Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och inspirerar till att testa digitala lösningar. Brevet finns även i pappersform, som kan skickas i det antal ni önskar. Kontakta oss för att få brevet i pappersform eller om ni vill återkoppla något annat kring nyhetsbrevet, betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Länsstyrelsen i Örebro län

Jan 2021

Länsstyrelsen i Örebro län
Stortorget 22, 701 86 Örebro
010-224 80 00
orebro@lansstyrelsen.se
www.lansstyrelsen.se/orebro

Nyhetsbrev betaltjänster januari 2021

Nu börjar ett nytt år och vi håller tummarna för att få möjligheter att genomföra informationsträffar och utbildningar ansikte mot ansikte. Nyhetsbreven fortsätter även i år och här vill vi informera och uppdatera dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta för dig. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. Här kan du lära dig mer om hur du använder internet och om digitala tjänster. Det finns även information om hur du skyddar dig mot bedragare, det är viktigt att vara medveten om olika sätt som bedragarna försöker att luras på.

 

Digitala träffar om digitala betalningar

Eftersom intresset var stort och utbildningen uppskattad kör vi repris på höstens digitala träffar om betalningar. Utbildningen omfattar tre utbildningstillfällen via Teams (du kan delta på en eller flera). Du kommer då få en anslutningslänk på din mail så att du direkt kommer till utbildningen.

10:e februari (E-handel och Mobilt BankID)

11:e februari (Betala med Swish)

12:e februari (QR-koder)

Du kan läsa mer om detta på Länsstyrelsens webbplats och anmäl dig genom länsstyrelsens kalendereller skicka ett mail till betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se senast den 9:e februari.

 

SeniorNets IT-träff för medlemmar

SeniorNets grundidé är "Seniorer hjälper seniorer att använda IT", men på grund av den pågående pandemin har det satt stopp för många av deras utåtriktade aktiviteter. Mycket information går att läsa på deras hemsida orebro.seniornet.se. För de som vill och är medlemmar erbjuder även SeniorNet molnbaserade IT-träffar över Zoom alla tisdagar kl 14-16. Länken för att delta i dessa IT-träffar finns att hitta på deras hemsida eller här nedan. Vid problem med programmet Zoom kan man kontakta teknik@telia.com för support.

Länk för de digitala IT-träffar: https://us02web.zoom.us/j/97450858130

Kontantlagen träder i kraft 1 januari 2021

Enligt lagen ska nu sex stora banker se till att nästan alla privatpersoner har rimligt avstånd till möjligheten att ta ut kontanter och företag att sätta in dagskassa. Det kan bankerna lösa genom exempelvis uttagsautomat eller livsmedelsbutik. Under våren inleder PTS (Post och Telestyrelsen) sin tillsyn för att se hur lagen efterlevs.

Vad gäller för den som behöver göra bankärenden för annans räkning?

Idag är det möjligt för en anhörig att företräda en person som har fyllt 18 år och därefter inte längre kan ta hand om sina ekonomiska angelägenheter. Den anhöriga får då utföra vanliga åtgärder som har anknytning till den dagliga livsföringen, exempelvis betala hyra, räkningar, lämna inkomstdeklaration samt ansöka om sociala tjänster och bidrag. Det är viktigt att det verkligen framkommer att beslutsförmåga saknas och att det inte råder några tveksamheter hos den anhöriga för att detta ska vara möjligt. Att den enskilde endast behöver hjälp är inte tillräckligt. Den anhöriga får dock inte utföra åtgärder som faller utanför den dagliga livsföringen, som exmepelvis köpa en bil eller en fastighet. Den anhörige får inte heller sälja aktier, fonder, uppta lån eller pantsätta egendom. För sådana ärenden krävs en god man.

Behörighet att företräda en anhörig gäller i följande tur och ordning: make/maka, sambo, barn, barnbarn, föräldrar, syskon och syskonbarn. Den som företräder den enskilde måste vara över 18 år. Det är även viktigt att banken har möjlighet att kontrollera behörigheten hos den anhöriga. På Svenska bankföreninges webbsida finns en informationsfilm som tydliggör vad som gäller.

 

För säkerhetsskull, 112-Appen

Genom 112-appen vill SOS Alarm öka tryggheten och snabbt och effektivt sprida viktig information till allmänheten. Några funktioner som går att nyttja i 112-appen är följande:

- Få information om olyckor som sker i din närhet
- Ta emot VMA (Viktigt meddelande till allmänheten)
- Få mer kunskap om säkerhet genom kristips
- Lära dig alla viktiga telefonnummer, ex till Polisen och Vårdguiden
- Automatiskt skicka position till SOS Alarm, vilket gör det lättare för hjälp att snabbt komma fram till rätt plats

Appen är gratis och kan laddas ner för Iphone och Android i App Store och på Google Play.

 

Bedrägerier i Folkhälsomyndighetens namn

Folkhälsomyndigheten går ut och varnar för bedragare som använder deras namn. Flera äldre har blivit uppringda och ombedda att logga in på 1177 med bankID, för att boka tid för vaccination mot Covid-19. Myndigheten tydliggör att de ALDRIG uppmanar om att logga in med bankID, bokningar mm. Bedrägerier som detta polisanmäls. Läs mer om detta på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Viktiga säkerhetstips

1. Läs alltid noga de texter som visas i bank-id-appen: Var loggar du in? Vad skriver du under?

2. Ge aldrig bort koder från bankdosan till en person som ringer upp eller kontaktar dig över Facebook. Det kan vara en bedragare som försöker beställa ett bank-id i ditt namn.

3. Använd aldrig bank-id på uppmaning av någon annan. En bedragare kan använda det för att beställa ett bank-id i ditt namn eller stjäla pengar.

Om du misstänker att du är utsatt för bedrägeri bör du spärra alla dina bank-id, kontakta din bank och göra en polisanmälan.

Oroar du dig för bedrägerier méd bankID? Internetstiftelsen har flera tips och råd på sin webbplats, där du kan få mer information och kunskap.

Vi vill veta vad du tycker!

Klicka på knappen nedan för att skicka e-post till oss som arbetar med frågan på Länsstyrelsen.

Skicka e-post

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1 2 3 4
 
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Do not click this link

Skickat med Paloma