Ett mäklarföretag varnas av disciplinnämnden för ett upplägg som bedöms innefatta att förmedlingsåtgärder vidtas utan uppdragsavtal.
Mäklarföretaget har tre marknadsföringskanaler: den öppna marknaden, en förhandsmarknad och ett upplägg benämnt som snart på förhandsmarknaden. För den sistnämnda kanalen läggs objekten ut på mäklarföretagets hemsida av användarna själva utan exakt adress, men med information om stad/ort, stadsdel, boendeform, gata, storlek och antal rum etc.
Disciplinnämnden bedömer sammantaget att upplägget innefattar både marknadsföring och kontakter med spekulanter som syftar till att anvisa säljaren en motpart som denne kan träffa avtal med, vilket är förmedlingsåtgärder som kräver ett uppdragsavtal.
Eftersom upplägget innebär att förmedlingsåtgärder vidtas innan uppdragsavtal undertecknats utgör upplägget ett åsidosättande av företagets skyldigheter enligt fastighetsmäklarlagen.
|