Mycket är på gång
Våren är här och verksamheten hos oss är i full gång. Vi har under det första kvartalet arbetat intensivt bland annat med flera förstudier, påbörjade upphandlingar och informationswebbinarier om nya ramavtal.
Våren är också en tid för många arrangemang. Kanske ses vi på SOI den 16-18 april? Vi kommer att vara på plats och ser fram emot att träffa er som också är där i vår monter. Lite senare i april, närmare bestämt den 23:e, genomför vi Leverantörsdagen för våra ramavtalsleverantörer och den 15 maj går vårens Avropadag av stapeln för er som avropar på våra ramavtal. Program och anmälningslänk till Avropadagen publiceras inom kort så håll utkik på vår webb.
Vi arbetar, som vi berättat om tidigare, också med ett större förbättringsarbete på avropa.se. Några av er har kanske noterat att vi nyss lanserat lite ändringar i hur vi presenterar informationen om våra förstudier och upphandlingar. Den är nu samlad på en gemensam sida och vi hoppas att det ska göra det enklare för er att hitta den information ni söker och få en bra överblick.
En annan nyhet är att vi inom kort kommer att lansera ett eget konto på Linkedin som ett komplement till våra andra kanaler. Håll ögonen öppna för det och se till att följa oss där när det är dags så ni inte missar några nyheter!
Anna Clara Törnvall Wittgren och medarbetare
Nästa nyhetsbrev kommer i juni
|
|
|
|
Välkommen Anneli Buverius, ny enhetschef på Statens inköpscentral!
Vad är din bakgrund?
Jag kommer närmast från Trafikverket där jag var enhetschef på Inköp och logistik. Och dessförinnan har jag jobbat med inköp i många år i både privat och offentlig sektor.
Vilken är din roll på Statens inköpscentral?
Jag är chef på enheten för ramavtalsförvaltning. Därmed ingår jag också i ledningsgruppen på Statens Inköpscentral tillsammans med avdelningschef och övriga enhetschefer.
Hur känns det att vara på plats?
Det känns väldigt roligt och spännande! De första veckorna har varit intensiva och tiden har gått otroligt fort. Jag ser att det kommer att bli många roliga och varierande uppgifter framöver som jag kommer att ta mig an tillsammans med trevliga och kunniga kollegor.
Vad är ditt första intryck?
Mitt första intryck är att det är en väldigt kompetent och positiv organisation. Här finns medarbetare med väldigt gedigen erfarenhet och bred kunskap inom sina respektive områden. Och inte minst ett stort engagemang!
|
|
|
|
Planeringen för vårens webbinarier och seminarier är i full gång. Håll koll på när inbjudningar till nya webbinarier med anmälan publiceras på vår webbplats avropa.se.
|
|
|
|
23 april: Leverantörsdag
Vi välkomnar ramavtalsleverantörer inom IT och telekom eller varor och tjänster till Leverantörsdagen.
Du kommer att få information om vad som är på gång inom upphandling och förvaltning hos oss. Och vi gästas av MSB som berättar om leveranser när vardagen inte är sig lik.
När: 23 april 2024, kl. 09.00-13.00
Var: deltagande sker på plats eller digitalt
|
|
|
15 maj: Avropadagen
Vi välkomnar dig som använder våra ramavtal till Avropadagen, ett återkommande inslag i vår information till myndigheter, kommuner och regioner.
Håll utkik efter inbjudan och program som publiceras inom kort på avropa.se.
När: 15 maj 2023, heldag
Var: deltagande sker på plats eller digitalt
|
|
|
|
Var med och bidra till våra förstudier
Vi har påbörjat flera förstudier som ska beskriva nuläge och erfarenheter av användningen av de befintliga ramavtalen. För att kunna genomföra så bra förstudier som möjligt, vill vi gärna ha hjälp från både avropsberättigade myndigheter och leverantörer inom respektive ramavtalsområde. Om du som avropare på myndighet, eller som leverantör, vill bidra med synpunkter inför kommande upphandling är du välkommen att höra av dig till oss.
|
|
|
|
|
|
Påbörjad: Översättning och språktjänster
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Översättning och språktjänster. Mer information finns på förstudiesidan.
