Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och nyheter inom området.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev betaltjänster

januari 2022

Länsstyrelsen i Örebro län
Ett stort träd i fokus i ett snöigt vinterlandskap vid Kvismaren

Öva med Dagny och använd kontanter ibland

Nytt år och på väg mot ljusare tider igen. I årets första nyhetsbrev kan du läsa om att personer som handlar med kontanter ofta spenderar mindre pengar, vad som skiljer e-legitimation från en vanlig legitimation och om Dagny en ny övningsapplikation. Du får även ett urval av nyheter från månaden som gått.

Spendera mindre genom att betala med kontanter

Kanske är det svårt att tänka sig att det ska spela någon roll för hur stora dina utgifter blir beroende på hur du väljer att betala. Men forskning visar att det har betydelse. Personer som betalar med kort är villiga att betala dubbelt så mycket för en vara jämfört med de som betalar med kontanter. Det berättar beteendespecialist Rosanna Rippel i tidningen Resumé.

Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att arbeta för att det ska finnas möjlighet att ta ut kontanter inom rimliga avstånd och vi brukar även rekommendera att ha lite kontanter hemma och använda som alternativ till andra betaltjänster.

 

Vad skiljer e-legitimation från vanlig legitimation?

Internetstiftelsen årliga rapport Svenskarna och internet tar upp att det finns en risk för äldre att hamna i digitalt utanförskap. Till exempel finns ord och begrepp som inte alltid är så lätta att förstå. Ett av dessa begrepp är e-legitimation. Så vad skiljer egentligen en e-legitimation från en vanlig fysisk legitimation?

Svaret är nästan ingenting. En e-legitimation är precis som en vanlig legitimation, ett sätt att visa att du är du. E-legitimationen behöver du för att för att kunna identifiera dig digitalt på nätet för att använda vissa tjänster. Det finns idag några olika e-legitimationer (Myndigheten för digital förvaltning), men vanligast är Bank-id.

Men varför är det bankerna som tagit fram den mest använda e-legitimationen?

Jo, historiskt sett har banker och posten ansvarat för legitimationshandlingar eftersom det har legat i deras intresse att säkerställa kundernas identitet. Först 2009 fick Skatteverket en förordning att utfärda identitetskort. Under 2019 gjorde regeringen en utredning för att se vilka möjligheter som fanns för en statlig e-legitimation. I samband med utredningen var det tal om att körkort inte längre skulle kunna användas som legitimation. Hittills har inget av detta genomförts.

Många känner oro

Grafen nedan visar bland annat att det finns en relativt stor oro bland personer som inte använder Bank-id, både för att använda och installera tjänsten.

Känner du dig orolig och vill veta mer? Läs mer på Internetstiftelsens webbsida.

Källa: Svenskarna och internet 2021

Öva med Dagny

Dagny är en app som är framtagen för att ge dig möjlighet att träna på att använda internet och olika appar.

Med Dagny kan du exempelvis prova att:

skicka ett mail
använda mobilt bank-id
köpa en kollektivtrafikresa med Västtrafik
köpa en parkeringsbiljett.


Appens tjänster är anpassade till det geografiska området. Dock fungerar flera tjänster även på samma sätt i Örebro län. Appen är kostnadsfri och kan laddas ned där du vanligen hämtar ned appar. Den är framtagen i samarbete mellan Dagny AB, Mölndal stad, Härryda kommun, AllAgeHub, en PRO förening och en SPF förening.

Läs mer om oron över digitala tjänster och hur kan Dagny hjälpa till på Internetstiftelsens webbsida och Dagnyappens webbplats.

Bild på framsidan av årets bevakningsrapport för Grundläggande betaltjänster

Urval av nyheter om betaltjänster

Uttagsautomater i 98 Ica-butiker tas bort

Ica började i november att ta bort uttagsautomater. Totalt ska automater tas bort i 98 butiker runt om i landet. Anledningen är att uttagsautomaterna har nått sin tekniska livslängd. Eftersom antalet uttag drastiskt har minskat ser Ica ingen möjlighet att installera nya automater, enligt Andreas Carlberg, chef för företagstjänster på Ica Banken.

Nu tappar 98 Ica-butiker sina uttagsautomater: "Saknas underlag" (Dagligvarunytt)

 

Oro att ta ut pengar på torget

Kunder tycker att det både känns säkrare och bekvämare att använda uttagsautomater inomhus. Sveriges Radio Örebro gjorde ett inslag i november kring oron.

 

Rån vid bankomat i Kumla

Den 28 december meddelade polisen på sin webbsida att en person blivit nedslagen och rånad i samband med ett uttag vid bankomaten i Kumla.

 

Bedragare utger sig vara från inkasso

Polisen varnar just nu för bedragare som ringer upp äldre personer om en utebliven betalning. Bedragarna utger sig vara från Svea inkasso. Personerna som ringt upp låtsas koppla samtalet vidare till banken som "hjälper till" med att betala räkningen. Personen som ringts upp blir ombedda att knappa in sina koder eller använda Swish, och därmed även bank-id. Flera ärenden finns just nu anmälda i Karlskoga där flertalet äldre har drabbats.

Det är väldigt lätt att bli lurad eftersom bedragarna är otroligt skickliga. Blir du drabbad är det viktigt att du anmäler det direkt till din bank och polisen. Tänk på att aldrig lämna ut koder eller lösenord på uppmaning av någon annan. Identifiera dig endast med din e-legitimation när du är säker på vad du legitimerar dig mot och ring alltid själv upp din bank om du har frågor.

Har du eller någon du känner blivit utsatt för bedrägeri eller bedrägeriförsök?

Nej
Ja
Ja, men de kom inte över några pengar

Många hjälpte till efter bedrägeri

Pelle i Holmsjö blev lurad av en nyfunnen vän. Pelle lurades bland annat att ta lån för att köpa en bil till vännen. Det hela slutade med flera hundra tusen i skulder som han inte kunde betala av. Hembygdsföreningen startade en insamling och många slöt upp för att hjälpa honom ur skuldfällan.

Pelles skulder enade Holmsjö (SVT Blekinge)

Nu börjar arbetet med 2022 års rapport!
Under året kommer vi att samla information och kunskap om betaltjänstsituationen i Örebro län genom att besöka olika organisationer, delta i olika arrangemang och göra enkäter. Har du förslag om vart vi ska vara eller vad vi bör undersöka är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Skicka e-post

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster.

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1 2 3 4
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Besöksadress: Stortorget 22
Postadress: 701 86 Örebro

Telefonnummer:
010-224 80 00

E-post: orebro@lansstyrelsen.se
Webbplats: lansstyrelsen.se/orebro

Do not click this link

Skickat med Paloma