Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och inspirerar till att testa digitala lösningar. I detta brev skickar även landshövdingen med en julhälsning. Brevet finns även i pappersform, som kan skickas i det antal ni önskar. Kontakta oss för att få brevet i pappersform eller om ni vill återkoppla något annat kring nyhetsbrevet, betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Länsstyrelsen i Örebro län

Dec 2020

Länsstyrelsen i Örebro län
Stortorget 22, 701 86 Örebro
010-224 80 00
orebro@lansstyrelsen.se
www.lansstyrelsen.se/orebro

Nyhetsbrev betaltjänster December 2020

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta nu när vi alla ska hålla oss hemma med anledning av covid-19. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. På sidorna kan du lära dig mer om hur du använder internet och om digitala tjänster. Det finns även information om hur du skyddar dig mot bedragare, det är bra att vara medveten om olika sätt som bedragarna försöker att luras på.

Bästa läsare,

2020 blir ett år vi aldrig glömmer! Inte kunde vi ana när året var nytt att ett elakt litet virus fullständigt skulle förändra vår tillvaro.

Vi kan inte röra oss lika fritt i samhället, många aktiviteter har ställts in och svårast av allt är nog att vi inte får träffa alla de människor vi tycker mycket om. Till och med julen kommer i år att bli annorlunda.

Vi är många som i denna underliga tid har tvingats lära nytt för att kunna delta i digitala möten eller göra beställningar av varor via internet. Själv har jag uppskattat att varje helg ha digital fikastund med barn och barnbarn. Då är vi 17 personer som ser och samtalar med varandra nästan som om vi satt vid samma bord.

Nu går vi ändå mot ljusare tider och ett vaccin är i sikte. Jag vill härmed önska alla en riktigt God Jul och ett gott smittfritt 2021.

Maria Larsson, Landshövding i Örebro län

Häng med på en digital utbildning 14-16 december kl. 13-14

I förra nyhetsbrevet berättade vi om en kostnadsfri digital utbildning där det fanns möjlighet att lära sig mer om digitala betalningar, Swish och QR-koder. Det var en väldigt uppskattad utbildning som vi tror att fler kan vara intresserade av att gå. Den går igenom olika steg där du på ett enkelt sätt får veta allt från hur du installerar en app till hur du betalar din räkning med hjälp av en QR-kod. Därför arrangeras den ytterligare en gång. Är du intresserad av utbildningen kan du läsa mer och anmäla dig genom Länsstyrelsens kalender.

 
 

Operatörer ska säkerställa att det är korrekt person som ringer

PTS, Post- och telestyrelsen, har konstaterat att kontroll av att korrekt person ringer in till operatörens kundtjänst varit bristfällig. De menar att det måste tillföras ytterligare tekniska skyddsåtgärder vid telefonsamtal till kundtjänst.

Att legitemera sig med BankID kan vara ett exempel på hur legitimation över telefonen kan ske. Det är viktigt att personen som ringer till operatören kan legitemera sig. Även om detta blir ett extra steg för kunden sker autentiseringen för kundens egna säkerhet. Detta är viktigt då det kan ske komplikationer om en obehörig får tillgång till information om kundens abonnemang. Det är då möjligt att ändra i abonnemanget, vilket kan leda till ekonomisk skada, allvarlig personlig kränkning eller till och med fara för liv och hälsa för den enskilde.

PTS har i uppgift att säkerställa att operatörerna följer dessa regler om driftsäkerhet och konfidentiell kommunikation. Operatörerna ska ha infört dessa skyddsåtgärder senast den 31 mars 2021, och PTS kommer att säkerställa och utföra tillsyn att detta upprätthålls.

Hur säkert är ditt uppkopplade liv?

I oktober i år genomfördes den nationella kampanjen "Tänk säkert" av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och Polisen. Målet med kampanjen är att höja medvetenheten och kompetensen hos allmänheten och företag på internet. Det kan handla om att dela med sig av personliga uppgifter, hantering av lösenord, kontouppgifter samt länkar i mejl. Här har alla en roll att spela, både företagen som den enskilde individen.

Då digitalisering påverkar oss alla är det nödvändigt att lägsta nivå höjs för vad som gäller informations- och cybersäkerhet. För att kunna höja säkerheten på internet gäller det att öka medvetenheten och kunskapen. Detta då de är viktiga pusselbitar för att motverka internetrelaterade bedrägerier.

 

Bli inte lurad av din e-post!

Idag sker ett mycket stort antal av bedrägerivarianter på internet. Detta kan se via okända länkar skickade till din e-post eller mystiska hemsidor som öppnar sig i din dator. Bedragare gör allt de kan för att få dig att öppna eller klicka in dig på länkarna för att på så sätt få tag på information om dig. Om du är rätt påläst minskar risken att du blir utsatt för detta markant.

Viktigt! Se upp för detta i din e-post:

Skicka aldrig kontonummer och kreditkortsinformation via e-post, eller efter att du blivit uppmanad till det i mejl.
Kontrollera att e-postadressen du svarar till verkligen går till den du tror.
Klicka aldrig på länkar utan att innan hålla muspekaren över den, så att du ser vart adressen länken verkligen går till. Verkar länkbeskrivningen och länken inte stämma överens, KLICKA INTE!
Öppna inte bilagor som du inte väntar dig att få, hur angeläget det än kan verka.


Fråga alltid någon annan om råd om något verkar misstänkt.

Digitalhjälpen birar till att minska äldres isolering

Post- och telestyelsen (PTS) lanserar Digitalhjälpen, som ska hjälpa äldre att förstå och använda digitala tjänster och verktyg. På den digitala hjälpen får man tillgång till information, steg för steg guider, instruktionsfilmer samt tips om tjänster.

Detta har varit en av PTS insatser för att underlätta för de äldre under den rådande pandemin. I och med den ökade isoleringen och minskandet av mänsklig interaktion så har den digitala världen blivit ett allt större verktyg för att socialisera sig. För att man ska ha tillgång till alla dessa digitala verktyg är det viktigt att man förstår hur de fungerar. För att minska digitala svårigheter för äldre är Digitalhjälpen ett bra verktyg att använda för att skapa sig en större förståelse och på så vis kunna nyttja de digitala tjänsterna. Digitala hjälpen hittar du på PTS webbplats.

Vi vill veta vad du tycker!

Varje år skriver Länsstyrelserna en rapport till regeringen där det framgår hur Grundläggande betaltjänster fungerar i respektive län. Därför vill vi ha DIN åsikt om hur det fungerar att betala räkningar, ta ut kontanter, hjälpa vänner eller anhöriga med betalningar. Hur fungerar de digitala betalningarna för dig? Vad ser du för nyttor och farhågor? Har Coronasituationen inneburit förändringar, i så fall vilka?

Klicka på knappen nedan för att skicka e-post till oss som arbetar med frågan på Länsstyrelsen.

Skicka e-post

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1 2 3 4
 
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Do not click this link

Skickat med Paloma