Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och inspirerar till att testa digitala lösningar. Brevet finns även i pappersform, som kan skickas i det antal ni önskar. Kontakta oss för att få brevet i pappersform eller om ni vill återkoppla något annat kring nyhetsbrevet, betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Länsstyrelsen i Örebro län

sep 2020

Länsstyrelsen i Örebro län
Stortorget 22, 701 86 Örebro
010-224 80 00
orebro@lansstyrelsen.se
www.lansstyrelsen.se/orebro

Nyhetsbrev betaltjänster sep 2020

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta nu när vi alla ska hålla oss hemma med anledning av covid-19. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. På sidorna kan du lära dig mer om hur du använder internet och om digitala tjänster. Det finns även information om hur du skyddar dig mot bedragare, det är bra att vara medveten om olika sätt som bedragarna försöker att luras på.

Inbjudan till digitala träffar om digitala betalningar och vad man ska tänka på för att inte bli bedragen

Torsdagen den 1 oktober kl.11-12 har vi en digital träff tillsammans med Dan Fröberg från Swedbank som berättar om hur du kan använda olika digitala banktjänster.

Tisdagen den 6 oktober kl. 11-12 har vi en digital träff tillsammans med Nils Gustavsson från Polisen som berättar mer om vad du ska tänka på för att inte bli lurad.

Anmälan: via kalendern på Länsstyrelsens webbplats eller betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se
Uppkopplingslänk och information om hur du ansluter dig får du via e-post dagen innan träffen.

Arrangörer är utöver föreläsare är Länsstyrelsen i Örebro län tillsammans med lokalföreningar för SeniorNet, PRO, SPF, SKPF och Hela Sverige ska Leva.

Bor du i Örebro kommun och behöver hjälp att handla?

För äldre personer, i ordinärt boende i Örebro kommun som har behov av stöd med matvaruinköp, har det under senaste året införts en möjlighet att få hjälp och stöd att handla mat digitalt.

Örebro kommuns medarbetare i hemvården kommer då hem till dig med en surfplatta för att hjälpa dig att börja fylla din digitala kundvagn med varor. Personalen hjälper dig från början till slut och när beställningen är skickad levereras maten hem till dörren några dagar senare, oavsett var i kommunen du bor.

Det här är ett nytt sätt att handla mat för dig som är äldre och har behov av hjälp och stöd med inköp. Genom att handla mat digitalt erbjuds våra äldre dels en ökad möjlighet att kunna få välja bland ett större matvaruutbud samt dels att även kunna göra vissa moment av matvaruhandlingen på egen hand då den fysiska förmågan saknas att själv kunna gå till matvarubutiken. Eftersom Folkhälsomyndigheten uppmanar personer över 70 år att begränsa sina sociala kontakter för att minska risken att bli smittad av coronaviruset, har kommunen beslutat att du som är 70 år och äldre vid behov kan få hjälp med inköp av mat och andra viktiga varor.

Är du boende i Örebro kommun och upplever att du har behov av stöd med inköp så kan du beställa insatsen genom att ringa Servicecenter, 019-21 10 00.

 

 
Bild på Annika Andersson

Intervju och reportage gjort av Wilma Ullerud, praktikant på Länsstyrelsen i Örebro

Vardagen blir smidigare med tekniska lösningar

Vi lever idag i ett samhälle som blir alltmer digitaliserat. Detta kan skapa problem och utanförskap i vissa målgrupper.

Pensionären, Annika Andersson 74 år, beskriver hur hon tycker det är att hänga med i samhällsutvecklingen. BankID är idag en av de vanligaste digitala vardagslösningarna, Annika förklarar hur smidigt hon tycker det är att kunna legitimera sig digitalt och kontrollera sitt saldo på bankkontot via telefonen. Det är tack vare Annikas familj som hon faktiskt tog tag i att skaffa BankID. Hon är inte så teknisk och tycker att det var enklare och mindre krångligt att förstå sig på saker förr i tiden. Men ju mer kunskap och förståelse hon får, desto bekvämare och smidigare blir de digitala vardagslösningarna.

Bedragare är något som hållt Annika ifrån att ta klivet och bli mer digitaliserad, vilket var anledningen till att hon inte skaffade BankID tidigare, men nu ser hon fler fördelar än nackdelar. Hon tillägger att det gäller att vara noggrann och hon fullt medveten om att man aldrig ska ge ut uppgifter gällande sitt BankID.

 

Brott mot äldre 

Polisen rapporterar att allt oftare ger sig bedragare på äldre. De försöker då på olika sätt lura på sig pengar och andra värdesaker.

En äldre man blev nyligen utsatt för detta, då han blev uppringd av en person som påstod sig arbeta på en budfirma. Strax därefter fick den äldre mannen besök av två män iklädda arbetskläder. Männen förklarade för honom att han var tvungen att scanna sitt bankkort samt uppge pinkod för att leveransen av budet skulle gå igenom. Mannen gjorde som han blev tillsagd och på så vis blev utsatt för bedrägeri.

Polisen uppmanar därför anhöriga att tala med sina äldre om detta, samt att en större medvetenhet om denna form av bedrägeri ökar.

 

Polisens tips och råd:

Var alltid extra uppmärksam och misstänksam om någon du inte känner kontaktar dig.
 
Begär legitimation och försök att kontrollera den.
 
Lämna aldrig ut kort eller koder till okända.

 

 
 
 

Lite underhållning på nätet

Museer du kan besöka från soffan

För dig som inte har möjlighet att besöka de olika museerna ute i världen finns det nu möjlighet att få en virituell visning. Det går att få tillgång till en rad olika museer som erbjuder underhållning, vetenskap, kultur och historia. Vilka museer som erbjuder detta samt hur man går tillväga hittar du exempelvis på Sveriges Museers webbplats.

Vi vill veta vad du tycker!

Varje år skriver Länsstyrelserna en rapport till regeringen där det framgår hur Grundläggande betaltjänster fungerar i respektive län. Därför vill vi ha DIN åsikt om hur det fungerar att betala räkningar, ta ut kontanter, hjälpa vänner eller anhöriga med betalningar. Hur fungerar de digitala betalningarna för dig? Vad ser du för nyttor och farhågor? Har Coronasituationen inneburit förändringar, i så fall vilka?

För att rapporten ska spegla just vårt län brukar vi vara ute på olika platser för att träffa och prata med människor. I dessa tider av pandemi är det inte möjligt att göra det arbetet, utan vi får försöka hitta alternativ som passar för den situation vi är i just nu.Därför är vi mycket glada och tacksamma för all återkoppling kring hur er situation ser ut. Hjälper du någon vän eller anhörig får du gärna fylla i vår enkät som du hittar här eller skicka oss en e-post

Klicka på knappen nedan för att skicka e-post till oss som arbetar med frågan på Länsstyrelsen.

Skicka e-post

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1 2 3 4
 
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Do not click this link

Skickat med Paloma