen och smidigare rekrytering av personal.

De erbjuder även kurser, tex: Kor kring kalvning - 4 maj, Juverhälsa - 12 maj, En lönsam gård - 19 maj. Se kurserna här.

 

Anbudskurs 24 maj: upphandlingar- en chans till fler affärer

Den offentliga sektorn i Dalarna, upphandlar varje år varor och tjänster för närmare 20 miljarder kronor. Du kan ta del av dessa pengar om du är med och lämnar anbud i upphandlingarna.

Är du osäker på hur man gör? Har du liten eller ingen erfarenhet av offentlig upphandling? Välkommen på en kurs 24 maj kl 13-17 där du får lära dig mer om upphandlingsprocessen, hur det går till att lämna anbud och delta i offentliga upphandlingar. Läs mer och anmäl dig här.

 

Företagsstöd för energieffektiv investering

Projektet ENCOM II är ett företagsstöd för energi- och/eller klimatsmarta investeringar som leder till ökad sysselsättning på företaget. I genomsnitt ges stöd för ca 30% av investeringskostnaden. Projektet pågår 2021 ut och det finns i dagsläget ca 10 miljoner kr kvar att besluta om. Funderar ert företag på att investera i något som minskar er energianvändning eller er klimatpåverkan så ansök om stöd för investeringen i projektet ENCOM II. Läs mer längst ned på Region Dalarnas sida här eller kontakta projektledaren Jessica Cedergren, Jessica.cedergren@regiondalarna.se, 023-777038

 

Vill du göra affärer med kommuner?

Både små och stora företag kan vara med och konkurrera om affärerna eftersom upphandlingarnas storlek varierar från små enstaka inköp till stora fleråriga avtal. Registrera dig i systemet e-avrop och få meddelanden om upphandlingar inom just ditt område.

Aktuella upphandlingar i regionen
Planerade upphandlingar i regionen


Kostnadsfri rådgivning kring upphandling efter dina behov finns här.

Påverkad av coronapandemin?

Har ditt företagande drabbats av pandemin? Eller vill du stärka upp ditt företag för framtiden? Evylina Hanser lotsar dig till rätt insats eller stöd. Vill du ha hjälp med ansökningarna till de statliga stöden? Välkommen att ringa Evylina på: 076-623 38 00 eller mejla evylina.hanser@sater.se.

Evylina jobbar som lots i projektet KROK som du kan läsa om här.

På vår hemsida har vi samlat företagsinformation om covid-stöd här.

Företagslots

Ska du etablera ett nytt företag eller utveckla det befintliga? Kanske behöver du flera olika tillstånd men vet inte vilka som krävs. Boka då ett lotsmöte så ser vi till att alla personer som behöver vara med för att svara på de olika frågorna i ditt ärende finns med vid ett och samma tillfälle.

Annonsera dina lediga lokaler & mark

Letar du efter lokal? Eller är du fastighetsägare och har en ledig lokal? Vi får in många förfrågningar och refererar till webbsidan Objektvision. Lägg in dina lediga objekt kostnadsfritt. Se lediga objekt och lägg in objekt här.

 

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Näringslivskontoret arbetar med att skapa bra förutsättningar för näringslivet i Säters kommun, så väl för utveckling av befintliga företag som för nya företag.
 

Besök: Rådhuset, Åsgränd 2
Post: Säters kommun, Box 300, 783 27 Säter

Telefon växel: 0225-55 000
E-post: naring@sater.se

Facebook

Klicka här för att avregistrera din adress

Do not click this link

Skickat med Paloma