Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och inspirerar till att testa digitala lösningar. Brevet finns även i pappersform, som kan skickas i det antal ni önskar. Kontakta oss för att få brevet i pappersform eller om ni vill återkoppla något annat kring nyhetsbrevet, betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Länsstyrelsen i Örebro län

okt 2020

Länsstyrelsen i Örebro län
Stortorget 22, 701 86 Örebro
010-224 80 00
orebro@lansstyrelsen.se
www.lansstyrelsen.se/orebro

Nyhetsbrev betaltjänster oktober 2020

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta nu när vi alla ska hålla oss hemma med anledning av covid-19. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. På sidorna kan du lära dig mer om hur du använder internet och om digitala tjänster. Det finns även information om hur du skyddar dig mot bedragare, det är bra att vara medveten om olika sätt som bedragarna försöker att luras på. Sist men inte minst finns det lite tips på digital underhållning.

Känner du dig ensam och vill prata med någon?

Äldrelinjen, är en telefonlinje för dig som känner dig ensam och vill tala med någon. Hit kan du ringa anonymt och prata med en volontär som ser fram emot en stunds samtal. Äldrelinjen har öppet vardagar 8–19 och ​​​​​​helger 10–16, telefonnummer 020-22 22 33.

Kontantuttagen minskade med 18% första halvåret

Totalt tog svenskarna ut 34 miljarder ur Bankomats maskiner under första halvåret 2020 och i genomsnitt 546 kr per person i månaden. I Örebro län tog vi endast ut 483 kr per person i genomsnitt under samma period. Insättningarna i länet är även dom lägre än genomsnittet, vi satte in 118 kr per person och månad medan det nationellt var insättningar på 136 kronor per månad. Till viss del tros pandemin vara en av orsakerna till minskningen, då färre varit ute och fler inköp har gjorts digitalt. Läs mer om detta i pressmeddelande på Bankomats webbsida.

Handla på nätet

I och med Covid-19 finns det begränsade möjligheter att vistas i varuhus och köpcenter. Många har testat att handla på internet och det finns många fördelar, bland annat blir det lätt att jämföra priser och att hitta olika leverantörer eller produkter. Samtidigt som det finns en massa fördelar finns det saker att tänka på. Här kommer några tips från webbsidan "Hallå konsument" om vad man bör tänka på när man handlar på "nätet". Vill du veta mer kan dä läsa vidare på deras webbplats.

- Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden och ”mirakelprodukter”.
- Kolla upp företaget du ska handla hos.
- Läs alltid köpvillkoren eller avtalsvillkoren innan du köper något från företaget.
- Prova att få tag på företagets kundtjänst.
- Kolla upp totalpris, leveransvillkor och betalningsvillkor.
- Kontrollera om du har ångerrätt om du handlar utanför EU.

 

Säkrare kundtjänster

Flera kundtjänster, bland annat hos mobiloperatörer, kräver idag att man kan identifiera sig för att få tillgång till den information eller hjälp som efterfrågas. Det beror enligt Post- och telestyrelsen (PTS) på att det allt oftare förekommer falska förfrågningar och att operatörernas kontroller varit bristfälliga. Därför har nu PTS förelagt några operatörer att införa ytterligare tekniska skyddsåtgärder för samtal till kundtjänst. Man måste, exempelvis, kunna identifiera sig med en e-legitimation för att säga upp ett abonnemang.

PTS kommenterar på sin webbsida:
- Om en obehörig får tillgång till information om kundens abonnemang eller kan göra ändringar i abonnemanget kan det leda till ekonomisk skada, allvarlig personlig kränkning eller till och med fara för liv och hälsa, säger Frida Ekengren på PTS avdelning för säker kommunikation.

 

Falska fakturor

Det förekommer att man som privatperson får falska fakturor. Har du inte handlat eller beställt något men ändå får en faktura, ska du genast polisanmäla och bestrida fakturan. Information om hur du ska gå till väga finns bland annat på Polisens- och Kronofogdens webbplats men även Svensk handel har information och de har även tagit fram en video där de tydligt beskriver hur en bestridan genomförs. Polisen har tagit fram en tydlig manual hur du ska göra.

Polisens tips och råd till dig som fått en falsk faktura

Berätta för polisen hur du blivit kontaktad, till exempel via e-post eller brev.

Lämna utförlig information om samtalet från försäljaren.

Se till att spara originalfakturan (polisen kan behöva dokumentation).

 

 

Lite underhållning på nätet

Tidningar på biblioteket
Du kan läsa de flesta tidningar digitalt och vill du inte själv prenumerera finns ett antal att "låna hem" på bibliotekens webbsidor. Kontakta ditt bibliotek och ta reda på hur det kan gå till. Oftast behöver du ett lånekort om du inte redan har ett.
 

Skicka ett digitalt kort med "snigelpost"
Ofta finns mobiltelefonerna fulla med fotografier som allt för sällan framkallas. Men vill du göra någon glad kan du exempelvis genom Postnords tjänst "riktiga vykort" enkelt skicka en eller fler av dina digitala bilder som ett vykort. Passa på att göra någon glad och låt någon annan ta del av dina finaste digitala bilder!

Vi vill veta vad du tycker!

Varje år skriver Länsstyrelserna en rapport till regeringen där det framgår hur Grundläggande betaltjänster fungerar i respektive län. Därför vill vi ha DIN åsikt om hur det fungerar att betala räkningar, ta ut kontanter, hjälpa vänner eller anhöriga med betalningar. Hur fungerar de digitala betalningarna för dig? Vad ser du för nyttor och farhågor? Har Coronasituationen inneburit förändringar, i så fall vilka?

För att rapporten ska spegla just vårt län brukar vi vara ute på olika platser för att träffa och prata med människor. I dessa tider av pandemi är det inte möjligt att göra det arbetet, utan vi får försöka hitta alternativ som passar för den situation vi är i just nu.Därför är vi mycket glada och tacksamma för all återkoppling kring hur er situation ser ut.

Klicka på knappen nedan för att skicka e-post till oss som arbetar med frågan på Länsstyrelsen i Örebro län.

Skicka e-post

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1 2 3 4
 
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Do not click this link

Skickat med Paloma