Senaste nytt från europeisk transportpolitik

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare.

 

Europeisk utblick


Nr 7/21 20 september - 29 oktober

 

Preliminär överenskommelse om hyrda fordon utan förare

Parlamentets och Rådets förhandlare har enats om att lätta på befintliga restriktioner för användning av hyrda skåpbilar eller lastbilar utan förare från ett annat EU-land.

Läs mer om överenskommelsen här.

 

Förslag till batterireglering får kritik av bilindustrin

Bilbranschen är kritisk mot EU:s kommande batteriförordning då de befarar att den kommer att öka kostnaderna för elfordon. Kommissionen menar att kritiken är obefogad eftersom priserna på batterier kommer att falla tack vare ökad tillverkningskapacitet.

Läs vidare om den kommande förordningen.

 

Samråd om en drönarstrategi 2.0 har påbörjats

Europeiska kommissionen har påbörjat ett arbete med en strategi för drönare som syftar till att åstadkomma ett smart och hållbart ekosystem för obemannade flygplan i Europa. Ett samråd har därför påbörjats för att samla in relevant information från berörda intressenter.

Mer om strategin för drönare.

 

Vill bromsa utvidgning av EU:s utsläppshandel

Europeiska kommissionens förslag att införa ett separat handelssystem för vägtransporter och byggsektorn vid sidan av det befintliga handelssystemet (EU-ETS) mötte hård kritik från flera länder under ett möte med unionens miljöministrar.

Förslaget att införa ett separat handelssystem för vägtransporter och byggsektorn utgör en del av ett bredare klimatpaket som presenterades av kommissionen i juli.

Läs mer här.

 

Brist på gröna bränslen inom sjöfarten nödvändiggör användning av flytande naturgas

Europeiska kommissionen anser att användning av flytande naturgas (LNG) är en nödvändig övergångslösning i brist på grönare maritima bränslen. Miljörörelsen är kritisk till att LNG ingår i kommissionens arbete för en grönare sjöfart.

Läs mer här.

 

Föreslagna styrmedel beräknas öka kostnad för att flyga med åtta procent

Styrmedlen som syftar till att minska flygets klimatavtryck kommer att öka kostnaderna för att flyga med 8 procent enligt uppgifter från Europeiska kommissionen.

I juli i år presenterade EU-kommissionen ett paket med förslag inom klimatområdet som syftar till att halvera utsläppen av koldioxid fram till 2030 för att nå nettonollutsläpp 2050.

Mer om uppgifterna här.

 
Dela nyhetsbrevet
Facebook Twitter Google+ LinkedIn Email
 
Följ oss på sociala medier
Twitter LinkedIn YouTube
 

Klicka här för att avregistrera din adress

Do not click this link