|
Länsstyrelsen i Örebro län
Stortorget 22, 701 86 Örebro
010-224 80 00
orebro@lansstyrelsen.se
www.lansstyrelsen.se/orebro
|
|
|
|
|
|
|
Nyhetsbrev betaltjänster juni 2020
I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta nu när vi alla ska hålla oss hemma med anledning av covid-19. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. På sidorna kan du lära dig mer om hur du använder internet och om digitala tjänster. Det finns även information om hur du skyddar dig mot bedragare, det är bra att vara medveten om olika sätt som bedragarna försöker att luras på.
|
Inbjudan till informationsmöte om banktjänster
Välkommen att delta på en digital träff där du får generell information kring digitala banktjänster. Med på träffen är Swedbanks informatör Dan Fröberg. Informationen är aktuell oavsett vilken bank du använder. Läs mer om träffen på Länsstyrelsens webbplats. Träffen hålls via tjänsten Teams.
Datum: 16 juni
Tid: 11-12
Anmälan: betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se
Uppkopplingslänk och information om hur du ansluter dig får du efter anmälan.
Arrangörer är Länsstyrelsen i Örebro län tillsammans med Swedbank och lokalföreningar för PRO, SPF, SKPF, Hela Sverige ska Leva och SeniorNet.
|
|
|
|
|
|
|
Initiativ som för isolerade
Coronahjälpen Örebro
Bor du i Örebro eller Kumla och behöver du hjälp att handla, hämta och lämna paket eller mediciner? Då kan du kontakta gruppen Corona hjälpen Örebro. Gruppen startades av sjuksköterskan Erica Wilhelmsson i slutet av mars och har idag över 3500 medlemmar. Du kontaktar dem via Facebook eller via hjälpnumret 019-20 71 71. Där svarar volontärer som gärna pratar en stund och vid behov blir du guidad vidare till personer som är utbildade i samtalsstöd som kuratorer. Här kan du läsa en artikel på SVT om Coronahjälpen Örebro.
Liknande insatser finns även i andra delar av länet exempelvis i Hällefors. På P4 Örebros webbplats får du veta mer om initiativet.
Äldrelinjen
Region Örebro län har startat en telefonlinje för samtalsstöd som har öppet vardagar 8–19 och helger 10–16. Numret till Äldrelinjen är 020-22 22 33.
Vill du hjälpa till som frivillig?
I Örebro län finns flera olika ideella initiativ exempelvis Frivilliga resursgruppen (FRG), Röda korset och lokala initiativ i varje kommun. På Länsstyrelsens webbplats har vi samlat lite information som är aktuell för länet.
|
|
|
|
|
|
|
Betalningshjälpen
Mastercard har nyligen uppdaterat sin webbsida Betalningshjälpen. Där kan du hitta bra information och stöd. Den kan exempelvis vara till hjälp om du upplever det svårt att komma igång med att hantera din vardagsekonomi digitalt. Betalningshjälpen ger exempel på hur du handlar på nätet, betalar räkningar, skickar pengar med mera för att du tryggt och säkert ska kunna hantera din digitala vardag. Det finns även guider till hur du installerar BankID på just din bank. Läs mer på webbsidan Betalningshjälpen
|
Stärkt konsumentskydd
Från den 1 juli ställs hårdare krav på betaltjänster vid internethandel
Detta eftersom allt fler handlar på kredit och får stora skulder. Därför har regeringen och riksdagen beslutat att säkra konsumentskyddet. Det kommer att innebära att ett aktivt val behöver genomföras för att kunna handla på kredit. Hittills har alternativet kredit ofta lyfts upp och i vissa fall även redan varit ikryssat. Läs mer på Riksdagens webbsida.
|
|
|
|
Elektronisk legitimation
Med en elektronisk legitimation får du tillgång till många tjänster på nätet. Tänk på att det är en personlig id-handling, precis som pass, körkort och id-kort.
Läs mer om e-legitamition hos DIGG, Myndigheten för digital förvaltning.
BankID är idag den vanligaste e-legitimationen och används av alla banker. Det finns andra alternativ som inte kräver att du har ett bankkonto som exempelvis Freja eID. Allt fler aktörer som bland annat 1177 och Pensionsmyndigheten använder även den tjänsten. Läs mer på frejaeid.com och på BankID
|
|
|
|
Bedrägerier
Digitala lösningar är ofta väldigt bra men det finns viktiga saker att tänka på. När fler människor använder digitala tjänster och många kanske för första gången, är risken för it-brott och bedrägerier större. Det är viktigt att du är noggrann och tänker på hur du rör dig på nätet och vem du har kontakt med. På Polisens webbplats får du veta mer om vad du ska tänka lite extra på och om bedrägerier.
|
|
|
|
|
På Polisen i Örebro läns Facebooksida varnar de just nu om hur bedragare stannar människor på gatan och ber om att få hjälp att ta ut pengar eftersom deras kort försvunnit. Händelserna har framförallt skett i Kumla och Hallsberg.
|
|
|
|
Polisens tips:
• | Svara inte på misstänkta mejl, sms eller telefonsamtal. | • | Klicka inte på länkar och bifogade filer i mejl och sms utan att vara säker på att avsändaren är legitim. | • | Lämna inte ut dina lösenord, bankkortsuppgifter eller annan viktig information. | • | Logga aldrig in på annans begäran med exempelvis BankID. | • | Skicka inga pengar i förskott utan att du sett det du har beställt. | • | Skänk aldrig pengar till organisationer utan att kontrollera vilka de är. |
|
|
|
|
Lite underhållning på nätet
Lyssna på en podd
Att lyssna på en podd är nästan som att lyssna på radio. En podd (poddsändning, podradio eller podcast) är ett enkelt sätt att prenumerera på ljud- eller videofiler via nätet.
På Sveriges Radio finns många poddar. På den här sidan får du guidning i hur det går till. På konsumenternas.se hittar du Bank och finans podden. Där får du mycket information om allt från hur du byter bank till reklamationer.
Se ett gammalt TV-program
Vill du bli lite nostalgisk och titta på Albert och Herbert eller varför inte Guillous Rekordmagasinet? Då vill vi tipsa om SVT:s webbsida Öppet arkiv där du hittar en massa gamla program att roa dig med.
|
|
|
|
|
|
|
|
Upplever du problem med att ta ut kontanter?
Delge gärna dina upplevelser och hjälp oss i arbetet med rapportering kring betaltjänster till Regeringen. Klicka på knappen nedan för att skicka e-post till oss som arbetar med frågan på Länsstyrelsen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|