Nyheter från Näringslivsenheten

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev 5 maj 2023

Här kan du ta del av inspiration och information som är nyttig att känna till som företagare i Säters kommun.

 

Rickard på CIA Cederberg Interiors & Antiques

 

Välkommen på företagarfrukost i Gustafs!

På fredag 12 maj är det äntligen dags för frukost som arrangeras i samarbete med Företagarna Säter! Vi träffas hos Rickard på CIA Cederberg Interiors & Antiques för ett fullmatat program. Bland annat: Günther Mårder, Företagarna Sveriges VD, besöker oss och ger sin nuläges- och omvärldsanalys samt framtidsspaning. Välkommen med din anmälan här!

 

Frågor om bygglov eller små avlopp? Miljö- och byggenheten har extra kvällsöppet!

Under våren har du möjlighet att boka en kvällstid hos miljö- och byggenheten för att få svar på dina frågor om bygglov och/eller små avlopp. Vid tre tillfällen kan du boka in ett besök: Onsdag 10 maj, Måndag 15 maj, Tisdag 23 maj. Förbokning krävs. Läs mer här.

 

Livsmedelsanläggningar -Utbildning i nya riskklassningsmodellen

Från och med 2024 kommer Säters kommun tillämpa den nya riskklassningsmodellen för samtliga livsmedelsanläggningar. Alla livsmedelsanläggningar kommer därför att ”klassas om” under 2023 enligt den nya modellen. I februari höll Livsmedelsverket ett digitalt seminarium för företagare om den nya riskklassningsmodellen. Webbinariet spelades in och finns nu tillgängligt att se. I det inspelade materialet beskrivs den nya riskklassningsmodellen. Till webbinariet.

 

 

Information till krögare från ATL-kontoret 16 maj

Den gemensamma nämnden har gett ATL-kontoret i uppdrag att ta fram ett förslag till avgifter. Ett utkast till förslaget är klart och har skickats till kommunerna på remiss. ATL-kontoret vill nu bjuda in dig som är krögare för att du ska få information om förslaget, och ha möjlighet att lämna dina synpunkter. Vi önskar att så många som möjligt deltar då förslaget bland annat innehåller en förändring där grunden för tillsynsavgiften för serveringstillstånd ändras. För att så många som möjligt ska ha möjlighet att delta kommer mötet hållas digitalt via Teams den 16 maj klockan 15-16. Läs mer och anmäl dig senast den 14 maj här.

 

Räkna på dina affärer 9 maj

Har du de senaste åren startat företag eller funderar du på att starta? Vill du räkna på dina affärer och förstå skillnaden på en resultat- och likviditetsbudget? Vill du veta vad som skapar en hållbar budget? Välkommen på kostnadsfritt webbinarium 9 maj via NyföretagarCentrum. Det blir konkret genomgång av olika budgetar, du får tips och trix och prova på att budgetera. Läs mer och anmäl dig här.

 

Bidrag till investeringar/satsningar inom energiområdet 16 maj

Seminariet vänder sig till små och medelstora företag och syftar till att ge en överblick över befintliga bidrag för investeringar/satsningar inom energiområdet. Seminariet sker digitalt via Teams inom vårt projekt KROK den 16 maj kl 16-17. Läs mer och anmäl dig här.

 

På gång hos företagsfrämjande organisationer:

Betesförmedling - Har du mark eller betesdjur?

Har du mark men saknar djur som kan beta den? Eller har du djur som behöver mer mark att beta? Sedan tork-året 2018 erbjuder Länsstyrelsen en tjänst där mark- och djurägare kan hitta varandra. Det finns mycket mark som har potential att betas men ibland kan det vara klurigt att komma i kontakt med någon som vill nyttja marken, eller tvärs om. Kanske äger du mark som du skulle vilja ha betad men känner ingen med djur som vill beta den. Anmäl ditt intresse till betesförmedlingen så ökar chansen att hitta samarBeten! Läs mer här.

