Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och nyheter inom området.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Länsstyrelsen i Örebro län

December 2021

Länsstyrelsen i Örebro län
Stortorget 22, 701 86 Örebro
010-224 80 00
orebro@lansstyrelsen.se
www.lansstyrelsen.se/orebro

Åsa Lindin och Josefine Eklund poserar på var sin sida om julgran på julmarknad

Nyhetsbrev betaltjänster december 2021

Julen står för dörren och snart går vi mot ljusare tider igen. I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster. Denna gång berättar vi bland annat om årets bevakningsrapport, bedrägerier och molntjänster. Detta är vårt sista och 10:e nyhetsbrev i år och vi vill passa på att tacka alla som bidragit med information och kunskap till årets bevakningsrapport! Vi vill såklart även önska er alla en riktigt skön och lugn jul!

Klarna, ett allt vanligare sätt att betala

Klarna är en stor aktör på betaltjänstmarknaden och finns ofta med som betalningsalternativ vid internethandel. Klarna startades av tre killar i Stockholm år 2005 och är idag en ledande global betalningsleverantör som i dagsläget har 90 miljoner aktiva konsumenter och 250 000 anslutna butiker i 17 länder. Genom Klarna kan man betala på olika sätt exempelvis "få först betala sedan" men också på faktura. Det krävs BankID för att använda Klarnas tjänster.

Har du använt betaltjänsten Klarna någon gång?

Ja, det är en bra tjänst
Ja och jag har tankar om tjänsten som jag skickar till er via e-post
Nej, aldrig

Vad är "molnet"?

Internetstiftelsen släppte nyligen sin årliga rapport "Svenskarna och internet", där ett kapitel handlar om en ökad risk för äldre att hamna i digitalt utanförskap och att det finns ord och begrepp som inte alltid är så lätta att förstå, exempelvis begrepp som "molnet".

Den här gången ska vi kort försöka förklara vad begreppet molntjänster, det så kallade "molnet" innebär. När vi använder olika tjänster som e-post, webbtjänster eller Facebook gör vi det genom Internet och en annan dator (server). Den datorn lagrar och delar med sig information till din dator och många andras, det är en gemensam lagringsplats som man skulle kunna jämföra med en grossist. Ofta står dessa servrar tillsammans i stora serverhallar. Så kort sagt, "molnet" är egentligen en annan dator som hjälper till att lagra och serva andra uppkopplade apparater med information.

Det finns exempel på väldigt stora serverhallar som används av bland annat Facebook och Amazon. I Luleå finns tre serverhallar som används av Facebook och en av dom är lika stor som 17 hockeyarenor, dessa tre serverhallar beräknas förbruka lika mycket el som hela Västerås kommun. Den omfattande elförbrukningen har bland annat lyfts av Riksrevisionen
 

Årets bevakningsrapport presenterad

Den 2:a december presenterades årets bevakningsrapport (Grundläggande betaltjänster) för representanter från regeringskansliet. Även i år fick det genomföras digitalt och med representanter från Länsstyrelsen i Dalarna (som samordnar arbetet) och ytterligare tre länsstyrelser (Norrbotten, Östergötland och Örebro) som presenterade delar av de regionala rapporterna. I Örebro läns rapport lyfte vi framför allt hur det digitala utanförskapet påverkar människor och att det blir en allt djupare klyfta. De flesta klarar av att använda digitala betaltjänster och tycker att det fungerar bra, men för personer i digitalt utanförskap blir det allt svårare att göra vardagliga ting som att betala sina räkningar eller att handla sin mat. Det har framför allt blivit mer uppenbart i dessa pandemitider, när man avråtts från att handla i butik och internethandel har rekommenderats.

Bild på framsidan av årets bevakningsrapport för Grundläggande betaltjänster

Vi ser också hur avgörande det är att ha BankID numera, det krävs till de allra flesta tjänster i samhället. Statens servicecenter är en samverkan mellan Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen och Skatteverket. Behöver du ta kontakt med någon av dessa myndigheter kan du kontakta Statens servicecenter, de kan även hjälpa dig med BankID om det behövs för att komma i kontakt med någon av myndigheterna. I Örebro län finns servicekontor i Örebro, Lindesberg och Karlskoga.

Länsstyrelsens medarbetare står vid ett marknadsbord beredd att prat om grundläggande betaltjänster med dom som går förbi

Vintermarknad

Den 4:e december deltog Länsstyrelsen på vintermarknaden i Wadköping för att träffa några av de 12 000 besökarna och prata om betaltjänster.

En julgran med kulor i guld och rött

Vi passade också på att fråga om man hjälpt någon med digitala betaltjänster under året som gått och på alla de guldkulor ni ser i granen till höger ser vi att väldigt många faktiskt kunnat hjälpa någon i sin närhet. Att vara ute och träffa människor för att fråga hur det fungerar i vardagen och verkligheten är viktigt för att vi ska kunna skriva den årliga regionala rapporten. Har ni aktiviteter som ni ser att vi borde besöka? Kontakta oss gärna på betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se

Rekordmånga telefon-/SMS bedrägerier

Det finns väldigt många kreativa bedragare som vill få oss att logga in med vårt bankID eller att lämna ut känsliga uppgifter. Det förekommer hela tiden och de blir både mer kreativa och fräcka, allt för att lura dig och mig. Ett bedrägeri som vi nyligen hörde talas om var att en person ringde "från en budfirma" och skulle bara meddela att diskmaskinen var på väg och att man var på plats inom 10 minuter. Men INGEN tvättmaskin var beställd, vilket de meddelade chauffören. Kunden blev då uppringd av "säkerhetsansvarige" på firman som menade att det var viktigt att personen loggade in med sitt BankID för att annulera den felaktiga beställningen för att slippa faktura.
Polisen går ut och varnar extra för bedragare som denna på sin webbplats.

Konsumentverket varnar för bedragare som utger sig för att komma från konsumentverkets "annulationsavdelning" och ber dig identifiera dig med ditt BankID.

Ett annat bedrägeri som också är högaktuellt är SMS-bedrägerier. Genom att skicka ut meddelanden om paketleveranser som lurar människor att klicka på en länk och därmed sprida ett virus till alla sina kontakter och dessutom tar bedragaren sig in i din telefon och tar den information som den vill ha. Man ska aldrig klicka på länkar som man inte vet var de kommer ifrån. Om du väntar på ett paket bör du gå tillbaka till beställningsbekräftelsen och spåra paketet därifrån.

Var försiktig och var kritisk och anmäl till bank och polis om du utsatts för bedrägeri!

Årets rapport är presenterad!
Stort tack till alla er som bidragit till arbetet, Örebro läns rapport presenterades för regeringskansliet den 2 december. Vill du bidra till kommande års rapport är du välkommen att höra av dig dem dina erfarenheter till oss.

Skicka e-post

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1 2 3 4
 
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Do not click this link

Skickat med Paloma