Temat för årets nationella palliativa konferens var ”Teamets kompetens och perspektiv. Palliativ vård som en del av livet”. Att få perspektiv på vad, hur och varför dysfunktionella team uppstår blev oerhört intressant och viktigt för mig under konferensen. Per Bengtsson, legitimerad psykolog och organisationskonsult från Företagshälsovården Previa, hade med sin erfarenhet varit med om många dysfunktionella team som han hade fått vägleda och arbeta med för att i den bästa världen få på rätt spår igen. Detta delade han med sig av under ett välbesökt och lättsamt föredrag.
Teamarbete
Att ett teamarbete funkar är A och O i en verksamhet, inte minst inom vården, för att kunna dels ha ett patientsäkert arbete, men framför allt för att medarbetaren ska ha en trivsam och optimal arbetsmiljö. Detta gäller oavsett företag, verksamheter eller organisationer. Ett team består av maximalt 12 personer och chefen eller ledaren är alltid en del av teamet.
Per Bengtsson delade med sig av receptet på hur ett dysfunktionellt team uppstår och vilka faktorer som eldar på brasan. Konflikter, kränkande särbehandling, låg -funktion, -effektivitet, - produktivitet och -psykosocial trygghet leder till ett patientfarligt arbete genom att teamet blir helt enkelt ickefungerande och tilliten till varje teammedlem minskar, vilket leder till mer ensamarbete.
Ledarskap
Ledarskapet är oerhört viktigt i denna fråga. Om chefen har ett låt-gå-ledarskap, uppstår det en psykologisk otrygghet bland teammedlemmarna, vilket kan skapa en inre stress hos medarbetarna, och det kan leda till en dålig arbetsmiljö, stress och i värsta fall sjukskrivning bland personalen. Per pratade om vikten av chefens uppmuntran till positiv förstärkning hos medarbetaren, t.ex genom feedback och att ge beröm för att få sin personal att känna sig duktiga och stolta över sig själv i en arbetssituation. Detta kan öka sannolikheten att beteendet upprepas och teammedlemmen känner sig glad och nöjd över sig själv, sin arbetssituation och sin arbetsmiljö.
|