Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och inspirerar till att testa digitala lösningar. Brevet finns även i pappersform, som kan skickas i det antal ni önskar. Kontakta oss för att få brevet i pappersform eller om ni vill återkoppla något annat kring nyhetsbrevet, betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Länsstyrelsen i Örebro län

aug 2020

Länsstyrelsen i Örebro län
Stortorget 22, 701 86 Örebro
010-224 80 00
orebro@lansstyrelsen.se
www.lansstyrelsen.se/orebro

Nyhetsbrev betaltjänster aug 2020

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta nu när vi alla ska hålla oss hemma med anledning av covid-19. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. På sidorna kan du lära dig mer om hur du använder internet och om digitala tjänster. Det finns även information om hur du skyddar dig mot bedragare.

Inbjudan till digitala träffar om banktjänster

Välkommen att delta på en serie digitala träffar i september. På träffarna får du generell information kring digitala banktjänster och hur du ska tänka säkert för att skydda dig mot bedragare. Du kommer också ha möjlighet att ställa frågor både under och före mötet. Med på träffarna är Swedbanks informatör Dan Fröberg. Informationen är aktuell oavsett vilken bank du använder. Läs mer om träffarna på Länsstyrelsens webbplats. Träffarna hålls via tjänsten Teams och det är inga problem att delta på enstaka träffar.

Datum: onsdagar 2, 16 och 30 september
Tid: 11-12
Anmälan: via kalendern på Länsstyrelsens webbplats eller betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se
Uppkopplingslänk och information om hur du ansluter dig får du via e-post dagen innan träffen.

Arrangörer är Länsstyrelsen i Örebro län tillsammans med Swedbank och lokalföreningar för PRO, SPF, SKPF, Hela Sverige ska Leva och SeniorNet Örebro.

Känner du dig ensam och vill prata med någon?

Region Örebro län har startat, Äldrelinjen, en telefonlinje för samtalsstöd som har öppet vardagar 8–19 och ​​​​​​helger 10–16. Numret till Äldrelinjen är 020-22 22 33.

Hallå konsument erbjuder opartisk information

Konsumentverket har tillsammans med andra myndigheter, konsumentrådgivare och kommuner en webbsida där du som konsument kan få opartisk information. Här finns också en sida som fokuserar på händelser som kan påverkas av coronasituationen. Vad gäller om ditt paket är väsentligt försenat eller hur fungerar det med avbokningar av arrangemang och ersättning för det? Läs mer på deras webbsida hallakonsument.se

Kostnadsfria digitala guider

Det finns många olika digitala guider som stegvis förklarar hur du går till väga för att exempelvis handla, betala och ladda ned appar. Här tipsar vi om två guider vi tycker är pedagogiska och bra:

På Mastercards webbplats betalningshjälpen.se får du veta mer om olika digitala betalningssätt, hur du handlar på nätet, betalar räkningar, skickar pengar och annat som gör att du tryggt och säkert kan hantera din digitala vardag.

Telias online-guide för seniorer ger tips för digitala lösningar som kan hjälpa dig att ljusa upp tillvaron i hemmet, oavsett om du sitter i självvald isolering eller helt enkelt vill förbättra vardagen lite. Där hittar du allt ifrån att handla på nätet till att gå matlagningskurser.

Webbsidan konsumenternas.se erbjuder oberoende fakta och vägledning inom bank och försäkring. Här kan du exempelvis jämföra kontokort och försäkringar och få veta mer om hur det går till att byta bank. Det finns även möjlighet att ringa eller skicka en e-post för att ställa frågor.

 

Brott mot äldre fortsätter

Bedrägerier sker i hela landet, men man har sett att det i perioder ökar på vissa platser. Tillvägagångsättet varierar och nya sätt dyker ständigt upp. I vissa fall har personer blivit bestulna på sitt kort och därefter uppringda och erbjudna hjälp att spärra kortet. I andra fall lurar man sig in i bostaden genom att säga att man ska kontrollera brandvarnare eller något annat i bostaden. På polisens webbplats kan du läsa en nyhet om hur brott mot äldre fortsätter.

Polisens tips och råd:

Svara inte på misstänkta mejl, sms eller telefonsamtal.
 
Lämna aldrig ut ditt kort eller koden till kortet. Detta gäller både via e-post, telefon och vid hembesök. Polisen ber aldrig om kort- eller inloggningsuppgifter.
 
När det ringer på dörren är det också viktigt att vara säker på vem man öppnar för innan man gör det. Ring upp det företag eller den myndighet de säger sig komma ifrån och be dem legitimera sig i titthålet på dörren.
 
Prata med dina äldre anhöriga och sprid kunskap om hur bedrägerier kan gå till.
 
Om du blivit utsatt för ett bedrägeri, kontakta din bank och gör därefter anmälan till polisen. Ta hjälp av anhöriga eller vänner. Det är viktigt att du polisanmäler om du blivit utsatt för ett brott!
 

Källa: Polisens webbsida

 

Tips till underhållning på nätet

Teater från Dramaten

Se Kristina Lugns Idlaflickorna med Sif Ruud och Birgitta Valberg eller kanske Utvandrarna med Rolf Lassgård och Stina Ekblad är Karl-Oskar och Kristina. På SVTplay har du möjlighet att se flera olika uppsättningar från Dramatens scen.

Kultur från länet

Örebro teater visar delar av sin repertoar digitalt. Är du intresserad av att se lokal teater digitalt kan du skicka en e-post till biljett@lansteatern.se eller ringa 019–689 89 89, för att köpa en biljett.

Lekebergs revysällskap har sedan många år filmat sina föreställningar och dessa hittar du på deras webbsida.

Intressefilmer från bygderna

Sune Jansson jobbade tidigare som ljus och ljudtekniker på SVT och har sedan många år gjort filmer om olika platser i länet och om olika ämnen, men främst handlar det nog om traktorer och bilar. I Sunes Youtubeflöde hittar de flesta något som intresserar, kanske har du missat traktorkortegen genom Vretstorp 2019, Edlunds veteranbilsträff i Torsborg eller när Kicki Danielsson kom till Rynninge Hage.

Skicka in dina åsiker om länets betaltjänster

Varje år skriver länsstyrelserna en rapport till regeringen där det framgår hur grundläggande betaltjänster fungerar i respektive län. Vi behöver din åsikt om hur det fungerar att betala räkningar, ta ut kontanter, hjälpa vänner eller anhöriga med betalningar. Vad ser du för nyttor och farhågor? Har coronasituationen inneburit förändringar, i så fall vilka?

Enkät riktad till dig som hjälper anhörig med betaltjänster

Hjälper du någon vän eller anhörig med betaltjänster får du gärna följa den här länken och svara på några frågor i vår enkät.

Klicka på knappen nedan för att skicka e-post till oss som arbetar med frågan på Länsstyrelsen.

Skicka e-post

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1 2 3 4
 
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Do not click this link

Skickat med Paloma