Nyhetsbrev Betaltjänster Skåne
Bild på sedlar och mynt samt en mobiltelefon med appen Swish öppen

Nyhetsbrev Betaltjänster Skåne
 

I nyhetsbrevet, som ges ut några gånger per år, samlar vi betaltjänstinformation som vi tror kan vara av intresse för er läsare*. Den här gången tar vi upp utmaningar kopplade till brist på tillgång till både kontanta och digitala betaltjänster. Vi presenterar även en podd som våra kollegor i Stockholm har producerat, kallad "Digitala seniorer", där bland andra digitaliseringsminsiter Anders Ygeman och skådespelaren Claes Malmberg deltar.

Vi lyfter en ny nationell webbsida som heter "säkerheteskollen.se" och som är tänkt att samla all information om digital säkerhet. I nyhetsbrevet hittar ni också länkar till manualer och filmer som vi tagit fram för de som vill lära sig om hur man betalar digitalt eller har någon man vill hjälpa.

Sprid gärna nyhetsbrevet vidare till vänner, bekanta, brukare, medlemmar runtom i Skåne!

Innehåll:

Fortsatt behov av kontanter
Nya podden "Digitala seniorer"
Öka dina kunskaper om digital säkerhet
Digitala problem hos betaltjänstaktörer
Filmer som stöd för att kunna betala digitalt
All Digital Week 22-28 mars
Testa att handla på internet i en trygg miljö

 

*Länsstyrelsen bevakar tillgängligheten till betaltjänster för bland andra målgrupperna äldre, personer med funktionsvariation samt utrikesfödda. Vi anordnar dialogmöten, tar fram informationsmaterial och gör olika utvecklingsinsatser.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
 
Bild på sedlar och mynt
 

Fortsatt behov av kontanter

Människor hör av sig till oss på Länsstyrelsen och menar att viljan eller möjligheten att använda digitala betaltjänster inte gäller alla i samhället. En stor målgrupp är äldre personer utan mobil eller dator. Och de som av vana vill ha kontanta pengar i plånboken. De menar att de mår bra av att ha kontanta pengar på sig men betalar även gärna med kort.

Sparbanken Syd tillsammans med några andra lokala sparbanker samt Handelsbanken och Forex har kontor runtom i Skåne där det fortfarande går att betala räkningar över disk. Det finns även betaltjänstombud i butiker som kan ta emot kontanter och de finns främst i den västra delen av Skåne.

Det är viktigt att handlare fortsätter att acceptera kontanter. Värdetransportbolaget Loomis har sett en minskning av kontanter under året som gått. Det gör att priserna för kontanthanteringen går upp. Det kan då framstå som att det inte längre finns ett behov av kontanter vilket är en förenklad bild. Av flera skäl är fortfarande kontanter ett viktigt alternativ.

Under året kommer vi att bevaka frågan om kontanter i samhället. Ni får gärna höra av er och berätta vad ni tycker om riskerna med ett kontantlöst samhälle. Kontaktuppgifter hittar ni längst ned i nyhetsbrevet.

 
Bild på annonseringen av podden Digitala seniorer med bilder på deltagarna och texten "Podden för dig som vill bli mer digital".
 

Nya podden "Digitala seniorer"

Många seniorer upplever sig ha bristande kunskaper om digitala tjänster och verktyg – något som kan försvåra vardagen, inte minst under rådande pandemi. För att inspirera och väcka nyfikenhet lanserar Länsstyrelsen Stockholm podden ”Digitala seniorer”. Podden kommer att gästas av flera kända personer som kommer att dela med sig av sina erfarenheter av digitala tjänster och sociala medier.

I avsnitten medverkar bl a:
Amelia Adamo, journalist
Anders Ygeman, digitaliseringsminister
Claes Malmberg, skådespelare och medverkande i Seniorsurfarna på SVT
Björn Blondell, divisionschef, Post- och telestyrelsen
Åsa Kåryd, projektledare Mer digital, Telia

Podden Digitala senoirer
 
Bild på en websida från säkerhetskollen.se med rubrik "Hur säkert är ditt lösenord" och ett par animerade bilder för att förtydliga innehållet som inte riktigt går att se.
 

Öka dina kunskaper om digital säkerhet

Webbplatsen Säkerhetskollen är ett initiativ som ska hjälpa allmänheten att bli bättre på att upptäcka och stå emot digital brottslighet. Här kan du få förebyggande hjälp och råd för att kunna känna dig säkrare när du t ex handlar online. Du hittar information om kända pågående bedrägeriförsök, du kan testa hur säker din mailadress eller ditt lösenord är och lära dig mer om dataintrång, kortbedrägerier m. m., samt hur du ska agera för att skydda dig mot dem. Det finns också tips och råd om hur du ska göra om du misstänker att du har blivit utsatt för brott. Ansvarig för webbplatsen är Stöldskyddsföreningen, SSF.

