Ett nyhetsbrev som informerar om olika aktualiteter inom området betalningar.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev betaltjänster

juni 2024

Länsstyrelsen i Örebro län
Fläderbuske med blommor mot en mörkblå sommarhimmel

I vårens sista nyhetsbrev vill tipsa om vårt nya länsstyrelsegemensamma utbildningsmaterial, höstens första digitala lunchföreläsning och sedan berättar vi mer om Finansinspektionens rapport "Motverkande av bedrägerier i betaltjänster". Vi kikar även lite mer på ett fall där Diskrimineringsombudsmannen nyligen fällt en bank för diskriminering på grund av funktionsnedsättning.

Digital föreläsning i september

Boka in höstens första lunchföreläsning,
​​​​​Stöldskyddsföreningen om AI bedrägerier!
20 september Kl. 12.00

Under ett antal tillfällen i år kommer det att genomföras kortare lunchföreläsningar för att ge dig som hjälper andra lite mer kunskap om olika ämnen. Föreläsningarna genomförs i samarbete med Länsstyrelsen i Värmland och Östergötland. Tekniskt stöd är SeniorNet Örebro.

Är du eller någon du känner synskadad? Denna lunchföreläsning kommer vara möjlig för dig som har en synskada att lyssna på i grupp. Där vi sedan fortsätter diskussionen en stund efter föreläsningen för den som vill. Anmälan via e-post till: betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se.

Nyheter

Bedrägerierna slår rekord, användaren står för notan

Under andra halvåret 2023 rapporterar Finansinspektionen i sin rapport "Motverkande av bedrägerier i betaltjänster" att det genomförts fler än 135 000 bedrägliga transaktioner till ett värde av 1,1 miljarder kronor. Största delen (85%) består av kontoöverföringar och det är framför allt äldre privatpersoner som luras och blir bedragna. Ofta handlar det om social manipulation vilket innebär att någon lurar dig att genomföra transaktionen. När vi som konsumenter godkänt transaktionen är det tyvärr ofta vi som får stå för den förlusten själva. Generaldirektör Daniel Barr berättar mer om situationen och rapporten på SVT Uppsalas webbsida.

Är du bedragen ska du omedelbart kontakta banken och spärra konton och sedan ska du göra en polisanmälan. Det är också möjligt att reklamera till banken, till detta har Konsumentverket färdiga mallar att använda. Läs mer om detta på Konsumentverkets webbsida. Även om det är lämpligt att reklamera ett bedrägeri är det inte vanligt att det går igenom. Bankföreningen har kommenterat den HD dom som Konsumentverket menar är vägledande. En av anledningarna till att förslaget som EU-parlamentet röstade igenom i april har mött starkt motstånd från den svenska bankbranschen är att man tror att förslaget kan minska kundernas säkerhetsmedvetenhet.

Tips! I årets sista digitala lunchföreläsning den 15 november kl. 12, kommer vi få höra mer om hur det gått för den bedrägeridrabbade som fått Konsumentombudsmannens stöd i tvist mot banken.

Stapeldiagram som visar vem som står för förlusten vid bedrägerier. Betaltjänstleverantören står för mindre del och användaren till övervägande del en liten del är det även andra som står för. Från år 2020 till 2023 har summan nästan tredubblats.

Allt fler banker stärker kundskyddet

Vi ser allt fler initativ där du som kund får bättre möjlighet att förebygga och begränsa möjligheterna att bli bedragen. Flera storbanker har redan infört fördröjda betalningar och beloppsbegränsningar. Nu ser vi också att det även dyker upp fler nya grepp där bland annat Handelsbanken har infört en fördröjning av beloppändring i Swish. Det innebär att om du vill skicka mer än 10 000 kronor med Swish behöver du ändra beloppsgränsen ett par dagar innan det är möjligt. Även SEB har infört en ny säkerhetsdetalj genom att det blir möjligt för dubbelsignering för privatpersoner.

För att motverka bedrägerier behöver vi agera tillsammans. Kunden, banker, telekomoperatörer och myndigheter måste alla göra sitt yttersta för att motverka bedrägerier. I och med regeringens krafttag ser vi att hela samhället agerar mot bedrägerierna.

Bank nekade döva att utöva banktjänster

Nyligen nekades en bankkund som med stöd av en förmedlingstjänst önskade höja beloppsgränsen på Swish. Banken hade inte rutiner för hur en myndighets upphandlade tjänster skulle behandlas och resultatet blev att kunden nekades att utföra ärendet. Banken bedömde att det fanns risk för bedrägeri eftersom det fanns en utomstående person med i samtalet.

Ärendet bedömdes av Diskrimineringsombudsmannen, DO vara diskriminering även om banken nekat på grund av risken för bedrägeri. Banken har nu ändrat rutinerna för detta.

Ytterligare ett ärende av diskriminering anmäldes till DO även efter de nya rutinerna införts, då bankens medarbetare inte haft kännedom om de nya rutinerna.

I maj månads nyhetsbrev berättade vi om möjligheterna att ta stöd av PTS upphandlade tjänster för tillgänglighet, bland annat text- och bildtelefoni som innebär att det finns en tredje person (förmedlare) med i samtalet. Det är en förmedlingstjänst som myndigheten upphandlat och som förmedlar samtal mellan text/tal respektive teckenspråk/tal.

 

Tips och kunskap

Länsstyrelsegemensamt utbildningsmaterial

Länsstyrelserna har tagit fram visst utbildningsmaterial gällande olika betaltjänster via smarta telefoner. Här får du hjälp med allt från att skapa ett Apple-ID, hur du laddar ner de appar som behövs samt veta hur bland annat Mobilt BankID och Swish används. Broschyrerna innehåller information både för Android-telefoner och Iphone.

Länsstyrelsens webbsida hittar du materialet som går att skriva ut och är fritt att använda.

Inför vår årliga rapport vill vi ha era erfarenheter

Vi ser och hör att det finns många olika fall och situationer där betaltjänster blir ett praktiskt problem. Ibland handlar det om att någon nekats möjligheten att använda betaltjänster och ibland handlar det om avstånd eller personliga situationer där den praktiska verkligheten inte fungerar med bankens eller samhällets rutiner eller policys.

Vi vill höra om era erfarenheter. Har du stött på något som du vill att vi har med oss i arbetet med årets betaltjänstrapport till Finansidepartementet? Finns det goda erfarenheter? Situationer som ingen tänkt på eller har du kanske stött på ett strukturellt problem?


Har ni uppgifter, tankar eller förslag kring vårt arbete med grundläggande betaltjänster i Örebro län är ni välkomna att höra av er inför årets rapport.

Skicka e-post

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta för dig. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster.

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Besöksadress: Stortorget 22
Postadress: 701 86 Örebro

Telefonnummer:
010-224 80 00

E-post: orebro@lansstyrelsen.se
Webbplats: lansstyrelsen.se/orebro

Do not click this link

Skickat med Paloma