 

Att anställa - Digitalt seminarium 16 maj

Ett kostnadsfritt webbinarium som vänder sig till dig som ska anställa din första medarbetare. Här får du grundläggande information om rekrytering, skatter och avgifter och om vad som gäller när din personal blir sjuk eller förälder. I webbinariet deltar experter från Arbetsförmedlingen, Skatteverket och Försäkringskassan. Läs mer på Verksamts webb.

 

Finansiering till utveckling av framtidens energi- och klimatsmarta lösningar

Energimyndigheten stödjer innovationsutveckling som ett led i att möjliggöra och påskynda kommersialiseringstakten hos företag. Just nu finns två möjligheter till finansiering:

"Ekonomiskt stöd för att testa och utveckla en innovation med kund". Informationsmöte på Teams den 17 maj kl 09.30-10.30. Utlysningen stänger den 23 maj. Läs mer här.
"Ekonomiskt stöd för att utveckla ett affärskoncept". Informationsmöte den 24 maj, kl 09.30-10.30. Utlysningen stänger 8 juni. Läs mer här.

 

8 cirkulära affärssteg - utbildning med start 9 maj

En kostnadsfri utbildning om affärsmöjligheterna med cirkulär ekonomi. Du får bla kunskap om cirkulära affärsmodeller, den cirkulära marknaden, digitala teknikers möjlighet med mera. Läs mer och anmäl dig här.

 

Se och annonsera lediga lokaler, fastigheter och mark

Letar du efter lokal, fastigheter eller mark för din verksamhet? Eller har du objekt som du vill hyra ut/sälja? Se lediga objekt på annonsportalen Objektvision här nedan. Läs mer om hur du kan annonsera där kostnadsfritt.

Lediga lokaler
Mark till salu
Kommersiella fastigheter till salu
Företag till salu

Boka rådgivning och lotsmöte

Står du inför en företagsetablering, nystart eller expansion i Säters kommun? Behöver du hjälp med olika tillstånd? Kanske har du frågor som rör: plan- och bygglov, mark- och utbyggnadsfrågor, miljöbestämmelser, livsmedel eller andra frågor.

Hör av dig till oss så ser vi till att du får träffa och komma i kontakt med rätt personer vid ett och samma tillfälle, på ett lotsmöte, utifrån dina frågor. Läs mer och boka här.

Vill du göra affärer med kommuner? Se upphandlingar här

Både små och stora företag kan vara med och konkurrera om affärerna eftersom upphandlingarnas storlek varierar från små enstaka inköp till stora fleråriga avtal. Registrera dig i systemet e-avrop och få meddelanden om upphandlingar inom just ditt område.

Aktuella upphandlingar i regionen
Observera: vid vissa upphandlingar kan anbud lämnas löpande. 
Planerade upphandlingar i regionen

Servicemätning via sms eller e-post

Säters kommuns mål är att erbjuda en god service. Därför genomför Säters kommun med hjälp av Origo Group löpande undersökningar av hur de som haft kontakt med kommunen uppfattar kontakterna. Har du exempelvis ansökt om bygglov, registrerat en livsmedelsanläggning, lämnat anbud i en upphandling eller liknande kan du bli kontaktad av Origo Group via e-post eller SMS. Detta arbete sker löpande under året.Vi är tacksamma om du svarar på enkäten och på så vis hjälper oss bli bättre! Läs mer här.

 

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Näringslivskontoret arbetar med att skapa bra förutsättningar för näringslivet i Säters kommun, så väl för utveckling av befintliga företag som för nya företag.
 

Besök: Rådhuset, Åsgränd 2
Post: Säters kommun, Box 300, 783 27 Säter

Telefon växel: 0225-55 000
E-post: naring@sater.se

Facebook

Klicka här för att avregistrera din adress

Do not click this link

Skickat med Paloma