Nyhetsbrev betaltjänster juli 2020

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Länsstyrelsen i Örebro län

juli 2020

Länsstyrelsen i Örebro län
Stortorget 22, 701 86 Örebro
010-224 80 00
orebro@lansstyrelsen.se
www.lansstyrelsen.se/orebro

Nyhetsbrev betaltjänster juli 2020

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta nu när vi alla ska hålla oss hemma med anledning av covid-19. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. På sidorna kan du lära dig mer om hur du använder internet och om digitala tjänster. Det finns även information om hur du skyddar dig mot bedragare, det är bra att vara medveten om olika sätt som bedragarna försöker att luras på.

Inbjudan till digitala träffar om banktjänster

Välkommen att delta på en serie digitala träffar i september. På träffarna får man generell information kring digitala banktjänster och hur du ska tänka säkert för att skydda dig mot bedragare. Du kommer också ha möjlighet att ställa frågor både under och före mötet. Med på träffarna är Swedbanks informatör Dan Fröberg. Informationen är aktuell oavsett vilken bank du använder. Läs mer om träffarna på Länsstyrelsens webbplats. Träffarna hålls via tjänsten Teams och det är inga problem att delta på enstaka träffar.

Datum: onsdagar 2, 16 och 30 september
Tid: 11-12
Anmälan: via kalendern på Länsstyrelsens webbplats eller betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se
Uppkopplingslänk och information om hur du ansluter dig får du via e-post dagen innan träffen.

Arrangörer är Länsstyrelsen i Örebro län tillsammans med Swedbank och lokalföreningar för PRO, SPF, SKPF, Hela Sverige ska Leva och SeniorNet.

Brukar du hjälpa någon med olika betaltjänster?

Att ha tillgång till grundläggande betaltjänster innebär att alla medborgare i landet exempelvis ska kunna betala räkningar och ta ut kontanter. Länsstyrelserna har i uppdrag att dels bevaka tillgången till dessa tjänster, men kan också påverka tillgången till dessa.
 

I vår bevakning framkommer det att den snabba digitaliseringen av vårt samhälle kan försvåra men också underlätta vardagen. Varje år skriver Länsstyrelsen en bevakningsrapport som presenteras för Regeringen om hur tillgången till betaltjänster ser ut under det året. Till det arbetet har vi tagit fram den här enkäten för att kunna undersöka hur man som anhörig upplever denna förändring där digitala tjänster blir allt vanligare och utbudet av personlig service minskar i många avseenden.

Dina åsikter, synpunkter och funderingar är viktiga för oss i det uppdrag vi verkar i, för att vi framöver ska kunna möta behov och efterfrågan på förändring på bästa sätt.

Samtliga svar kommer att hanteras anonymt och kan inte kopplas till dig som person. Vill man berätta mer om hur man hjälper till med betalningar får man gärna kontakta oss.

Klicka här för att komma till enkäten:

Fullmakt vid bankärenden

När du behöver utföra bankärenden men inte har möjlighet att göra dom själv finns möjlighet att låta någon annan göra det genom en fullmakt. Svenska Bankföreningen har gett ut ett informationsblad där du kan läsa mer om olika fullmakter. Läs mer på Svenska Bankföreningens sida.

Framtidsfullmakt

Genom att skriva en framtidsfullmakt kan du utse en person som ska ta hand om dina angelägenheter om du i framtiden inte längre kan ta hand om dem själv. Tanken med en framtidsfullmakt är att den ska vara ett alternativ till en god man och ge möjlighet för dig att själv bestämma vem du vill ska hjälpa dig om det kommer en dag du inte klarar dig helt själv. Läs mer om framtidsfullmakt på webbsidan konsumenternas.se.

 

Nättroll, vad är det?

Det finns människor som vill sprida sina tankar och åsikter på ojusta sätt, ibland sker det genom att använda olika digitala diskussionsforum eller sociala media. Ordet nättroll eller troll kommer från fiskemetoden "trolling", som innebär att du fiskar genom att dra bete efter båten. Trollen gör ett inlägg eller en kommentar på exempelvis Facebook, och hoppas att du ska "nappa" och gärna sprida vidare. På Internetstiftelsens webbsida kan du läsa mer om hur trollen kan försöka påverka dig.

 

Bedrägerier utan gränser

Göteborgsposten skriver om ett fall där en person kontaktades av "polis" och fick meddelandet att hennes dotter och hennes man skadats allvarligt i en trafikolycka. För att få mer information om olyckan och dotterns situation krävde den falska polisen att hon skulle identifiera sig med sitt BankID. Läs artikeln från 19 juni i Göteborgsposten.

Flera liknande fall har tidigare rapporterats och man kan inte nog betona att INGEN myndighet, bank eller seriös företagare ringer upp och ber dig logga in med din digitala e-legitimation eller bankdosa. Får du ett sådant samtal bör du lägga på luren och informera polisen.

Polisens tips:

Svara inte på misstänkta mejl, sms eller telefonsamtal.
Klicka inte på länkar och bifogade filer i mejl och sms utan att vara säker på att avsändaren är legitim.
Lämna inte ut dina lösenord, bankkortsuppgifter eller annan viktig information.
Logga aldrig in på annans begäran med exempelvis BankID.
Skicka inga pengar i förskott utan att du sett det du har beställt.
Skänk aldrig pengar till organisationer utan att kontrollera vilka de är.

 

 

Håll koll på falska sedlar

Riksbanken informerar om att det nu finns extra många falska 500-lappar i omlopp. För att kontrollera om sedeln är äkta vickar du på den för att se om bilden i högra hörnet skiftar färg. Det finns också ett lodrätt säkerhetsband med tre fönster på våra sedlar. När du vickar på sedeln så finns bilder som rör sig och ändrar motiv mellan KR och en kungakrona. Bild från Riksbankens webbsida.

 

Lite underhållning på nätet

Lös ett korsord

Många veckotidningar och andra erbjuder kostnadsfria korsord på nätet. Så varför inte ta fram din dator eller surfplatta och lös ett korsord. Vem vet du kanske till och med kan skicka in den och vara med i någon tävling. Här ger vi några exempel att börja med: Hemmets Journal, Seniorwebben Västra Götaland, SPF Senioren

Digitala lektioner

Internetstiftelsen har tagit fram flera kostnadsfria digitala utbildningar för dig som vill lära dig lite mer. Läs mer om detta på digitalalektioner.se

Varför ser Örebro län ut som det gör?

Vill du veta mer om hur vårt landskap påverkats av bland annat is och människa. Hör får du bland annat veta mer om stenrösen, åkerholmar och drumliner. Torgny Frembäck, kulturgeograf på Länsstyrelsen i Örebro län, berättar i sex avsnitt om varför Örebro län ser ut som det gör. Filmerna hittar du via Länsstyrelsens Youtubekanal.

Upplever du problem med att ta ut kontanter?
Delge gärna dina upplevelser och hjälp oss i arbetet med rapportering kring betaltjänster till Regeringen. Klicka på knappen nedan för att skicka e-post till oss som arbetar med frågan på Länsstyrelsen.

Skicka e-post

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1 2 3 4
 
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Do not click this link

Skickat med Paloma