Framtidens Lärande Väst den 13-14 juni 2023, på Karlstads universitet, är mötesplatsen för ett regionalt och nationellt samtal mellan forskning och beprövad erfarenhet. Vi ser fram emot två dagar av oavbrutet samtal.

Läs i din webbläsare

 

Tipsa en kollega

Tillsammans skapar vi framtidens skola

Välkommen till mötesplatsen där praktik och forskning möts i dialog, kring skolutveckling och skolans digitalisering.


Framtidens Lärande Väst den 13-14 juni 2023, på Karlstads universitet, är mötesplatsen för ett regionalt och nationellt samtal mellan forskning och beprövad erfarenhet. Vi ser fram emot två dagar av oavbrutet samtal. Om lärande och ledarskap. Om framtid och hållbarhet.

Framtidens lärande skapar vi tillsammans – i dialog. Varmt välkommen att delta i samtalet – du bidrar med dina egna erfarenheter och inspireras av andras lärdomar!

Målgruppen för mötesplatsen är samtliga yrkeskategorier i Sveriges skolor: förskollärare, lärare, it- och mediepedagoger, utvecklare, beslutsfattare, ledare och samordnare i kommuner, skolledare, lärarutbildare, forskare samt samhälls- och branschföreträdare.

Läs mer om Framtidens Lärande Väst

I mitten av mars presenteras hela programmet, och fram till dess presenteras kontinuerligt nya medverkande på Framtidens Lärandes webbplats.

Prenumerera på nyheter om Framtidens Lärande Väst

Några av de medverkande på Framtidens Lärande Väst

 

Andreas Schleicher, direktör för Education and Skills – OECD, och särskild rådgivare för utbildningspolitik till generalsekreteraren vid OECD i Paris, om "Framtid, hållbarhet och utbildning".

Andreas Schleicher har arbetat i över 20 år med ministrar och utbildningsledare runt om i världen för att förbättra kvaliteten och jämlikheten i utbildningen.

 

Emelie Hahn, förstelärare förstelärare i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på Gränbyskolan i Uppsala. och har mångårig erfarenhet av arbete med internationella projekt via eTwinning och Erasmus+.

För sitt arbete och engagemang har Emelie mottagit Guldäpplet 2020 och European Language Label och pedagogpriser. Emelie Hahn har skrivit boken Världen i klassrummet.

 

Guldäpplepristagarna 2022
Anders Enström, förstelärare i digitaliseringpå Lärande Grundskola Skapa i Huddinge. Ellinor Hallerström, förskollärare och representant för IKT-nätverket för förskolan i Södertälje kommun. Pernilla Andersson, lärare och UF-ansvarig på ekonomiprogrammet, Eksjö gymnasium. Martin Howe, förstelärare, mellanstadielärare på Paradisskolan och utvecklare Borlänge kommuns skolor.

 

Janni Karlsson, förskollärare och it-pedagog i Kil som tillsammans med Jeanni Flognman, adjunkt i teknikens didaktik och forskarstuderande vid Karlstads universitet tar upp frågan kring teknikundervisning och digitala verktyg i förskolan. Hur kan man kombinera dessa två?

 

Annika Agelii Genlott, forskare, projektledare Sveriges Kommuner och Regioner, tidigare skolutvecklare Sollentuna kommun.

Har i sin forskning visat på att väl genomtänkt användning av digital teknik ledde till förbättrade elevresultat medan icke genomtänkt användning av digitala verktyg i undervisningen ledde till sämre resultat än traditionell undervisning.

 
 

Digital skolutveckling – möjligheter och utmaningar

– Digitaliseringen av skolan har pågått under lång tid. Mycket av tiden har använts för att utrusta skolor, elever och lärare med digitala verktyg. Nu behöver vi även väga in den kvalitativa aspekten. Vad ska vi göra med verktygen? Det säger Christina Olin-Scheller, professor i litteraturvetenskapens didaktik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet som medverkar på Framtidens Lärande Väst.

Läs intervju med Christina Olin–Scheller
 

 

Anmälan öppnad

Nu kan du anmäla dig till Framtidens Lärande Väst, 13-14 juni på Karlstads universitet
 

Till konferensanmälan
 

Framtidens Lärande Väst arrangeras av
Stiftelsen DIU • Karlstads kommun • Karlstads universitet
i samverkan med partners

 

Mer information
Framtidens lärandes webbplats
Pedagog Värmland

Stiftelsen DIU, Förridargränd 16, 165 52 Hässelby www.diu.se

Stiftelsen DIU verkar för skolans utveckling med tillvaratagande av digitaliseringens möjligheter; med initiativet, processen och kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan för skolhuvudmän och med lärarpriset Guldäpplet; med studieresor och med konferensen Framtidens lärande, alla i bred samverkan med partners.
Chefredaktör och ansvarig utgivare: Peter Becker
Avregistrera dig från nyhetsbrevet

Do not click this link