Obs! Webbplatsen fungerar inte så bra med webbläsaren Explorer, så använd gärna någon annan webbläsare, som t ex Edge eller Chrome.

Tips, minska risken att bli utsatt för digitala brott:

Klicka aldrig på länkar du är osäker på.
Ha starka och unika lösenord eller lösenordsfraser.
Lås ditt bankkort för online-köp så du bara öppnar upp det när du ska handla online.
Lämna aldrig ut koden till ditt BankID eller ditt bankkort
Du hittar Säkerhetskollen här
 
Bild på ett mobiltelefon och Swish appen.
 

Digitala problem hos betaltjänstaktörer

Under den senaste månaden har det varit flera störningar hos de stora betaltjänstaktörerna. Både Swedbank, Nordea, BankID och Swish har varit utsatta för digitala attacker och legat nere för användarna under vissa perioder.

Sedan i höstas har antalet digitala störningar ökat, enligt en artikel om digitala hot publicerad i Dagensindustri.se den 24 februari. Malin Wemnell, presskontakt hos BankID, menar att användarna trots allt kan känna sig trygga med den digitala säkerheten. Händelserna polisanmäls för att utredas ytterligare.

Störningar hos BankID får stora konsekvenser då tjänsten används för att genomföra köp på internetbanken och via Swish samt som identifiering hos flertalet digitala myndighetssidor. Det ligger ett stort ansvar i att kunna mota de digitala attackerna.

Swish används alltmer, både av privatpersoner och av företag och föreningar. Tjänsten ägs av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB samt Swedbank och Sparbankerna Getswish AB. Finansinspektionen kallar ägarna till möte i mars för att diskutera hur de arbetar för att minska störningarna i den alltmer populära tjänsten.

 

 
Omslagsbild på manualen kallad Kom igång med digitala betalningar
 

Filmer som stöd för att kunna betala digitalt

Vi har nu filmer som fungerar som ett komplement tilI de manualer vi marknadsförde i senaste nyhetsbrevet. Filmerna är framtagna av bland andra Södermanlands länsstyrelse. Både manualerna och filmerna är tänkta att vara ett stöd för de som sitter isolerade hemma, med begränsade möjligheter att röra sig i samhället och har svårt att komma igång med betaltjänster på egen hand. Användaren guidas steg för steg genom processen att ladda ner och komma igång med BankID och Swish.

Här hittar du filmerna och Enkel manual för Iphone samt Enkel manual för Android

 

 
Bild på logotypen All Digital Week.
 

All Digital Week 22-28 mars

All Digital Week är ett evenemang som genomförs i hela EU, med syfte att öka den digitala delaktigheten hos EU:s medborgare. Under veckan erbjuds en mängd olika föreläsningar och andra aktiviteter som på något sätt rör digitalisering.

Huvudteman för årets vecka är

Lyfta insatser inom livslångt lärande för att öka digitala färdigheter
Förespråka mediekunnighet och kritiskt tänkande
Skapa tillit till teknik genom att utveckla kunskap om säkerhet online
Utveckla kompetens hos arbetstagare inom branscher som påverkas av digital transformation.
 

Eventen är öppna för alla, och just i år är de extra tillgängliga för en större målgrupp då många av dem genomförs just digitalt istället för i fysisk form. Det fylls på hela tiden med nya aktiviteter, och det går självklart att vara med på föreläsningar och annat oavsett var i landet de genomförs.

Läs mer om All Digital Week
 
Bild på yngre kvinna som hjälper äldre kvinna med en smart telefon.
 

Testa att handla på internet i en trygg miljö

Tillsammans med Funka, som är experter på tillgänglighetsfrågor, fortsätter vi arbetet med att utveckla en plattform där du kan öva på hur e-handel fungerar, samtidigt som du lär dig mer om olika digitala betalsätt.

För att övningarna ska bli så bra som möjligt behöver vi hjälp från målgrupperna att testa varje steg. Detta kommer att pågå under vår och sommar. Om du är intresserad av att vara testperson är du välkommen att höra av dig till Ewa Björk på Funka på e-postadress: ewa.bjork@funka.com.

Det spelar ingen roll om du har handlat på internet förr eller om du aldrig har gjort det, alla är välkomna som testpersoner!

Läs mer om projektet här
 
Länsstyrelsen.se

KONTAKT

Catharina Hellström Engström,
catharina.hellstrom.engstrom@lansstyrelsen.se
010-2241372

Lisbet Smolka Ringborg,
lisbet.smolka-ringborg@lansstyrelsen.se
010-2241636

Öppna nyhetsbrevet i din webbläsare
Läs hur Länsstyrelsen behandlar dina personuppgifter
Vill du avregistrera dig från nyhetsbrevet?

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1 2 3 4
 
Do not click this link

Skickat med Paloma