Ansvarig projektledare: Goran Alilovic
|
|
|
|
|
|
Påbörjad: Flyttjänster
En förstudie har påbörjats inför eventuell upphandling inom området Flyttjänster. Mer information finns på förstudiesidan.
Ansvarig projektledare: Birgitta Österman
|
|
|
|
Avbruten: Arbetskläder och skor
Kammarkollegiet har, bland annat efter genomförd myndighetsenkät, funnit att kriterierna för att genomföra en upphandling av yrkeskläder och skor inte är uppfyllda och därav beslutat att avbryta förstudien. Mer information går att läsa i förstudierapporten.
|
|
|
|
|
|
|
Publicerad: Klienter, Klienter och mobiltelefonlösningar samt Cirkulär hårdvara
Förstudien Klienter, Klienter och mobiltelefonlösningar samt Cirkulär hårdvara är avslutad och beslut har fattats att ny upphandling ska genomföras. På upphandlingssidorna (se under upphandlingar) hittar du mer information samt kan ta del av förstudierapporten. Två upphandlingar kommer att genomföras, en för Bärbara datorer och en för Datorer, mobiltelefoner och surfplattor (motsvarande i stort ramavtalet för Klient- och mobiltelefonlösningar).
|
|
|
|
Publicerad: Förstudierapport Flygresor inrikes
Nu är förstudierapport inom Flygresor inrikes färdigställd och publicerad.
Välkommen att kontakta Elin Eldh, ansvarig projektledare, vid frågor eller för att lämna synpunkter.
|
|
|
|
Extern remiss: Litteratur
Inför kommande upphandling av ett statligt ramavtal för E-litteratur inom ramavtalsområdet Litteratur har Statens inköpscentral publicerat en extern remiss.
För mer information, vänligen läs dokumentet ”Information om extern remiss” på upphandlingssidan.
Välkomna att lämna remissvar via e-post senast 2024-04-10 till Birgitta Österman.
|
|
|
Extern remiss: Rekryteringstjänster
Inför kommande upphandling av ett statligt ramavtal för rekryteringstjänster har Statens inköpscentral publicerat en extern remiss.
För mer information, vänligen läs dokumentet ”Information om extern remiss Rekryteringstjänster” på upphandlingssidan.
Välkomna att lämna remissvar senast 2024-04-12 till Elinor Jurold Borell
|
|
|
|
|
|
Påbörjad: Fordonsförhyrning
Statens inköpscentral har beslutat att en ny upphandling inom området fordonsförhyrning ska genomföras. På upphandlingssidan finns mer information samt planerad tidsplan.
För frågor vänligen kontakta Fredrik Björnström, ansvarig projektledare.
|
|
|
|
|
|
Påbörjad: Datorer, mobiltelefoner & surfplattor
Statens inköpscentral har beslutat att en ny upphandling inom området Datorer, mobiltelefoner och surfplattor ska genomföras. På upphandlingssidan finns mer information samt planerad tidsplan.
För frågor vänligen kontakta Renée Skiver, ansvarig projektledare
|
|
|
|
|
|
Påbörjad: Bärbara datorer
Statens inköpscentral har beslutat att en ny upphandling inom området Bärbara datorer ska genomföras. På upphandlingssidan finns mer information samt planerad tidsplan.
För frågor vänligen kontakta Renée Skiver, ansvarig projektledare
|
|
|
|
|
|
Annonserad: Hygien-och städprodukter
Upphandling av Hygien- och städ-produkter har nu annonserats i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign.
Sista anbudsdag är 2024-04-24.
Läs mer på upphandlingssidan.
|
|
|
|
Överprövning, vunnen dom: Kaffe- och vatten automater
Förvaltningsrätten har den 25 mars 2024 meddelat dom i upphandlingen av kaffe- och vattenautomater, dnr 23.3-6642-2023.
