Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och inspirerar till att testa digitala lösningar. Brevet finns även att få i pappersform, som kan skickas i det antal ni önskar. Kontakta oss för att få brevet i pappersform eller om ni vill återkoppla något annat kring nyhetsbrevet, betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev betaltjänster

April 2022

Länsstyrelsen i Örebro län
Blåsippor som kikar upp genom vissna löv

Stort intresse för kontanter

I årets fjärde nyhetsbrev vill vi önska er en skön påsk och berätta om en ny övningssida för internethandel. Vi vill också passa på att be er svara på några frågor kring de utbildningar som genomförts under 2021. I nyhetsbrevet hittar du även nyheter om e-kronan och hur svenskarnas intresse för kontanter ökar.

Har du deltagit på någon utbildning som vi haft?

Under åren har Länsstyrelsen arrangerat olika informationsträffar både digitalt och fysiskt. Nu skulle vi vilja fråga dig som deltagit i någon av dessa utbildningar, OM och i så fall HUR utbildningen/träffen hjälp dig. Vi har gjort en enkät med fyra frågor som vi blir väldigt glada för om ni svarar på. Enkäten hittar du här.

Vårens dialogmöten

Under våren har vi haft ett par digitala dialogmöten där vi tillsammans med er kunnat prata om behovet av bankkontor och möjligheten att ta ut kontanter. Dessa möten är viktiga för att vi ska få kunskap om de behov och tankar som finns. Vi tackar er som ställt upp och återkommer troligen med detta evenemang till hösten igen.

En hand håller bankkort, presentkort och kontanter som en solfjäder.

Handla digitalt, hur gör man?

Här kan du träna på att handla digitalt utan att vara rädd att du gör fel, allt är bara på låtsas!
Länsstyrelsen i Skåne har tillsammans med föreningen Funka tagit fram webbsida där det går att öva på att handla digitalt. Sidan ger dig möjlighet handla på låtsas och öva hur många gånger som helst. Du få kunskap och information om hur det fungerar i praktiken och ord som du kanske inte hört förut. Sidan låter dig testa på din egen nivå och du kan välja på lätt, mellan eller svår nivå.

Arbetet med sidan har finansierats genom PTS innovationstävling "Från utanför till Internet"

Urval av nyheter om betaltjänster

Digitala pengar - kommer vi få en svensk E-krona?

Nyligen presenterades en rapport om steg två i E-kronaprojektet. I steg två testades teknik och man utredde hur det juridiska regelverket skulle behöva se ut. Projektet syftar till att öka Riksbankens kunskaper om hur en e-krona skulle kunna utformas och fungera. Det finns idag inget beslut om att en e-krona ska ges ut eller vilken teknisk lösning eller juridiskt ramverk den skulle baseras på. Arbetet går nu in i etapp 3 som bland annat kommer att undersöka vilka krav som behöver ställas på en framtida e-krona. Här kan du hitta rapporten och läsa mer om E-kronaprojektet.

Många kontantuttag men få kontanter i handeln

Flera aktörer meddelar nu att man ser hur svenska folket börjar ta ut allt mer kontanter och under en period hade uttagen mer än dubblerats jämfört med samma tidsperiod förra året. Det stora intresset för kontanter gör att det ibland blir svårt att hinna fylla på uttagsautomater. Insättningar av kontanter ser man minskar generellt och i vissa fall uppstår problem då man vanligtvis har kontanter i cirkulation dvs kontanter som används i handeln sätts in i uttagsautomaten. Med ökade uttag och få kontanter i omlopp måste då nya pengar beställas hem till uttagsautomaten, vilket kan ta lite tid.

Bankomat meddelar att vi inte behöver vara oroliga för att kontanterna tar slut och vi behöver inte "hamstra" kontanter. Samtidigt är det viktigt att vara förberedd och ha en mindre mängd kontanter i olika valörer hemma.

MSB skriver i den folder som alla hushåll fick 2018 om vikten av att vara förberedd vid en kris. Bland annat bör man ha kontanter i mindre valörer hemma.

Så kort sagt kan vi kanske säga att ett tips är att ha lite kontanter hemma i små valörer, men se också till att använda kontanterna så att de kommer i omlopp i butikerna.

Arbetet med 2022 års rapport fortgår
Under året kommer vi att samla information och kunskap om betaltjänstsituationen i Örebro län genom att besöka olika organisationer, delta i olika arrangemang och göra enkäter. Har du förslag om vart vi ska vara eller vad vi bör undersöka är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Skicka e-post

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster.

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Besöksadress: Stortorget 22
Postadress: 701 86 Örebro

Telefonnummer:
010-224 80 00

E-post: orebro@lansstyrelsen.se
Webbplats: lansstyrelsen.se/orebro

Do not click this link

Skickat med Paloma