Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och inspirerar till att testa digitala lösningar. Brevet finns även i pappersform, som kan skickas i det antal ni önskar. Kontakta oss för att få brevet i pappersform eller om ni vill återkoppla något annat kring nyhetsbrevet, betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Länsstyrelsen i Örebro län

Maj 2021

Länsstyrelsen i Örebro län
Stortorget 22, 701 86 Örebro
010-224 80 00
orebro@lansstyrelsen.se
www.lansstyrelsen.se/orebro

Körsbärsblommor

Nyhetsbrev betaltjänster maj 2021

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta nu när vi alla ska hålla oss hemma med anledning av covid-19. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. På sidorna kan du lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster. Denna gång berättar vi bland annat om Freja eID, SMS-bedrägerier och "Teknikjakten", ett roligt sätt att lära sig digitala tjänster. Dessutom tipsar vi om en information för dig som hjälper andra med bankärenden och vad man ska tänka på samt säsongens sista föreläsning om digitala betaltjänster.

Hjälper du någon med betalningar?

För att hjälpa någon annan med bankärenden gäller det att veta vad som gäller. Det finns mycket att tänka på och en del saker som kan förenkla för dig som vill hjälpa till.
Den 26 maj kl.17-18 hålls ett digitalt möte tillsammans med Bankföreningen och Swedbank om anhörigbehörighet, framtidsfullmakt och medanvändaravtal.

Läs mer och anmäl dig här.

Digitala träffar om digitala betalningar

I juni får du en ny chans att vara med på utbildningen om digitala betalningar. Utbildningen omfattar tre utbildningstillfällen via Teams (du kan delta på en eller flera). Du kommer då få en anslutningslänk på din mail så att du kommer direkt till utbildningen.

7:e juni (E-handel och Mobilt BankID)

8:e juni (Betala med Swish)

9:e juni (QR-koder)

Du kan läsa mer om detta på Länsstyrelsens webbplats och anmäla dig genom länsstyrelsens kalender eller skicka ett mail till betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se senast den 5 juni.

 

Freja eID

Ett alternativ för digital identitetshandling är Freja eID. Det är en digital legitimation som finns i fler olika tillitsnivåer. Du kan exempelvis använda den för att identifiera dig för andra personer och göra elektroniska underskrifter. Med en högre tillitsnivå Freja eID + kan du även logga in på olika myndighetssidor som Pensionsmyndigheten, 1177.se och vissa banker. En betydande skillnad mellan BankID och Freja eID+ är att du inte behöver ha något bankkonto för att få en e-legitimation. Genom att registrera en giltig fysisk legitimation (ex. pass eller körkort) kan du skaffa en digital legitimation utan att ha ett bankkonto.

Freja eID+ är godkänt av DIGG - Myndigheten för digital förvaltning och är kvalitetsmärkt med ”Svensk e-legitimation”. Freja eID ägs av det svenska IT-företaget Freja eID Group AB som varit verksamt inom IT-säkerhet sedan 2002.

 

SMS bedrägerier

Har du fått ett SMS som du inte förväntat dig? Du är inte ensam, under en period på tre månader har bedragare lurat av personer i Västsverige närmare sju miljoner kronor genom SMS-bedrägerier. Det börjar med ett vanligt sms. Ofta ser det ut som att meddelandet kommer från en trovärdig avsändare, till exempel bankens spärrservice eller ett inkassobolag. Den som får ett sms ombeds att klicka på en länk eller ringa upp ett nummer. Det sker ofta genom att stressa läsaren att det rör sig om inkasso eller varning för bedrägerier. Därefter vill man försöka få mottagaren att logga in på sitt BankID, för att bedragarna sedan ska komma åt olika tjänster i ditt namn.

Polisens råd för att undvika att bli lurad:
- Använd sunt förnuft. Inget ärende är så brådskande att du måste följa den länk som skickats till dig. Leta i lugn och ro själv upp telefonnumret till avsändaren och ring dem och kontrollera att utskicket stämmer.
- Logga aldrig in på ditt BankID eller signera köp på begäran som kommer via sms.
- Det framgår alltid i BankID vad du skriver under på. Titta alltid noga på den finstilta texten.
- Har du fått ett bedrägligt sms -- ta en skärmdump! Den kan behövas vid en anmälan.

Läs mer om detta på Polisens webbsida.

Bedrägerier i samband med vaccinationer

Polisen varnar extra för de bedrägerier som just nu är omfattande och gäller bland annat vaccinationer. Polisen har tagit fram ett informationsbrev som det är viktigt att vi hjälps åt att sprida och informera om.

 

Teknikjakten - ett roligt sätt att träna digitala kunskaper

Flera bibliotek i länet har tagit fram en egen "Teknikjakt", det är ett underhållande sätt att lära sig digitala hjälpmedel. Teknikjakten är inspirerad av "escape rooms" och skapades som en del av projektet "Mer för fler" som Umeå kommuns bibliotek deltog i 2018. Tanken med Teknikjakten är att skapa en rolig och klurig lärupplevelse. Eftersom Teknikjakten är spännande och går framåt stegvis blir fokus problemlösning snarare än känslan av att gå en kurs i att lära sig digitala hjälpmedel.
Här hittar du Lindesbergs biblioteks teknikjakt och Örebro biblioteks teknikjakt.

 

Vi vill veta vad du tycker!

Klicka på knappen nedan för att skicka e-post till oss som arbetar med frågan på Länsstyrelsen.

Skicka e-post

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1 2 3 4
 
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Do not click this link

Skickat med Paloma