Domen innebär att ansökningen om överprövning gällande anbudsområde 1 (kaffeautomater med tillhörande varor och tjänster, rangordnat) har avslagits. Statens inköpscentral avvaktar nu upphörande av avtalsspärr. Läs mer på upphandlingssidan.
Välkommen att kontakta Fredrik Aglo, ansvarig projektledare, vid frågor.
|
|
|
Överprövning, status: Möbler och inredning
Processen i Förvaltningsrätten pågår gällande de överprövningar som inkommit i upphandlingen av Möbler och inredning.
De delområden som fortsatt är under överprövning är följande: Arbetsplats och förvaring, Textil inredning för fönstermiljö, Arkiv och magasin, Omklädning och vaktmästeri, Utemöbler samt Arbetsstolar. Därmed finns inga ramavtal för till exempel: Kontorsarbetsbord, arbetsstolar, gardiner eller personlig förvaring.
När Förvaltningsrätten har meddelat domar kommer Kammarkollegiet publicera mer information på avropa.se.
Vid frågor om ramavtalen, vänligen kontakta ramavtalsansvarig Stefan Persson
|
|
|
|
Signering av ramavtal - Konferenser och möten
Förvaltningsrätten har 2024-03-08 i dom meddelat att ansökan om överprövning som berör anbudsområde Örebro kommundel 1 och Örebro kommun övrig inom Helpension 5-60, Helpension 61-150, Dagkonferens 5-60 och Dagkonferens 61-150 avslås.
Avtal för ovan nämna anbudområden har signerats och finns publicerade på Avropa.
Förvaltningsrätten har 2024-03-13 i dom meddelat att ansökan om överprövning som berör anbudsområde Göteborg kommundel 3 och Göteborg kommundel 4 inom Dagkonferens 5-60 och Dagkonferens 61-150 samt Göteborg kommundel 3 inom Stora Konferenser avslås.
Avtal för ovan nämnda anbudsområden kommer att skickas ut för signering och publiceras på Avropa löpande.
Information om övriga överprövningar meddelas löpande.
|
|
|
|
|
|
Ramavtal som snart upphör: Gåvokort
För att säkerställa leveranser efter 2024-04-14 måste avrop och tilldelning ske innan ramavtalets sista giltighetsdag.
Ingen ny upphandling är planerad. För avrop av julgåvor, jubileumsgåvor och minnesgåvor se ramavtalet Presentkort
|
|
|
|
WEBB - KONTAKT - PRENUMERATION
|
|
|
|
|
|
Sök bland förstudier, upphandlingar och ramavtal
Gå in på avropa.se om du vill läsa mer om befintliga ramavtal, pågående förstudier eller upphandlingar. Här hittar du information om samtliga ramavtal som upphandlats av oss på Statens inköpscentral.
|
|
|
|
Håll dig uppdaterad om vad som är nytt på vår webb
Du kan snabbt och enkelt via RSS-flöden prenumerera på nyheter och uppdateringar av de sidor du är intresserad av på avropa.se. För information om hur du gör följ länken nedan.
|
|
|
|
Kontakta oss
Har du allmänna frågor om Statens inköpscentral?
Skicka e-post till ramavtalsservice@kammarkollegiet.se.
Har du frågor om specifika ramavtalsområden?
Kontakta respektive ramavtalsansvarig förvaltare.
|
|
|
Tipsa om vårt nyhetsbrev
Nyhetsbrevet riktar sig till inköpare på myndigheter, kommuner och regioner som avropar från Statens inköpscentrals ramavtal samt till varu- och tjänsteleverantörer. Vet du fler som kan ha intresse av vårt nyhetsbrev? Sprid till kollegor eller andra som kan behöva information om de statliga ramavtalen.
Starta din prenumerationen genom att anmäla din e-postadress på avropa.se.
|
|
|
|
|
|
|