Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och inspirerar till att testa digitala lösningar. Brevet finns även att få i pappersform, som kan skickas i det antal ni önskar. Kontakta oss för att få brevet i pappersform eller om ni vill återkoppla något annat kring nyhetsbrevet, betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Länsstyrelsen i Örebro län

September 2021

Länsstyrelsen i Örebro län
Stortorget 22, 701 86 Örebro
010-224 80 00
orebro@lansstyrelsen.se
www.lansstyrelsen.se/orebro

Röd stuga som speglar sig i en sjö

Nyhetsbrev betaltjänster september 2021

Hoppas ni haft en skön sommar men nu är det dags att komma in i vardagsrutinerna igen! I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. På sidorna kan du lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster. Denna gång berättar vi bland annat om den omfattande IT-attacken som bland annat drabbade Coop och om ett spännande forskningsprojekt med smarta glasögon. Dessutom tipsar vi om två digital föreläsningar, en med Svenska bankföreningen och Swedbank kring gode män och förvaltare och den andra är en repris på de tidigare digitala utbildningar om betalningar via smarta mobiltelefoner. Detta är vårt 7:e nyhetsbrev i år och det första efter sommaren.

Digital föreläsning/information till god man och förvaltare

För att hjälpa någon annan med bankärenden gäller det att veta vad som gäller. Det finns mycket att tänka på och en del saker som kan förenkla för dig som vill hjälpa till. Richard från Svenska bankföreningen tillsammans med Maria och Dan från Swedbank, ger oss lite olika tips och råd kring vad som gäller. Kostnadsfri digital informaton den 15 september kl. 17-18. Anmäl dig i kalendern på Länsstyrelsens webbplats.

Digitala utbildningsdagar via Teams (repris på vårens träffar)
Den 12 och 13 oktober kommer vi att köra en repris på de populära utbildningar som tidigare hållits tillsammans med företaget Lexicon och Länsstyrelsen i Södermanland. Då kan du lära dig mer om digitala betalningar via mobiltelefon, Swish, BankID, QR-koder med mera. Läs mer och anmäl dig via kalendern på Länsstyrelsens webbplats.

Kassasystem drabbades av en internationell IT-attack

Den 5 juli läste vi om en omfattande IT-attack där kassasystemen i flera bolag världen över blev drabbade. I Sverige blev Coop värst drabbade och många butiker fick hålla helt stängt under några dagar. Angreppet riktades mot leverantörer av kassasystem och var en utpressnings-attack, en så kallad "ransomware-attack", där någon låser IT-system och kräver en lösensumma för att låsa upp. Enligt FRA, försvarets radioanstalt, kommer det bli allt vanligare med liknande attacker.
FRA är en civilmyndighet under Försvarsdepartementet, som arbetar med signalspaning och är en del av Sveriges underrättelsetjänst. Här kan du läsa mer om FRA.

Smarta glasögon hjälper läkare avgöra lämplighet att köra bil

Örebro universitet har ett utvecklingsprojekt kallat Dash (Driving Assessment in Healthcare) där läkare genom artificiell intelligens (AI) och teknik för ögonspårning ska ges ett bättre underlag för beslut om personerns lämplighet att ha körkort. Det är inte alltid förmågan att köra bil kan avgöras av läkare vid undersökning och att då få data på hur personen verkligen kör kan ge ett bättre beslutsunderlag. Detta är ett pilotprojekt som avslutas under våren 2022. Läs mer om på Örebro Universitets webbsida.

"Hej jag ringer från din telefonoperatör..."

Polisens bedrägeriavdelning varnar för de samtal som sägs komma från telefonoperatörer. De kan låta så här: "Ja, hej, jag ringer från din teleoperatör och jag ser här att du betalar för mycket varje månad, vill du utnyttja din seniorrabatt?" Telefonbedrägerier riktas ofta mot äldre och bedragarna kan uppge sig ringa från företag och locka med senior- eller pensionärsrabatter. Det ger dem en anledning att be om koder från bankdosan eller inloggning på BankID. På det här sättet kan de komma åt stora summor pengar, ibland livsbesparingar.

Lita inte på företaget eller personen bara för att de har personliga uppgifter om dig, det finns väldigt mycket information om oss alla att hämta på "nätet". Ingen kommer att be dig om BankID, koder eller lösenord via telefon. Misstänker du något, lägg på luren och ta kontakt själv via ett telefonnummer du själv tagit fram. Var kritisk lita inte på någon bara för att de är trevliga och låter trovärdiga, bedragarna är väldigt skickliga på det de gör. Läs mer på Polisens webbsida.

 

Ny är det dags att skriva årets rapport till regeringen!
Därför vill vi veta hur det fungerar för dig och om du har några medskick gällande betalningar och kontanter. Klicka på knappen nedan för att skicka e-post till oss som arbetar med frågan på Länsstyrelsen. Du får också gärna svara på vår enkät om grundläggande betaltjänster för att hjälpa oss lyfta hur det fungerar med betaltjänster för dig.

Skicka e-post

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1 2 3 4
 
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Do not click this link

Skickat med Paloma