Ett nyhetsbrev som informerar om betaltjänster och inspirerar till att testa digitala lösningar. Brevet finns även att få i pappersform, som kan skickas i det antal ni önskar. Kontakta oss för att få brevet i pappersform eller om ni vill återkoppla något annat kring nyhetsbrevet, betaltjanster.orebro@lansstyrelsen.se.

Klicka här för att läsa brevet i din webbläsare

Nyhetsbrev betaltjänster

Juni 2022

Länsstyrelsen i Örebro län
Landskapsbild med ett lysande gult rapsfält framför en röd ladugård och en vit kyrka. Himlen är mörkt blå.

Säkrare digitala betalningar

I årets sjätte nyhetsbrev vill vi bland annat lyfta de nya regler och förslag till regler som ska göra digitala betalningar säkrare för dig som konsument och vem bär egentligen ansvaret om jag blir "skimmad". Efter sommaren börjar arbetet med årets rapport och till dess vill vi väldigt gärna ha hjälp av er att svara på en enkät om olika sätt att betala.
Vi passar även på att tipsa om en webbsida där du kan lära lite mer om svensk matkultur. Nu tar nyhetsbreven två månaders uppehåll och nästa nyhetsbrev kommer i september.

Högre krav kring betalningar

Den 1 juni sa Riksdagen ja till regeringens förslag om att förtydliga vissa regler som gäller vid betaltjänster. Betaltjänstlagen ändras så att det bland annat blir tydligare att leverantörer av betaltjänster ska kunna bevisa att den som betalar har godkänt transaktionen och att det utförts på ett riktigt sätt. Bakgrunden är att EU-kommissionen har ifrågasatt hur detta genomförts tidigare. De nya reglerna börjar gälla den 1 juli 2022. Läs finansutskottets hela betänkande här.

Den här ändringen bidrar till att större ansvar läggs på leverantören av betaltjänsten och mindre på konsumenten. Längre ner i nyhetsbrevet kan du även läsa om betalttjänstleverantörens ansvar vid så kallad "skimming".

Ett stärkt skydd mot bedrägerier vid betalningar online

Ytterligare ett förslag för att stärka säkerheten är att tillämpa stark kundautentisering när betalaren exempelvis loggar in på sitt betalkonto online eller ska genomföra en betalning. Många aktörer har redan idag det kravet men förslaget innebär att det ska krävas genom lag. Kravet kan uppnås på olika sätt, t.ex. genom användning av e-legitimation eller bankdosa. Ökade säkerhetsågärder har medfört att bedrägerier vid betalningar vid e-handel har minskat kraftigt. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2023.

Förslaget har varit ute på remiss och remissvaren finns presenterade på Regeringens webbsida. De flesta ger uttryck för att det finns behov av säkrare lösningar men också behov av att hitta lösningar som underlättar för personer som exempelvis idag inte kan ha en e-legitimation. Bland annat har Länsstyrelsen i Dalarna i sitt remissvar framfört problematiken kring utanförskap.
Svaren sammanfattas och tas upp på en digital mötesplats för alla som arbetar med E-handel.

 

Enkät, vilka olika sätt använder du att betala?

Vi samlar just nu information till kommande rapport om betaltjänster och för att få mer kunskap om hur situationen är runt om i länet har vi tagit fram en enkät som vill ha lite hjälp från er med. Varje län gör länsrapport som sedan sammanställs till en nationell rapport och överlämnas till departementet i början av december varje år.
Enkäten hittar du här eller genom att scanna QR-koden.

QR-kod till betaltjänstenkät för 2

Scanna QR-koden med din telefonkamera och få länken direkt till enkäten.

Bedrägerier i nyheterna

Fräcka bedragare

Vi läser ofta om olika bedrägerier och den 4 juni skrev Nerikes Allehanda om en fräck bedragare som misstänks ha lurat till sig 250 000 kr från olika bankkonton. Genom att ringa upp och utge sig för att vara från banken lyckades han lura flera personer att logga in via sin bankdosa eller e-legitimation.
Ett annat exempel på bedrägeri/stöld är när någon står lite för nära dig i kassan och ser vilken kod du använder för din betalning och sedan stjäl ditt kort. Tänk på att skydda din kod och inte förvara den i anslutning till ditt kort.
Polisen varnar för den här typen av bedrägerier men även andra bland annat på sin webbsida och Facebooksida.

Polisen har tagit fram fler filmer och diskussionsmaterial som stöd för att prata om bedrägerier.

Vem bär ansvaret om jag blir skimmad?

Ibland talas det om "skimming" och många säljer skydd som ska göra att det inte kan hända. Skimming betyder att magnetremsan läses av utan att du som kortinnehavare märker det. Nya kort blir säkrare genom att de förses med chip som gör det väldigt svårt att läsa av genom "skimming".
Men vem bär egentligen ansvaret om informationen på mitt kort blir avläst (skimmat)?
Vi har talat med Konsumenternas bank och finansbyrå som säger så här: "Skimming är en händelse som vi inte haft några inkomna anmälningar/klagomål kring alls och OM transaktionen genomförts utan kod, lösenord eller annan säkerhetslösning bär banken (betaltjänstleverantören) ansvaret." Det betyder att du som kund aldrig kan bli ansvarig för om någon på olagligt vis "läst av ditt kort" och sedan använder det utan din kod, bankdosa, lösenord etc.

Var därför väldigt rädd om din kod, lösenord, e-legitimation och liknande och dela aldrig ut dessa uppgifter till någon och förvara det inte i anslutning till ditt kort.

Svensk matkultur presenteras digitalt

Vill du veta mer om Sveriges matkultur?

Genom ett projekt har det tagits fram en webbsida som heter "Matkult.se". Syftet är att synliggöra och tillgängliggöra kulturarv kopplade till mat, dryck och måltider. På webbsidan finns en kunskapsbank där du hittar berättelser och recept med traditionella råvaror och produkter.

Under 2020–2021 pågick ett uppföljande projekt, "Matkultur och levande traditioner". Syftet med det projektet var att synliggöra och tillgängliggöra kulturarv kopplade till mat och dryck samt att hitta och dokumentera nu levande mattraditioner.

 

Arbetet med 2022 års rapport pågår!
Under året kommer vi att samla information och kunskap om betaltjänstsituationen i Örebro län genom att besöka olika organisationer, delta i olika arrangemang och göra enkäter. Har du förslag om vart vi ska vara eller vad vi bör undersöka är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Skicka e-post

I det här nyhetsbrevet vill vi tipsa dig om olika saker som vi tror kan vara till nytta. Brevet är även skickat till föreningar och bostadsbolag som gärna får skicka det vidare till sina medlemmar eller hyresgäster. I nyhetsbrevet får du information och kan lära dig mer om hur du använder internet och om olika digitala tjänster.

Hjälp oss att bli bättre genom att visa vad du tyckte om nyhetsbrevet

0 1
Facebook Twitter Google+ LinkedIn

Klicka här för att avregistrera din adress

Så här hanterar vi dina personuppgifter.

Besöksadress: Stortorget 22
Postadress: 701 86 Örebro

Telefonnummer:
010-224 80 00

E-post: orebro@lansstyrelsen.se
Webbplats: lansstyrelsen.se/orebro

Do not click this link

Skickat med Paloma